روایت تصویری خبرنگار همراه رئیسی از روز حادثه برای رئیس جمهور پس از درگذشت شهادت گونه ایشان منتشر شد. لحظه به لحظه از سفر و سقوط بالگرد رئیسی همزمان که مستند دقیقی در خصوص سانحه بالگرد در دست تولید است ، جزییات این حادثه از زمان شروع سفر رئیس جمهور این طور رواست شد: با […]

روایت تصویری خبرنگار همراه رئیسی از روز حادثه برای رئیس جمهور پس از درگذشت شهادت گونه ایشان منتشر شد.

لحظه به لحظه از سفر و سقوط بالگرد رئیسی

همزمان که مستند دقیقی در خصوص سانحه بالگرد در دست تولید است ، جزییات این حادثه از زمان شروع سفر رئیس جمهور این طور رواست شد:

با گذشت چند روز از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور سوالات بسیاری در این میان مطرح است ؟! این حادثه چگونه اتفاق افتاد ، شرایط آب و هوایی پیش از آن در دست بررسی نبود؟ چرا آقای رئیسی زمینی سفر نکرد؟!

چند دقیقه بعد از ۷ صبح هواپیمای حامل رئیس جمهور در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود می آید رئیس جمهور و همراهان با ۳ بالگرد این فرودگاه را ترک می کنند. مقصد بازدید از عملیات اجرایی جاده مواصلاتی بین ایران و آذربایجان بود.

ساعت حوالی ۸ صبح بالگرد ها پس از ۴۰ دقیقه پرواز روستای کلاله در ۱۶۰ کیلومتری تبریز فرود می آید. آخرین مصاحبه رئیس جمهور با رسانه ملی در این مکان انجام می شود و هدف از توقف ۳۰ دقیقه ای ایشان ارائه گزارش از ساخت جاده مواصلاتی بود.

حوالی ساعت ۹ صبح ۳ بالگرد منطقه را ترک به مقصد سد قیزقلعه سی ترک می کنند و ۹ مسافت ۶۰ کیلومتری بین کلاله و سد را طی می کنند و در ساعت ۹:۱۰ دقیقه  صبح در مکان تعیین شده فرود می آیند. دیدار با رئیس جمهور آذربایجان و حضور در آیین افتتاح سد برنامه آقای رئیسی بود .

سد ریزقلعه سی سومین طرح مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در روزخانه ارس است.

پس از پایان مراسم رئیس جمهور نماز ظهر خود را به جای آورده و پس از گفت و گو با آهای این محل عازم سفر به سمت تبریز شد.

چرا رئیس جمهور با خودرو به تبریز نرفت؟

سد ریزقلعه سی در نقطه صفر مرزی در ۱۰ کیلومتری شهرستان خدا آفرین و ۲۴۵ کیلومتری تبریز واقع شده است ، مسافتی که طی کردن آن به صورت زمینی و خودرو حدود ۴ ساعت زمان می برد و با توجه به فشردگی برنامه ها آقای رئیس جمهور امکان پذیر نبود همچنین نزدیک ترین فرودگاه به سد هم فرودپاه پارس آباد که در ۱۲۰ کیلومتری سد قرار داشت و رفتن به آنجا ۲ ساعت زمان می برد.

بالگرد رئیس جمهور مدت پرواز تا مقصد یعنی پالایشگاه تبریز حدود ۱:۱۵ تعیین شده بوده  و شرایط آب و هوایی ابری بود اما خبری از بارش نبود ، همچنین پیش بینی شرایط آب و هوایی و بارش ها در عصر آن روز تخمین زده شده بود. تصاویری هم که بالگرد را ثبت کرده هم نشان از شرایط مسائد آب و هوایی بود.

اما این سوال مطرح است که بالگرد رئیس جمهور به چه علتی سقوط کرده است همچنان مطرح است؟!

بالگرد ها به صورت پلکانی از بالا به پایین از راست به چپ آرایش دیده شده بودند. حدود ۳۰ دقیقه پس از پرواز بالگرد ها به توده ابری ای برخورد می کند. دستور خلبان رئیس جمهور برای عبور از این توده ابری ارتفاع گرفتن بالگرد ها بود که ۲ بالگرد پس از ۱ دقیقه موفق به عبور از این توده ابری می شوند اما خلبان ها متوجه می شوند که پس از عبور نمی توانند ارتباطی با بالگرد حامل رئیسی و اعضای آن برقرار کنند.  تلاش برای برقراری تماس بی نتیجه در آن زمان بی نتیجه بود.

با توجه به اینکه توده ابری مانع دید می شود و جستجوهای به این روش بی حاصل خواهد بود حوالی ساعت ۱۴ دو بالگرد دیگر تصمیم به فرود در معدن مس سنگون می گیرند. همراهان پس از رئیس به زمین تلاش می کنند با بالگرد حامل رئیس جمهور تماس برقرار کنند ، در ساعت ۱۴:۲۰ موفق به برقراری تماس با یکی از اعضای آن بالگرد می شوند. تماس با تلفن خلبان که توسط آیت الله آل هاشم پاسخ داده می شود تنها امید برای یافتن رئیس جمهور و همراهانش است. در این میان ردیابی خط تلفن و بدست آوردن محل سقوط بالگرد امیدی ایجاد می کند که هر چه سریع تر برای نجات افراد اقدام کنند ، اما باز هم مشکل دیگری به وجود می آید؟!

سه (Base Tranceiver Station) BTS برای ردیابی نیاز است که در آن منطقه تنها یک BTS فعال وجود داشت و ردیابی را بسیار سخت کرده بود.

افراد حاضر در ۳ نقطه در قالب چند گروه ، ورزقان روستای اوزی ، اردشیر و طویل شروع به جست و جو در منطقه کردند ، اما خالی از سکنه بودن ، شرایط آب و هوایی و سخت بودن مسیر  باعث می شد جست و جو بسیار سخت شود. برخی از رحاضران در روستای طویل می گویند که صدای بالگرد را شنیده اند اما نتوانستند چیزی را در آسمان ببینند.

در ساعت ۱۷:۱۶ آخرین تماس ها رخ داد و پس از آن دیگر کسی از سرنشینان بالگرد مفقود شده پاسخگو نبود، طبق پیش بینی هواشناسی سامانه بارسی فعالیت خود را آغاز می کنند و در این شرایط همچنان شرایط جست و جو ادامه داشت.

شب فرا می رسد و کار جستجو نیازمند پهباد ها با تجهیزات دید در شب است، به دلیلی نزدیکی محل حادثه و سرعت در کار پهبادی از سوی ترکیه برای کمک حاضر می شود ، این پهباد نقطه ای را مشخص می کند و با حضور نیروهای امدادی متوجه می شوند که نقطه مشخص شده حاوی اطلاعات صحیحی نیست .

اولین تصاویری که به دید پرنده های ایران می رسد آن است که بالگرد در میان روستای اوزی و طویل در منطقهی جنگلی سقوط کرده و همه سرنشینان حادثه نیز در آن به شهادت رسیدند.

همچنان کارشناسی در خصوص علت آن در حال انجام است ، ضمن اینکه بالگرد از مسیر تعیین شده خود خارج نشده بود، اثار اصابت گلوله مشاهده نشده و بالگرد در برخورد با ارتفاعات دچار حادثه شده است.

صحبت های رئیس دفتر شهید آیت الله رئیسی

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر شهید آیت الله رئیسی که در هلی کوپتری دیگر همراه رئیس جمهور بود، جزئیات لحظه به لحظه پرواز تا لحظه سقوط هلی کوپتر رئیسی را بیان نمود. او تاکید کرد از آخرین تماس با بالگرد رئیس جمهور یک دقیقه و نیم زمان بود و در واقع این حادثه با شتاب زیادی رخ داده است.

اسماعیلی تاکید می‌کند، آیت الله آل هاشم، یکی از سرنشینان با آنها در تماس بوده و گفته دیگران را نمی‌بیند و به گفته اسماعیلی، پس از دسترسی به اجساد پی بردند شهید آل هاشم تا سه ساعت بعد زنده بوده است! به گفته اسماعیلی، دیگر شهدا در جا، جان باخته‌اند.

منبع خبر: رکنـا

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.