به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، گرم ترین نقطه کره زمین، گندم بریان در کویر لوت ایران با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد اعلام شده است. حال این روزها که بحث انرژی و بخصوص حرکت جهان برای دور شدن از انرژی فسیلی و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر مطرح شده است این سوال مطرح می […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، گرم ترین نقطه کره زمین، گندم بریان در کویر لوت ایران با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد اعلام شده است. حال این روزها که بحث انرژی و بخصوص حرکت جهان برای دور شدن از انرژی فسیلی و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر مطرح شده است این سوال مطرح می شود که این کویر گرم و داغ چه میزان می تواند به تامین انرژی تجدید پذیر خورشیدی و تولید برق در ایران کمک کند.

پاسخ این است که نه تنها می تواند برق ایران را تامین کند که می تواند برق بخشی از خاورمیانه را نیز تامین کند. این سخن  حسین افراخته پژوهشگر انرژی‌های تجدیدپذیر است که  سال ۹۸   در گفت و گو با رادیو مطرح کرد و همان زمان نیز خبرگزاری تسنیم منتشر کرد.

حسین افراخته عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکترای مهندسی برق و مشاور و پژوهشگر انرژی‌های تجدیدپذیر گفته بود : با توجه به اینکه یک‌چهارم مساحت ایران را صحراها تشکیل می‌دهند، پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران بسیار بالاست.

وی افزود: اگر ما در مساحتی حدود یک درصد از این نواحی، تولید انرژی‌های خورشیدی را اجرایی کنیم، چیزی در حدود ۵ برابر نیاز برق ایران را می‌توانیم تأمین کنیم و یا اگر ۵ درصد از مساحت کویر لوت را برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم، می‌توانیم کل برق ایران و بخشی از برق مورد نیاز منطقه خاورمیانه را هم تأمین کنیم.

افراخته با بیان اینکه “یکی از انواع قابل‌اتکای انرژی تجدیدپذیر در دنیا انرژی بادی است”، گفت: با توجه به برآورد سازمان انرژی‌های نوی ایران که روی ۴۵ سایت مهم بادی روی ۲۶ منطقه کشور انجام داده، پتانسیل انرژی بادی کشور چیزی در حدود ۶۵۰۰ مگاوات است؛ یعنی حدود ۱۰ درصد برق مصرفی کشور را می‌تواند تأمین کند و اگر توسعه فاز صفر اطلس بادی کشور تکمیل شود این عدد برابر با ۴۰ هزار مگاوات، یعنی ۶۲ درصد از کل نیاز برقی کشور (در زمان پیک) است.

افراخته تصریح کرد: ازاین‌رو استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید از اولویت‌های اصلی کشور باشد، ضمن اینکه وجود سوخت‌های فسیلی می‌تواند به‌جای مصرف، به صادرات و درآمدزایی منجر شود و در بخش‌های دیگر کشور به توسعه بینجامد و منافاتی با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نخواهد داشت.

۵ سال از یک نظر کارشناسی گذشت، اقدامات موثر نیست

حال از تاریخ این سخنان  ۵ سال می گذرد .ایران از انرژی‌های خورشیدی به میزان کمتری نسبت به منابع انرژی فسیلی استفاده می‌کند. اما در سال‌های اخیر، توجه به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی در ایران افزایش یافته است. به طور مثال، ظرفیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ایران در حال افزایش است و دولت اقداماتی را برای ترویج استفاده از این منابع انرژی در کشور انجام داده است. با این حال، هنوز مقدار کمی از نیازهای انرژی ایران از منابع خورشیدی تأمین می‌شود و بسیاری از منابع انرژی ایران همچنان از نفت و گاز استخراج می‌شود.

منبع خبر: رکنـا

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.