دختران بی دردی که به دود رو آورده‌اند
دختران بی دردی که به دود رو آورده‌اند

ارمغان زمان فشمی در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت: این روزها در خیابان، صحنه‌هایی را می‌بینم که تا چندسال پیش وجود نداشت یا احتمالش خیلی خیلی کم بود که با آن مواجه شوی. وقتی از خانه به دفتر روزنامه می‌آیم، دخترانی را مشاهده می‌کنم که پشت فرمان یا در مسیر مترو صبح خود را […]

- دختران بی دردی که به دود رو آورده‌اند

ارمغان زمان فشمی در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت: این روزها در خیابان، صحنه‌هایی را می‌بینم که تا چندسال پیش وجود نداشت یا احتمالش خیلی خیلی کم بود که با آن مواجه شوی. وقتی از خانه به دفتر روزنامه می‌آیم، دخترانی را مشاهده می‌کنم که پشت فرمان یا در مسیر مترو صبح خود را با دود کردن سیگار آغاز می‌کنند. وقتی هم که به خانه برمی‌گردم اکیپ‌های دختران نوجوانی را می‌بینم که این‌جا و آن‌جا گُله به گُله دور هم نشسته‌اند و سیگار می‎کشند.

زنانه شدن الگوی یک رفتار منفی، می‌تواند زنگ خطری برای هر جامعه باشد، مثلا در ابتدا اغلب قربانیان ویروس ایدز، مرد بودند اما در سال‌های اخیر میزان ابتلای زنان نیز به این ویروس به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است که می‌تواند زنگ خطری نسبت به افزایش اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی در میان زنان باشد.

آسیب دیدن زنان می‌تواند روی خود آن‌ها و خانواده و جامعه، به شکلی متفاوت با مردان اثر بگذارد. بنابراین دنبال کردن الگوهای رفتاری نادرستی که در میان زنان گسترش می‌یابد، راهی برای یافتن مسایل مبتلابه جامعه و تلاش برای اندیشیدن راهکاری برای آن‌هاست.

پنجم تا یازدهم خردادماه، هفته ملی بدون دخانیات است. دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد با بیان این که امسال شعار سازمان جهانی بهداشت «محافظت از جوانان و نوجوانان در مقابل ترفندهای صنعت دخانیات» است، گفت: متأسفانه آمارها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور ما  به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده و روند نگران‌کننده‌تر آن است که هدف مافیای دخانیات، اغلب دختران نوجوان هستند. مطالعات انجام‌شده در سال‌های  ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است.

کاهش قابل توجه سن آغاز استعمال دخانیات و افزایش قابل توجه تعداد دخترانی که سیگار می‎کشند، موضوعاتی هستند که باید موردتوجه دلسوزان جامعه قرار بگیرند. باید به نظریات جامعه‎شناسان و روان‎شناسان درباره تغییر الگوهای رفتاری در این حوزه طی سال‌های اخیر توجه کرد و با کمک اندیشمندان، برای آن چاره اندیشید.

فراموش نمی کنیم که نسل مادرانِ سختکوش و قانع و سازگار ما، دخترانشان را با رنج و درد بزرگ کردند و به سرانجام رساندند و اینک دختران امروز، دختران بی دردی هستند که به دود رو آورده اند!

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.