ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی
ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی

«تابناک با تو» – باراجاس مدت کوتاهی پس از تهیه و مصرف تیلاپیا که از بازار محلی در سن خوزه خریداری شده بود، شروع سریع علائم بیماری را تجربه کرد. پخت کامل و صحیح غذا نه تنها تحت عنوان هنر آشپزی شناخته می‌شود، بلکه اصلی حیاتی در راستای محافظت از سلامت انسان به محسوب می‌شود. باکتری‌های […]

ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی (عصرایران)

ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی (عصرایران)«تابناک با تو» – باراجاس مدت کوتاهی پس از تهیه و مصرف تیلاپیا که از بازار محلی در سن خوزه خریداری شده بود، شروع سریع علائم بیماری را تجربه کرد.

پخت کامل و صحیح غذا نه تنها تحت عنوان هنر آشپزی شناخته می‌شود، بلکه اصلی حیاتی در راستای محافظت از سلامت انسان به محسوب می‌شود.

باکتری‌های کشنده مانند سالمونلا، اشریشیا کلی و لیستریا همواره در کمین غذا‌های خام یا نیم پز قرار دارند و از این رو می‌توانند سلامت دستگاه گوارش و به طور کلی بدن را به خطر انداخته و انسان را دچار بیماری‌های جدی کنند.

در این میان گاهی اوقات اقدامات و احتیاط لازم به منظور پخت کامل غذا مورد توجه کافی قرار نمی‌گیرند.

لورا باراجاس، مادری ۴۰ ساله اهل کالیفرنیا است که به دنبال مصرف ماهی نپخته (عدم پخت کامل و صحیح) و عفونت باکتریایی، اکنون دچار قطع عضو هر دو دست و هر دو پای خود شده است.

در ژوئیه گذشته، باراجاس مدت کوتاهی پس از تهیه و مصرف تیلاپیا که از بازار محلی در سن خوزه خریداری شده بود، شروع سریع علائم بیماری را تجربه کرد. گفته می‌شود که او ماهی را برای مصرف شخصی خریداری کرده و در خانه پخته بود.

ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی (عصرایران)

آنا مسینا یکی از دوستان لورا، در رابطه با این اتفاق می‌گوید: «آنچه رخ داده بسیار وحشتناک است! چنین فاجعه‌ای ممکن است برای هر یک از ما تکرار شود. لورا تقریبا جان خود را از دست داده بود و به کمک دستگاه نفس می‌کشید. تیم درمانی وی را در کمای پزشکی قرار دادند. انگشتانش، پاهایش و لب پایینش سیاه شده بود. او کاملا دچار سپسیس شده بود و کلیه هایش از کار افتاده بودند. لورا مبتلا به ویبریو ولنیفیکوس بود که اغلب از آن تحت عنوان “باکتری گوشتخوار” یاد می‌شود»

لورا ۳ فرزند دارد. او یک ماه بستری در بیمارستان را تحمل کرد که در نهایت به قطع هر چهار دست و پای وی به عنوان اقدامی حیاتی و نجات بخش منتهی شد.

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) در اوایل ماه اوت توصیه‌های احتیاطی ضروری درباره این بیماری باکتریایی را صادر کرد و از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خواست تا ویبریو را به عنوان یکی از عوامل مهم عفونت‌های باکتریایی در نظر بگیرند، چرا که گرم شدن آب دریا‌ها زمینه رشد باکتری‌ها را مهیا می‌کند.

به گفته CDC، علائم و نشانه‌های عفونت ویبریو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

– اسهال آبکی اغلب همراه با گرفتگی معده، تهوع، استفراغ و تب.

– عفونت خون همراه با تب، لرز، فشار خون پایین خطرناک و ضایعات پوستی تاول زا.

– عفونت زخم که ممکن است به بقیه بدن گسترش یابد و همراه با تب، قرمزی، درد، تورم، گرما، تغییر رنگ و ترشح به شکل مایعات نشت کننده باشد.

دکتر ناتاشا اسپاتیس‌وود، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو توضیح می‌دهد: دو راه برای آلودگی به این باکتری وجود دارد، چیزی را بخوریم که آلوده به پاتوژن است و یا در معرض آبی قرار بگیریم که این پاتوژن در آن زندگی می‌کند. در چنین وضعیتی باکتری می‌تواند از طریق بریدگی یا خالکوبی روی پوست وارد بدن شود.

ماهی تیلاپیا آلوده و یک اتفاق بسیار وحشتناک برای زن آمریکایی (عصرایران)

سالانه تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این عفونت توسط CDC گزارش می‌شود و نرخ مرگ و میر حدودا یک نفر از هر پنج فرد مبتلا است.

ناتاشا اضافه می‌کند که این باکتری به ویژه برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند خطرناک‌تر از سایرین است. او توضیح می‌دهد: افراد باید اقدامات احتیاطی معقولی را با توجه به شرایط خود انجام دهند. برای مثال اگر بریدگی با زخمی روی پوست خود دارید، از غوطه ور شدن در آب تا بهبودی کامل خودداری کنید. همچنین اگر دچار نقص سیستم ایمنی هستید، از فعالیت‌ها و غذا‌های پرخطر پرهیز کنید.

آنا یک صفحه GoFundMe راه اندازی کرده است تا به پوشش هزینه‌های سنگین مراقبت‌های پزشکی وی کمک کند.

آنا نوشته است: این خانواده به شدت به کمک ما نیاز دارند. مرخصی با حقوق همسر لورا تمام شده است و برنامه معلولیت خانوادگی تنها ۶۰ درصد از درآمد عادی او را تامین می‌کند. او ادامه می‌دهد: صورت حساب‌های رو به افزایش بیمارستان فشار بسیار زیادی را به خانواده وارد می‌کنند و این در حالی است که وضعیت جسمانی لورا نیز نیازمند تغییرات قابل توجهی در زندگی آن‌ها خواهد بود.

تا ۱۹ سپتامبر آنا موفق شد ۸۲۱۷۱ دلار از هدف ۱۵۰ هزار دلاری خود را جمع آوری کند.

منبع: عصرایران

+