سقاخانه ۳۲۰ ساله در اصفهان تخریب شد
سقاخانه ۳۲۰ ساله در اصفهان تخریب شد

اطلاعات نوشت: پروژه‌های عمرانی در زیر و روی زمین اصفهان بدون در نظر گرفتن ملاحظات میراث فرهنگی همواره معضلی در اصفهان بوده و اثرات آن را هم بارها و بارها به ویژه در بهره برداری از خط یک و ۲متروی اصفهان دیده شده است.پ تخریب خانه‌های تاریخی و دیگر بناها هم از دیگر اقدامات سوء […]

- سقاخانه ۳۲۰ ساله در اصفهان تخریب شد

اطلاعات نوشت: پروژه‌های عمرانی در زیر و روی زمین اصفهان بدون در نظر گرفتن ملاحظات میراث فرهنگی همواره معضلی در اصفهان بوده و اثرات آن را هم بارها و بارها به ویژه در بهره برداری از خط یک و ۲متروی اصفهان دیده شده است.پ

تخریب خانه‌های تاریخی و دیگر بناها هم از دیگر اقدامات سوء است که به طور حتم از بین بردن تاریخ این شهر را به دنبال خواهد داشت است. این بار هم بیل مکانیکی تخریب شهرداری اصفهان یک سقاخانه تاریخی دیگر را در این شهر ویران کرد و پریروز سقاخانه تاریخی محله قبله دعا در محدوده منبرگلی را تخریب کرد.

اعتراض اهالی محل نسبت به تخریب سقاخانه «ساغرچی‌ها»

مهدی اخوان، یکی از شهروندان ساکن این محله در این باره به مهر می‌گوید: بعدازظهر یکشنبه ۳۰اردیبهشت ماه، افرادی تحت نظارت نیروهای خدمات شهری منطقه یک شهرداری اصفهان، نسبت به تخریب پنجره چوبی قدیمی و قسمتی از دیوار سقاخانه‌ای میراثی و وقفی واقع در محدوده‌  منبرگلی، ابتدای کوچه ساغرچی‌ها که در ملکیت و تولیت اداره اوقاف اصفهان بود، اقدام کردند.

وی ادامه می‌دهد: در این هنگام اهالی محل نسبت به این اقدام اعتراض و در نتیجه کارگران و همچنین نیروهای خدمات شهری محل را ترک کردند و نمایندگان اوقاف و میراث فرهنگی هم از این موضوع مطلع شدند .

اداره اوقاف چه می گوید ؟

همچنین حسین صفری، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان در این باره به مهر می‌گوید: تخریب سقاخانه «ساغرچی‌ها» در محله منبر گلی بدون هماهنگی با اوقاف و دیگر مراجع مربوطه انجام شده است.این دومین سقاخانه‌ای بوده که طی ۴ ماه گذشته به این سرنوشت ناراحت کننده دچار شده است و البته چندمین سقاخانه در طی سال‌های اخیر !

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان با بیان این که شهرداری قرار بود منزل مسکونی مجاور این سقاخانه را برای تعریض گذر و تسهیل در عبور و مرور مردم آن کوچه آزادسازی کند، ادامه می دهد: این در حالی است که شهرداری به وجود یک سقاخانه قدیمی و میراثی که ملکیت آن هم وقف و مجزای از آن منزل مسکونی بوده، هیچ توجهی نکرده است.

وی با بیان اینکه نماینده اداره اوقاف، باتوجه به تجربه تلخ سقاخانه‌های گذشته، اقدام به نقش اطلاعیه‌ای صریح مبنی بر غیر قانونی بودن تخریب این سقاخانه قدیمی بر روی دیوار آن کرده بود، ادامه می‌دهد: متأسفانه طبق گفته اهالی محله، آن اطلاعیه توسط نیروهای خدمات شهری امحا و پاکسازی شد و در ادامه، نماینده اوقاف مجدداً در صبح روز بعد، نسبت به نقش اطلاعیه ممنوعیت تخریب سقاخانه بدون طی روال قانونی و کارشناسی، بر روی دیوار سقاخانه اقدام کرد.

صفری تاکید کرد: با توجه به اینکه تنش‌های پیرامون این بنای تاریخی زیاد است و همچنین یک سنگ‌آب چشم‌نواز و تاریخی با قدمت بیش از ۱۰۰سال در آن محل محرز شده بود، صبح روز دوشنبه ۳۱اردیبهشت با حضور عوامل شهرداری، نماینده اوقاف، کارشناسان اداره میراث فرهنگی و نیروهای انتظامی و همچنین چندین نفر از اهالی محله در محل سقاخانه، صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد تا بدون هماهنگی و حضور کارشناسان میراث فرهنگی اقدامی برای تخریب یا جابه جایی آن سنگ‌آب زیبا انجام نشود.

وی می گوید: متأسفانه همان روز حوالی ساعت ۱۳و بر خلاف توافق انجام گرفته، عوامل شهرداری با خودروهای ویژه ، دست به تخریب همان سنگ‌آب تاریخی زدند و بدون تخریب بخش‌های بی‌اهمیت دیگر و حتی همان منزل مسکونی که در طرح تعریض قرار داشت، بلافاصله محل را ترک کردند.

تخریب سقاخانه ۳۲۰ ساله در اصفهان

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان همچنین با بیان این که با توجه به خلف وعده مسئولان شهرداری و اهمیت تاریخی این سقاخانه، طرح شکایت اداره اوقاف، به دلیل تصرف و تخریب غیر قانونی ملک تحت تولیت خود و همچنین طرح شکایت اداره میراث فرهنگی برای تخریب سنگ‌آب تاریخی سقاخانه به جریان افتاده است، می افزاید: باید توجه داشت که مشابه همین موضوع در بهمن ماه سال گذشته برای سقاخانه ۳۲۰ساله‌ای معروف به قبله دعا اتفاق افتاد که آثاری مانند سنگ قبرهای صفوی در آنجا نمایان شد، اما شکایت‌ها و پیگیری‌های حقوقی هم جلودار شهرداری نبود و آن محل تاریخی و هر چه در زیر آن بود آسفالت شدند. 

حتی این مجموعه به تعهدات خود درباره ساخت یک سقاخانه جایگزین هم عمل نکرد.

وی می‌افزاید: این واقعه ناگوار در صورتی بود که اداره اوقاف که از طریق گزارش اهالی محله نسبت به تخریب احتمالی این سقاخانه مطلع شده بود، چند روز قبل از تخریب آن به شهرداری نامه رسمی ارسال کرده و صراحتاً وجود یک سقاخانه در آن مکان و لزوم طی روال قانونی و کارشناسی برای تعیین تکلیف آن، مطلع کرده بود.

صفری با بیان این که تجربه قبلی سقاخانه معروف به قبله دعا برای این سقاخانه مورد بحث، باز هم تکرار شد و همچنین سقاخانه‌های بیشتری هم در دستور کار تخریب و اصطلاحاً آزادسازی و تعریض گذر، قرار دارند، ادامه می دهد: این در حالی است که بسیاری از این سقاخانه‌ها دارای آثار تاریخی گران‌بهایی همچون سنگ‌آب‌های چند صد ساله و در های چوبی قدیمی هستند که حتی با فرض لزوم به آزادسازی و تسهیل در عبور و مرور مردم، به راحتی قابل جابه جایی و نگهداری یا نصب در مکان‌های مناسب دیگر هستند.

به گفته وی درباره سقاخانه ساغرچی‌ها که اخیراً تخریب شد همین پیشنهاد با حضور نمایندگان اوقاف و میراث و شهرداری و کلانتری ارائه و درباره آن توافق شد که متأسفانه در نهایت عوامل شهرداری در فاصله چند ساعت اقدام به تخریب آن سنگ‌آب کردند.

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.