به گزارش زیرنویس از سمنان، شهر نمونه گردشگری مهدیشهر این روزها حال و هوای بسیار دلچسب و جذابی به خود گرفته است. برگزاری جشنواره ها و برنامه های فرهنگی سنتی متنوع با محوریت معرفی آیین و سنت عشایر و توانمندیهای ایلیاتی حال و هوای این شهر را متنوع و توجه گردشگران را به سوی خود […]

به گزارش زیرنویس از سمنان، شهر نمونه گردشگری مهدیشهر این روزها حال و هوای بسیار دلچسب و جذابی به خود گرفته است.

برگزاری جشنواره ها و برنامه های فرهنگی سنتی متنوع با محوریت معرفی آیین و سنت عشایر و توانمندیهای ایلیاتی حال و هوای این شهر را متنوع و توجه گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

هم زمان با روز عشایر این شهرستان شاهد دو برنامه مختلف فرهنگی قابل توجه بود. برگزاری رژه عشایر با هدف دعوت و معرفی جشنواره حاصل و جشنواره و مسابقه پخت پیتزای سنتی با استفاده از محصولات لبنی و گیاهی محلی

خبرگر مردان و زنان ایل سنگسر

در برنامه اول به همت شورای اسلامی و شهرداری مهدیشهر با عنوان “خبرگر” عشایر ایل سنگسر با لباس های محلی، برخی اسب سوار و برخی پیاده مسلح و غیر مسلح در شهر رژه رفتند و  عابران و خودروهای عبوری را برای شرکت در جشنواره حاصل دعوت کردند.

IMG_20231007_141947_156

ایرن برنامه با استقبال خوب عابرین و گردشگران عبوری مواجه شدبه طوریکه تماشاچیان و بسیاری از عبوریها عشایر را در این راهپیمایی بومی محلی همراهی کردند.

اما برنامه دوم جشنواره و مسابقه پخت پیتزای محلی بود.

 در این مسابقه آشپزان مهدیشهری برای پخت یک غذای کاملا فرنگی اما با حال و هوای سنتی به رقابت پرداختند.

10243030_689

آشپزهای شرکت کننده در این مراسم که بیشتر آشپزهای خانگی، بانوان کدبانوی مهدیشهری و آشپزهای غیر حرفه ای بودند با استفاده از گیاهان خودرو ، محصولات لبنی، پروتئینی و گوشتی پیتزا‌های سنتی با طعم مختلف پختند و به رقابت برای انتخاب بهترین پیتزا پرداختند.

پس از بررسی چهار داور مسابقه و سه داور از شهروندان افسانه طالبی، عرشیا متولیان و سمیه نجاتی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

نکته جالب جشنواره پیتزا، استقبال رستوران و فست فود داران مهدیشهری برای اضافه کردن این نوع پیتزا در منوی رستوران خود بود.

شایان ذکر است پیش از این نیز طی مراسم جداگانه ای هم زمان با آغاز امامت ولی عصر عج آیین احیای آب و جاروی مقابل منازل با عنوان در انتظار قدوم یار و جشنواره محلی “هَم کِی وَری” به معنی “مثل خونه ما” به مناسبت آغاز سال تحصیلی از جمله جشنواره هایی است که طی مدت مهرماه با حال و هوای بومی محلی و معرفی آیین و سنت ایل عشایر مهدیشهر به همت شهرداری این شهر برگزار شده است.

حسن رستم زاده/سمنان

منبع خبر: رکنـا