غزال زیاری_ این روزها مجموعه‌ای از شرکت‌ها در حال انجام طراحی‌های مبتکرانه X-plane هستند که هدف از این کار، بهره‌مندی نیروی دریایی آمریکا و دیگر سرویس‌ها از این امکانات متفاوت و کم نظیر است. در همین راستا طیف گسترده‌ای از کمپانی‌ها، از شرکت‌های تازه تأسیس کوچک گرفته تا شرکت‌های هوافضای قدیمی دست‌به‌کار شده‌اند و پیکربندی‌های […]

غزال زیاری_ این روزها مجموعه‌ای از شرکت‌ها در حال انجام طراحی‌های مبتکرانه X-plane هستند که هدف از این کار، بهره‌مندی نیروی دریایی آمریکا و دیگر سرویس‌ها از این امکانات متفاوت و کم نظیر است.

در همین راستا طیف گسترده‌ای از کمپانی‌ها، از شرکت‌های تازه تأسیس کوچک گرفته تا شرکت‌های هوافضای قدیمی دست‌به‌کار شده‌اند و پیکربندی‌های نوآورانه و طرح‌های فن‌آوری حیاتی را برای ساخت X-plane ها ارائه می‌کنند.

دراین‌بین همه‌چیز تحت نظارت دارپا پیش می‌رود. دارپا (DARPA) در حقیقت سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکاست که زیر نظر وزارت دفاع این کشور به فعالیت می‌پردازد و مسئولیت توسعهٔ فناوری‌های نوین برای به‌کارگیری توسط نیروهای مسلح آمریکا را بر عهده دارد.

هدف از برنامه ANCILLARY چیست؟

استیو کومادینا، مدیر برنامه ANCILLARY دارپا گفت: «هدف برنامه ANCILLARY، افزایش قابلیت صعود و فرود عمودی (VTOL)‌ سیستم هوایی بدون خدمه (UAS) تا سه برابر پیشرفته‌ترین پروازهای امروزی است. مجریان این طرح در تلاش هستند تا راه‌های نوآورانه‌ای برای افزایش وزن محموله و برد/استقامت سیستم‌های هوایی بدون خدمه کوچکی که توسط کشتی‌ها پرتاب می‌شوند بیابند و این فعالیت را از طریق پیکربندی‌ها، پیشرانه‌ها و کنترل‌های جدید دنبال می‌کنند تا بدین ترتیب از اتکا به زیرساخت‌های ویژه نیز رهایی بیابیم.»

در فاز Ib، مجریان طرح به طراحی، آنالیز و آزمایش کاهش خطر مرتبط با X-plane ادامه خواهند داد تا به فناوری‌های موردنیاز برای یک UAS عملیاتی در آینده دست بیابند تا بتوانند بدون نیاز به پرتابگرهای مکانیکی بزرگ و تجهیزات امروزی فرود/بازیابی بر روی کشتی‌های نیروی دریایی مستقر شوند. UAS ها و پهپادهای کوچک به این قابلیت نیاز دارند که در اکثر شرایط آب و هوایی، از عرشه کشتی یا هر زمین دیگری، به‌سان هلیکوپتر به‌صورت عمودی برخاسته و یا فرود بیایند؛ و درعین‌حال مثل یک هواپیمای بالدار کارآمد باشند و در صورت نیاز محموله باری سنگینی را حمل کنند.

xplane.jpg

کومادینا در ادامه گفت: «شبکه‌ای از این UAS های کوچک را می‌توان از یک کشتی پرتاب کرد تا امکان F۲T۲ (یافتن، تعمیر، ردیابی، هدف قرار دادن) را برای کشتی‌های سطحی و فرمانده کشتی فراهم کند. طبق پیش‌بینی‌های قبلی ما، این امکانات در مأموریت‌های نیروی دریایی و تفنگداران دریایی کاربردی خواهد بود؛ ولی حالا سرویس‌های دیگری هم برای بهره‌گیری از برخی از قابلیت‌های این فناوری در مأموریت‌های مختلفی ازجمله لجستیک، حمله و استفاده‌های ویژه توسط ارتش و نیروی هوایی و فرماندهی عملیات ویژه و گارد ساحلی ابراز تمایل کرده‌اند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: «ما انتظار داریم که قابلیت‌های عملیاتی ارائه‌شده توسط ANCILLARY با فناوری‌های دیگری مثل پیشرفت در حسگرها، جنگ الکترونیک و استقلال و هوش مصنوعی که در سازمان‌های مختلف تحقیقاتی و مهندسی وزارت دفاع توسعه می‌یابند، تقویت شود.»

xplane2-.jpg

در مرحله Ia، اعضای تیم ANCILLARY طرح‌های مفهومی ۹ شرکت نظامی غیر سنتی و سنتی را موردبررسی قراردادند و در مرحله Ib، شش کمپانی طرح‌های X-plane را با تمرکز بر کاهش خطرات سیستم از طریق طراحی و تجزیه‌وتحلیل‌های دقیق‌تر و با انجام تست‌های مختلف و پیکربندی ارائه کردند. در پایان این مرحله ۱۰ ماهه، تیم‌ها پروپوزال‌های رقابتی فاز دوم را برای طراحی دقیق، ساخت و آزمایش پرواز ارائه خواهند کرد.

طبق برآوردها این پروژه، با انجام آزمایش‌های پرواز مدنظر X-plane از اوایل سال ۲۰۲۶ به‌صورت جدی و با تمام توان دنبال خواهد شد.

منبع: navalnews

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.