ساز و کار مرسوم در سازمان‌های بین‌المللی مشخص است. کمیته‌هایی دارند که به عنوان بازوها عمل می‌کنند و متشکل از افرادی از کشورهای مختلف هستند. معمولاً آنها هر یکی دو ماه یک بار دورهم جمع و جلسه رسمی دارند و به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازند. در سطح کلان کمیته اجرایی که بالاترین تصمیم گیر است […]

- اهرم‌های غیرفوتبالی در پرونده بازی سپاهان – الاتحاد/ منتظر نباشید؛ این حکم فعلا نمی‌آید!

ساز و کار مرسوم در سازمان‌های بین‌المللی مشخص است. کمیته‌هایی دارند که به عنوان بازوها عمل می‌کنند و متشکل از افرادی از کشورهای مختلف هستند. معمولاً آنها هر یکی دو ماه یک بار دورهم جمع و جلسه رسمی دارند و به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازند.

در سطح کلان کمیته اجرایی که بالاترین تصمیم گیر است هر چند ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و به مسائل مهمی چون اعطای میزبانی یا انتخاب اسپانسر می‌پردازد. اعضای این کمیته‌ها به ترتیب نوبت پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و برای صدور رای نیاز به گزارش تمام افراد دخیل در ماجرا دارند.

آنچه در اصفهان اتفاق افتاد را ناظر AFC گزارش می‌دهد. مسئولین دو باشگاه نیز گزارشی می‌فرستند تا بعد کمیته انضباطی AFC بر اساس آن رای صادر کند. معمولاً روز جلسه نهایی نمایندگان دو باشگاه نیز حضور دارند و حرف‌های آنها شفاهی هم شنیده می‌شود.

حالا به همه این‌ها اضافه کنید مسائل سیاسی را که همه می‌دانیم چه تاثیری در نهادهای مثل فیفا و یا AFC دارند! پس برای حل یک پرونده چقدر زمان لازم است؟

رابطه ایران و عربستان به تازگی خوب شده و دیدیم که وزرای امور خارجه دو کشور در مورد این پرونده صحبت کردند. پس خیلی طبیعی است که اهرم‌های فرا فوتبالی نیز در این موضوع به کار بیفتد.

و همه این‌ها یعنی فعلاً منتظر رای نباشید! حتی رای از پیش تعیین شده را هم برای حفظ ظاهر به این زودی اعلام نمی‌کنند.

منبع: خبـر ورزشی