رییس کمیته بین المللی پارالمپیک اندرو پارسونز دعوت سفر به ایران را پذیرفت
رییس کمیته بین المللی پارالمپیک اندرو پارسونز دعوت سفر به ایران را پذیرفت

نشست سرپرستان بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ و نیز اجلاس عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک با حضور دکتر غفورکارگری رییس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

- رییس کمیته بین المللی پارالمپیک اندرو پارسونز دعوت سفر به ایران را پذیرفت

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، دکتر کارگری در گفتگویی با روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک  دستاوردهای این دو نشست مهم را تشریح و گفت : طی یک ماه گذشته دو سفر مهم انجام شد که یکی از آنها اجلاس روسای کمیته های پارالمپیک کشورهای حاضر در بازی های پارالمپیک پاریس  ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس و دیگری مجمع عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) به میزبانی منامه بود.

رییس کمیته ملی پارالمپیک افزود: در نشست پاریس که با حضور ۱۴۰ کشور برگزار شد، هدف اصلی هماهنگی و توجیه کمیته های ملی پارالمپیک کشورهای شرکت کننده در این رویداد توسط کشور برگزار کننده بود و در کنار آن برنامه های نظیر بازدید از دهکده بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ و اماکن برگزاری مسابقات در رشته های مختلف نیز انجام شد.

وی گفت: همچنین در حاشیه نشست اصلی، جلساتی با نمایندگان چند کشور و نیز مسئولین فدراسیون های جهانی برگزار و رایزنی هایی انجام شد و از این حیث ایران در زمره کشورهای فعال و موثر این اجلاس بود.

 رییس کمیته ملی پارالمپیک در ادامه افزود: دومین نشست مهم، مجمع عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) بود که به مدت سه روز و به میزبانی شهر منامه در کشور بحرین برگزار شد. در این نشست موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که از مهم ترین آنها می توان به بررسی تعلیق یا عدم تعلیق کشورهای روسیه و بلاروس اشاره کرد که یک روز کامل این نشست را به خود اختصاص داد و در نهایت اعضا حاضر با ۹۰ رای موافق بر علیه ۵۶ رای مخالف (۶ رای ممتنع) درخصوص روسیه و ۷۹ رای موافق بر علیه ۵۷ رای مخالف (۹ رای ممتنع) درخصوص بلاروس، پیشنهاد به حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس به صورت بی طرف و بدون استفاده از پرچم این دو کشوردادند که این امر موفقیتی برای کشورهای مذکور تلقی می شود.

دکتر کارگری اظهار داشت: هیات ایرانی در این اجلاس قطعا فعال ترین دیپلماسی ورزشی را داشت که از آن می توان در جهت توسعه همکاری های متقابل بهره برداری کرد. در این خصوص می توان به دیدار با روسای کمیته ملی پارالمپیک ۲۵ کشور، مسئولین ۲ سازمان جهانی متولی رشته های ورزشی ویژه ورزشکاران قطع عضو، ویلچری و فلج مغزی، نابینایان و کم بینایان، ۳ فدراسیون بین المللی ( بوچیا، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته)، ۳ رشته فعال در بازی های پارالمپیک ( دوچرخه سواری، پاراتکواندو، پاراوزنه برداری)، دیدار با رییس، دبیر و ۵ تن از مدیران ارشد کمیته بین المللی پارالمپیک و نیز رییس و دبیر اجرایی منطقه آسیا اشاره کرد که در این خصوص ۴۶ نشست برگزار و توافقات خوبی حاصل شد.

وی گفت: از مهم ترین دستاوردهای نشست منامه برای هیات ایرانی می توان به دو نشست با اندرو پارسونز، رییس کمیته بین المللی پارالمپیک و دعوت رسمی از او برای سفر به ایران بود که مورد پذیرش وی قرار گرفت.

منبع: خبـر ورزشی