این شهر مازندران روزگاری پایتخت اشکانیان بوده است
این شهر مازندران روزگاری پایتخت اشکانیان بوده است

شهری که «حمدالله مستوفی» بنای آن را به طهمورث، پادشاه پیشدادی نسبت می‌دهد و «ابن خردادبه» آن را از زمان پادشاهی فریدون تا بهرام گور، پایتخت دنیای مسکون عنوان می‌کند؛ آمل امروز، گرچه مانند گذشته نیست، اما همچنان دروازه‌ای است به سوی مازندران؛ شهری که پایتخت‌نشین‌ها به خوبی می‌شناسندش، چون فقط ۱۸۰ کیلومتر با شمال […]

- این شهر مازندران روزگاری پایتخت اشکانیان بوده است

شهری که «حمدالله مستوفی» بنای آن را به طهمورث، پادشاه پیشدادی نسبت می‌دهد و «ابن خردادبه» آن را از زمان پادشاهی فریدون تا بهرام گور، پایتخت دنیای مسکون عنوان می‌کند؛ آمل امروز، گرچه مانند گذشته نیست، اما همچنان دروازه‌ای است به سوی مازندران؛ شهری که پایتخت‌نشین‌ها به خوبی می‌شناسندش، چون فقط ۱۸۰ کیلومتر با شمال شرق پایتخت فاصله دارد. آمل شهری سرنهاده بر جلگه مازندران که رود هراز را هم در خود دارد، شهری است که بسیاری از دریادوستان پایتخت‌نشین، برای رسیدن به سواحل خطه شمال، همیشه از آن عبور می‌کنند. اما خود این شهر و اطراف آن هم دیدنی‌های بسیاری دارد.

همراه با هراز

آمل ۱۸۰ کیلومتر با تهران و ۱۱۴ کیلومتر تا مرکز استان مازندران ساری فاصله دارد. چه با اتوبوس و چه با خودروی شخصی یا هر وسیله‌ای که بخواهید از تهران به آمل برسید، باید از مسیر جاده هراز چیزی حدود ۴ و نیم تا ۵ ساعت در راه باشید. از تهران می‌توانید با اتوبوس‌های پایانه شرق و آرژانتین به شهر آمل بروید. 

دیدار با پایتخت قدیم

تاریخ‌گردی: بنای عظیم آجری که به آتشکده معروف است، در کنار بلوار شهید بهشتی شهر آمل قرار دارد. بقعه تاریخی صفوی «میربزرگ» در مرکز بافت قدیم شهر با معماری ویژه و پل صفوی دوازده چشمه که بر رود هراز در مرکز آمل احداث شده را نباید از دست داد. 

سقانفار: زیباترین بنا‌های مازندران که امروزه هم سرپاهستند را باید در حوالی شهر آمل، بابل و بابلسر ببینید. سقانفار‌ها بنا‌های دو طبقه چوبی هستند که اهالی منطقه سرسبز شمال به عشق حضرت ابوالفضل (ع) سقای دشت کربلا بنا کرده‌اند. «آهنگرکلا»، «زرین‌کلا» و «هندوکلا» در آمل معروف‌ترین سقانفار‌هایی هستند که می‌توانید به تماشای‌شان بروید.

تفریح: پارک دهکده طلایی در کنار پل دوازده چشمه، امکاناتی مثل شهربازی، دریاچه، زمین بازی و کافی‌شاپ برای تفریح و گردش دارد. 

زیارت: بنای تاریخی امامزاده ابراهیم (ع) با بدنه آجری، گنبد هرمی شکل و در و صندوق چوبی‌اش جزو بنا‌های مهم مذهبی آمل است. به محله پایین‌بازار آمل هم که بروید، بنای هشت ضلعی با گنبد کوتاه امامزاده قاسم (ع) را می‌بینید که متعلق به قرن هشتم هجری است. بقعه «میرحیدرآملی» که گنبد هرمی ۱۲ متری دارد هم از زیارتگاه‌های اطراف آمل است.

طبیعت درمانگر

روستای بلیران و آبشار شاهان‌دشت یکی از زیباترین مناطقی است که می‌توانید در حوالی آمل ببینید.

آبگرم لاریجان: آب اسک در ۸۰ کیلومتری آمل در محور هراز و رینه هم در کیلومتر ۷۹ جاده هراز از مسیر آمل به تهران قرار دارد. در اطراف این چشمه‌های آب گرم گوگردی، انواع امکانات رفاهی تفریحی هم وجود دارد.

آبشار شاهان‌دشت: یکی از آبشار‌های زیبای جاده هراز، آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۰ متر است. در جاده هراز و پیش از رسیدن به آمل می‌توانید به پای این آبشار بروید. حدود ۱۵ کیلومتر بعد از پلور به گزنک می‌رسید. از آنجا بعد از طی حدود ۵ کیلومتر به پل وانا که در سمت راست جاده، خط ارتباطی روستا با جاده است، می‌رسید. بعد از عبور از پل در اولین فرعی به سمت راست بپیچید. در این مسیر تابلویی شما را تا روستای زیبای شاهان‌دشت هدایت می‌کند. 

روستای جنگلی بلیران: روستای بلیران در دهستان دشت‌سر و در همسایگی رودخانه گرمارود از روستا‌های دیدنی آمل است. برای رسیدن به آن، از روستای «کمدره» در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم آمل به بابل راهی شوید.

نقش‌برجسته: در جاده هراز و منطقه لاریجان، نقش برجسته سنگی منحصر به فردی می‌بینید که ناصرالدین شاه و چند نفر از مقامات لشگری و کشوری‌اش را نشان می‌دهد. این نقشه برجسته به شکل‌شاه معروف است. بخشی از این اثر از بین رفته است و می‌گویند کار سربازان روس در جنگ جهانی دوم است.

منبع: همشهری آنلاین

+