به گزارش گروه عبری پایگاه خبری زیرنویس، یوئل جاپوتنسکی در تحلیلی که در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر کرد به تحلیل چرایی گرایش ناگهانی و پر التهاب ریاض به سوی حمایت از مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: خانواده سلطنتی در عربستان سعودی طی سال‌های متمادی توجه چندان زیادی به مسئله فلسطین از خود نشان نمی‌دادند، آنها […]

به گزارش گروه عبری پایگاه خبری زیرنویس، یوئل جاپوتنسکی در تحلیلی که در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر کرد به تحلیل چرایی گرایش ناگهانی و پر التهاب ریاض به سوی حمایت از مسئله فلسطین پرداخت و نوشت:

خانواده سلطنتی در عربستان سعودی طی سال‌های متمادی توجه چندان زیادی به مسئله فلسطین از خود نشان نمی‌دادند، آنها بارها و بارها کمک‌های مالی خود را به تشکیلات خودگردان متوقف کرده و مسئولین مختلف این پادشاهی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم بالفعل این کشور بارها به شدت علیه رهبری فعلی تشکیلات خودگردان اظهار نظر کردند، با این حال اکثر شهروندان عربستان سعودی از فلسطینیان حمایت و با اسرائیل مخالف هستند، آخرین نظر سنجی‌های انجام گرفته در عربستان نشان می‌دهند که اکثر شهروندان این کشور با سازش با اسرائیل در چارچوب الگوی توافقنامه‌های ابراهیم مخالف هستند.

به اعتقاد این نویسنده صهیونیست، سعودی‌ها اخیرا تلاش کردند تا نقش خود را در پرونده فلسطینی پررنگ نشان دهند تا حداقل وانمود کنند که بر خلاف دیگر کشورهای امضا کننده توافقنامه‌های ابراهیم آنها به فلسطینیان پشت نکرده‌اند.

در همین چارچوب هم عربستان سفیر غیر مقیم خود را برای مناطق تشکیلات خودگردان و شرق قدس منصوب کرد، در کنار آن آنها تلاش می‌کنند تا ابتکار صلح عربی را که خود مبتکر آن بودند مجددا زنده کنند و در این چارچوب روابط خود را با تشکیلات خودگردان هم تقویت می‌کنند.

این نویسنده صهیونیست همچنین اعتراف می‌کند، بن سلمان به زودی پادشاه عربستان خواهد شد و از این طریق شاید جهان عرب را هم رهبری نکد از اینرو او نیازمند مسئله فلسطین است، زیرا این مسئله همچنان کلید مشروعیت محسوب می‌شود، سعودی‌ها نگران انتقاد شدن از سوی ایران هستند از اینرو نیازمند آن هستند که حداقل نشان دهند که رویکرد آنها در راستای مسئله فلسطین است.

وای نت، پایگاه آنلاین روزنامه یدیعوت احرانوت هم در بادکستی که چندی پیش منتشر شد نفت، برنامه هسته‌ای و دلایل شخصی را به عنوان اهداف اصلی عربستان سعودی برای دستیابی به سازش با اسرائیل توصیف کرد.

روزنامه یسرائیل هیوم هم در مقاله‌ای که شامگاه شنبه در وبسایتش منتشر کرد، خبر داد، ساعت شنی برای نتانیاهو رو به پایان است و در صورت که توافق با عربستان به زودی محقق نشود، سرنوشت ائتلافش و بیش از آن سرنوشت خود او به محاق خواهد رفت.

ناشاما دوک تحلیل‌گر این رسانه عبری زبان در این رابطه نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر معتقد است که توافقی که با عربستان به آن دست پیدا می‌کند می‌تواند منجر به تغییراتی در ائتلافش شود و حتی حاضر است که به قیمت خروج بن گویر از این ائتلاف آن را محقق کند.

در ادامه این یادداشت هم نویسنده تاکید می‌کند، توافق سازش با ریاض به نتانیاهو در مسایل قضائی‌اش هم کمک شایانی کرده و به وی اجازه می‌دهد که در شرایط بهتر و مناسب تری به توافق با دادگاه در رابطه با اعتراف به گناه به رایزنی بپردازد.

در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است، نتانیاهو به دنبال آن است تا سازش با عربستان او را در جایگاهی تاریخی همانند جایگاه مناخیم بگین که سازش با مصر را به امضا رساند یا اسحق رابین که توافقنامه سازش با اردن را امضا کرد، قرار دهد و این کار او را از تعقیب قضائی و مشکلات آن هم برهاند.

نویسنده همچنین فاش کرد، یکی از وکلای مدافع ارشد پرونده نتانیاهو به وی خبر داده است که ساعت شنی اقرار به گناه نتانیاهو در دادگاه در حال پایان است و دادگاه نمی‌تواند فرجه بیشتری در این رابطه به وی بدهد، نتانیاهو هم خود از این مسئله آگاه است اما به شدت به توافق سازش با عربستان امیدوار است تا بتواند از این طریق نظر جامعه و نیز نظر دادگاه را در این زمینه تغییر دهد.

این حقوقدان پیش بینی کرد از همان لحظه‌ای که توافق سازش با عربستان به امضا برسد، وکلای نتانیاهو رایزنی خود را با دادگاه برای توافق مربوط به اقرار به گناه آغاز خواهند کرد، توافقی که حتی می‌تواند خروج کامل وی از صحنه سیاسی را هم در پی داشته باشد.

انتهای پیام/*

منبع خبر: تسنیـم