تنها کار بایدن در انتخابات؛ ثابت کن از «دیکتاتور هوچیگر» تواناتری!
تنها کار بایدن در انتخابات؛ ثابت کن از «دیکتاتور هوچیگر» تواناتری!

عصر ایران نوشت: دولت بایدن به‌ویژه از زمان جنگ غزه، دل‌نگرانِ تقویت چپ‌گرایی است. “نظرسنجی تایمز و سینا” نشان می‌دهد بایدن فقط ۲ درصد از رأی‌دهندگانِ “بسیار لیبرال” خود را از سال ۲۰۲۰ به سود ترامپ از دست داده و درمقابل از ۱۶ درصد از حامیان میانه‌رو و محافظه‌کارش محروم شده است. “مرکزگرایی”، استراتژی جاافتاده‌ای […]

عصر ایران نوشت: دولت بایدن به‌ویژه از زمان جنگ غزه، دل‌نگرانِ تقویت چپ‌گرایی است. “نظرسنجی تایمز و سینا” نشان می‌دهد بایدن فقط ۲ درصد از رأی‌دهندگانِ “بسیار لیبرال” خود را از سال ۲۰۲۰ به سود ترامپ از دست داده و درمقابل از ۱۶ درصد از حامیان میانه‌رو و محافظه‌کارش محروم شده است.

“مرکزگرایی”، استراتژی جاافتاده‌ای در سیاست است و از مدت‌ها پیش هستۀ اصلی هویت سیاسی بایدن را تشکیل می‌دهد. فیلمی از او در سال ۱۹۹۵ موجود است که به حمایت از اصلاحیۀ قانون اساسی برای “متعادل‌نگه‌داشتن بودجۀ فدرال” اشاره می‌کند و بااین‌که از نظر مالی ایدۀ مهیبی محسوب می‌شود، ولی درواقع بازتاب خوی سیاسی بایدن برای جلب رأی‌دهندگانِ محافظه‌کارتر است.

بایدن در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نامزد میانه‌رو در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها شرکت کرد؛ انتخاباتی که در آن “برنی سندرز” (سوسیالیستِ دموکرات، سناتور ایالات‌متحده و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶) رهبری بسیاری از نظرسنجی‌ها را بر عهده داشت. او آشکارا با ایده‌هایی مانند “کاهش بودجۀ پلیس” مخالف بود، اما پس از انتخابات مقدماتی از چپ‌گرایی در ائتلاف و دولتش استقبال کرد. راستش را بخواهید، من بایدن ۲۰۲۴ را به بایدن ۱۹۹۵ ترجیح می‌دهم، اما تغییرات او ممکن است به قیمتِ ازدست‌دادنِ هویت سیاسی‌اش تمام شود که زمانی در موفقیت او نقش تعیین‌کننده داشت.

این هفته به تماشای تظاهرات اول ماه مه علیه ترامپ نشستم و سخنرانی‌های او را دیدم که مملو از مباحث اغراق‌آمیز، نوستالژی‌های کاذب، فخرفروشی‌های وحشیانه و تهدید به برخورد سخت با مخالفان است. وقتی به موضوع “سقط جنین” پرداخت، فضا به‌ناگاه تغییر کرد و در به پاشنۀ چپ‌گرایانه چرخید. برخلاف موضع بی‌تفاوت بایدن، تلاش او برای جلب رأی را باید ستود. ترامپ حالا می‌گوید: «هدف این است که سقط جنین از دستورکارِ دولت فدرال خارج شود» و توضیح می‌دهد که «همه این را می خواستند. از حدود ۱۰ سال پیش، مردم دراین‌باره سردرگم شده‌اند و حالا باید فکری به حال این وضع کرد.»

[با این توضیح که به‌رغم تغییر موضعِ ناگهانی او در خصوص “حق آزادی سقط جنین”، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محبوبیت ترامپ در بین رأی‌دهندگانِ زن به‌دلیل مواضع زن‌ستیزانه و نگاه محافظه‌کارانه‌اش بسیار پایین است. در سال ۲۰۱۷ فعالان زن در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان، در واکنش به مواضع ضدانسانی ترامپ، تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند.]

سناتور “تد کروز” دراین‌باره می‌گوید:‌ «دونالد ترامپ یک بار دیگر نشان داد درست و جدی به مسائل فکر نکرده و برای جلب‌توجه، هرچه بخواهد می‌گوید.» ترامپ برخلاف سایر جمهوری‌خواهان می‌گوید: «هدف ممنوعیت سقط جنین در سراسر کشور نبوده و نیست. هدف این بود که اجازه دهیم دولت‌ها تصمیم‌گیرنده باشند و حالا هم همین‌طور است.»

ترامپ می‌گوید: «برخی از ایالت‌های به‌شدت محافظه‌کار، به سیاستی بسیار لیبرال‌تر از آنچه کسی فکرش را می‌کرد، رأی دادند. اشاره‌ام به سیاست‌های لیبرالِ این ایالت‌ها نیست هرچند مردم واقعاً شگفت‌زده شده‌اند؛ مقصودم این است که اساساً ایالت‌ها در مورد “سقط جنین” تصمیم می‌گیرند و مردم هم از روندی که در حال انجام است، هیجان‌زده هستند.»

هیجان زده؟ اولین باری که می‌توانید صدای هو کردن ترامپ را در جمعیت بشنوید، حین برنامۀ سقط جنین است، اما او عقب‌نشینی نمی‌کند. نمی‌دانم تلاش ترامپ برای رفتن به مرکز سقط جنین نتیجه‌ای خواهد داشت یا خیر، اما او قطعاً تلاش خود را خواهد کرد، حتی اگر به پایگاه حزبی‌اش دهن‌کجی شود. آیا موضوعی وجود دارد که بایدن در مورد آن همین میزان نرمش یا تلاش را انجام دهد؟

تردید دربارۀ بایدن؛ هم مودِ خوب دارد هم بد!

سن بایدن

رأی‌دهندگان فکر می‌کنند بایدن بیش‌ازحد سال‌خورده است. این همان چیزی است که مرا بیشتر نگران می‌کند. نظرسنجی‌ها به‌طورمعمول نشان می‌دهند که ۷۰ تا ۸۰ درصد رأی‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن برای رئیس‌جمهورشدن خیلی پیر است. نگرانی‌ در مورد سن بایدن پس از اینکه “گزارش بازپرس ویژه” حافظۀ او را زیر سؤال برد، اوج گرفت. آن زمان استدلال کردم که دموکرات‌ها باید در کنوانسیون آزاد نامزد دیگری معرفی کنند، اما بایدن ناگهان شور و نشاط اتحادیه را به نمایش گذاشت و چنان بود که سرزنده‌تر و صراحتاً جوان‌تر از سال‌های گذشته به‌نظر می‌رسید. این حرکت دست‌کم برای مدتی شک و تردیدها پیرامون ضعف و سالخوردگی او را به حاشیه برد.

بایدن در مبارزات انتخاباتی، مود خوب و بد دارد. هرچند نمایش وضعیت اتحادیه پرقدرت از آب درآمد، اما مصاحبۀ اخیرش در سی‌ان‌ان ضعیف‌تر از همیشه بود. بسیاری از رأی‌دهندگان، بایدن را فقط در کلیپ‌ها می بینند و به‌خصوص اگر اخبار را از طریق رسانه های اجتماعی یا یوتیوب یا تیک تاک دریافت کنند، مستندات زیادی از بدترین لحظات بایدن خواهند دید.

سن‌و‌سال بایدن همیشه در غیابِ لحظات درخشانش در رسانه های اجتماعی نمایان می‌شود. اگر مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های او را با مصاحبه‌های اوباما یا بیل‌کلینتون یا حتی با مناظره‌های خود او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۲ یا کنوانسیون ۲۰۱۶ مقایسه کنید، لغزش‌ها و تنزل او در مقام مبارز سیاسی آشکار می‌شود. مهارت‌های ارتباطی همه‌چیز نیستند، اما نباید آن‌ها را به هیچ گرفت.

نگرش خوش‌بینانه این است که راه او هموار است و یک یا دو عملکرد قوی در مناظره‌ها موجی از حمایت و توجه را بر خواهد انگیخت. نگرش بدبینانه این است که خیلی از رأی‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن مرد میدان نیست. دموکرات‌ها به آنها گفته‌اند که اشتباه می‌کنند، اما امیدبستن به این تذکر، فقط به شکست در انتخابات می‌انجامد.

بایدن هنوز چند ماه فرصت دارد تا خلافش را ثابت کند و مناظرۀ ماه ژوئن قطعاً بهترین فرصت است. تردیدها در مورد سن‌و‌سال بدون‌شک تردید در باب توانایی است و تنها کاری که بایدن انجام دهد این است که رأی‌دهندگان را مجاب کند که او نسبت به متهم دادگاه جنایی، دیکتاتور هوچی‌گری که ماه آینده ۷۸ ساله می‌شود، توانایی بیشتری دارد. اما اگر نمایش او ضعیف برگزار شود و از حجم طرفداران او کاسته شود، دموکرات‌ها باید بین گزینۀ “بایدن- هریس” (با احتمال شکست فراوان) یا “برگزاری کنوانسیون آزاد” تصمیم بگیرند.

دموکرات‌ها باید ترامپ را از نو تعریف کنند. همان‌طور که “برنی سندرز” می گوید: «بایدن روبه‌روی خدا قرار نمی‌گیرد. او درحال رقابت با دونالد ترامپ است». یک سال پیش، دموکرات‌ها کاملاً مطمئن بودند که با بالارفتنِ احتمال ریاست‌جمهوری ترامپ، رأی‌دهندگان متوجه می‌شوند که چه مخاطراتی پیش‌رویشان قرار دارد و به خانۀ بایدن باز می‌گردند، ولی چنین نیست. هر روز که می‌گذرد احتمال بازگشت به بایدن کمتر به نظر می‌رسد.

اشتباهی که دموکرات‌ها بارها و بارها دربارۀ ترامپ مرتکب می‌شوند، این است که به‌گمانشان مردم ترامپ را به‌گونه‌ای می‌بینند که او می‌خواهد، غافل‌ازآن‌که ترامپ سال ۲۰۱۶ پیروز شد و سال ۲۰۲۰ به‌رغم رقابت تنگاتنگ، مغلوب میدان گشت. حالا همه‌چیز به مناظرۀ نخستِ نامزدها و نحوۀ حضور بایدن بستگی دارد. آنچه دموکرات‌ها می‌خواهند در سال ۲۰۲۴ انجام دهند، مقابله با تهدیدی است که ترامپ به جان دموکراسی آمریکا انداخته است. بایدن روز ۵ ژانویه در افتتاحیۀ کارزار انتخاباتی مجددش گفت: « این که آیا دموکراسی همچنان آرمان مقدس آمریکا محسوب می‌شود یا خیر، جدی‌ترین سؤال زمانۀ ما و موضوع انتخابات ۲۰۲۴ است.» بایدن در اولین سخنرانی انتخاباتی تصریح کرد: «به‌ این ‌دلیل بار دیگر در انتخابات حاضر می‌شوم که می‌دانم دموکراسی آمریکایی در مخاطره است.»

راه‌های دیگری هم برای مقابله با ترامپ وجود دارد. باید درنظر داشت که ترامپ مالیات افراد ثروتمند را کاهش داد و سعی کرد “مدی‌کید”* را برای افراد فقیر کاهش دهد.

* مدی‌کید که با مدی‌کر تفاوت دارد، طرح اجتماعیِ ایالات‌متحده و بیمۀ دولتی برای خانواده‌ها و افراد کم‌بضاعت است. این برنامه شامل بزرگسالانِ کم‌درآمد، فرزندانشان و توان‌جویان نیز می‌شود. البته فقر لزوماً فرد را واجد شرایط دریافت مدی‌کید نمی‌کند.گسترش این طرح براساس لایحۀ مراقبت بهداشتیِ مقرون به صرفه موسوم به “اوباماکر” است.

جمهوری‌خواهان کنگره و مخالفان این طرح عظیم اجتماعی (اوباماکر) معتقدند چنین قانونی موجب اخلال در برنامه‌های بهداشتی کنونی شده، هزینه‌های بیمه را افزایش داده و به کسری بودجۀ بیشتر انجامیده است. برخی از منتقدان هم مخالف ایدۀ سلامت همگانی هستند و بیمه را مانند سایر کالاها می‌دانند که به مثابۀ حق شهروندی به مردم اعطا نشده ‌است.

ترامپ بودجۀ پلیس را پیش از موج جنایت‌های اخیر قطع کرد و قبل از شیوع ویروس کرونا از شر گروه آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر (طرح شورای امنیت ملی) خلاص شد. او به شرکت‌های نفتی گفت یک میلیارد دلار به او بدهند، زیرا در صورت انتخاب مجدد، رفتار ترجیحی خواهند داشت. داماد او “جرد کوشنر” ۲ میلیارد دلار از عربستان سعودی برای تأمین مالی شرکت سهامی خاص خود دریافت کرد. نقض آشکار هنجارهای دموکراتیک و آداب مرسوم بر سیاق حکومت‌داری او سایه افکند. او به دیگران اجازه می‌دهد به شیوه‌های ظالمانه، جاهلانه و پرمفسده حکومت کنند. درحال‌حاضر، کمپین بایدن بودجۀ بسیار بیشتری نسبت به کمپین ترامپ دارد و باید از آن برای بازتعریف ترامپ به روشی استفاده کند که برای رأی‌دهندگان مهم و روشنگر باشد.

گفتۀ بایدن در ۵ ژانویه درخشان است حفظ دموکراسی مهم‌ترین مسئلۀ زمانۀ ما است و البته بدان معناست که همۀ توان خود را برای غلبه بر ترامپیسم به کار گیریم و حتی اگر لازم است چرخش‌هایی در شیوۀ مبارزه لحاظ کنیم. ترس من از این است که دموکرات‌های طرفدار بایدن که اکنون صحت‌و‌سقمِ نظرسنجی‌ها را انکار می‌کنند، با خبر تکان‌دهندۀ پیروزی ترامپ به خود بیایند.

هرگونه غفلت و خمودگی در چنین شرایطی، روی‌گردانی از ساحت مقدس دموکراسی است و اولین گام به سوی پیروزی، تغییر استراتژیکِ مسیر به‌ اقتضای شرایط است.

منبع: نیویورک‌تایمز
تاریخ انتشار: ۱۹ مه ۲۰۲۴
نویسنده: ازرا کلاین

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.