همه چیز به طور خودجوش به نفع سپاهان اصفهان!
همه چیز به طور خودجوش به نفع سپاهان اصفهان!

طی روزهای گذشته، ثبت قرارداد دو بازیکن پرسروصدای سپاهان اصفهان علامت‌سوال‌های پرشماری را در ذهن هواداران فوتبال ایجاد کرده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از هزینه‌کرد سرسام‌آور باشگاه‌ها برای حضور در لیگ بیست‌وسوم، به سراغ تنظیم قوانین جدیدی رفتند که یکی از مهم‌ترین قوانین وضع شده، بحث ایجاد سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری بود؛ آن‌هم در شرایطی‌که متغیرهایی مانند حضور در لیگ قهرمانان آسیا، دریافت مجوز حرفه‌ای ملی و یا فروش بازیکنان می‌توانست باعث افزایش سقف بودجه باشگاه‌ها شود. وضع این قانون باعث اعتراض شدید چندین باشگاه از جمله سپاهان اصفهان است.

سپاهانی‌ها که از وضع سقف بودجه حدوداً ۳۰۰ میلیارد تومانی گلایه داشتند، درخواست‌شان این بود که سقف بودجه برای فصل جدید به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند اما برخلاف خواسته این باشگاه، مسئولان کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی با این درخواست مخالفت کردند تا شرایط ویژه‌ای برای طلایی‌پوشان اصفهانی به‌وجود آید؛ به‌ویژه آنکه سپاهانی‌ها در بازار تابستانه به سراغ جذب ستاره‌های سرشناس رفتند و موفق شدند با بازیکنانی مانند رضا اسدی، رضا شکاری، عیسی آل‌کثیر و برایان دابو در کنار پیام نیازمند، هادی محمدی و احسان پهلوان به توافق برسند!

از حکم جنجالی تا سکوتِ ناگهانی!

کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی از باشگاه سپاهان به دلیل عدم رعایت قوانین جدید نقل‌وانتقالاتی شکایت کرد و همچنین باشگاه‌های استقلال تهران، پرسپولیس تهران، تراکتور تبریز و پیکان تهران هم شکایت خود را علیه سپاهانی‌ها در کمیته انضباطی به‌ثبت رساندند. هر چند که شکایت این باشگاه‌ها به دلیل عدم ارائه مستندات رد شد اما مستندات ارائه شده از سوی کارگروه باعث صدور یکی از سنگین‌ترین حکم‌های تاریخ فوتبال ایران شد و باشگاه سپاهان اصفهان به کسر ۴ امتیاز و پرداخت جریمه ۴۰ میلیارد تومانی محکوم شد.

منصور قنبرزاده نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال که مسئولیت ریاست کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی را هم برعهده دارد، در چندین مصاحبه علیه اقدامات سپاهانی‌ها موضع گرفت و مدعی شد که مطابق حکم کمیته انضباطی، ۶ بازیکن جدید این تیم تا زمان اصلاح قراردادهای خود نمی‌توانند برای تیم اصفهانی به میدان بروند. جالب آنکه بعد از چندین مصاحبه قنبرزاده، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با دستوری ویژه، اعضای کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی را ممنوع‌المصاحبه کرد و در اتفاقی عجیب و غیرمنتظره برخلاف رأی صادره از سوی کمیته انضباطی، ۶ بازیکن سپاهان هم تا زمان صدور رأی کمیته استیناف مجوز بازی گرفتند!

همه چیز به طور خودجوش به نفع سپاهان اصفهان!

قانونی که دور زده شد؟

مدیران باشگاه سپاهان در مصاحبه‌های خود بارها نسبت به رعایت قوانین نقل‌وانتقالات تاکید کردند و در نقطه مقابل، اعضای کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی موضع‌شان تخلف باشگاه سپاهان بود. بعد از آنکه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، قنبرزاده و همکارانش را به سکوت دعوت کرد، به نظر می‌رسد که شرایط در سازمان لیگ تغییر محسوسی داشت؛ به‌طوری‌که نه‌تنها مجوز بازی ۶ بازیکن خبرساز سپاهان تا زمان صدور رأی کمیته استیناف صادر شد بلکه سپاهانی‌ها توانستند در زمینه ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو هم موفق عمل کنند.

آل‌کثیر و دابو به دلیل پر شدن سقف بودجه سپاهان و البته اعداد غیرمتعارف قراردادشان، در هفته‌های ابتدایی فصل جدید قادر به همراهی سپاهان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا نبودند اما با پیگیری‌های انجام شده در روزهای گذشته، شرایط تغییر کرد و هر دو بازیکن مجوز بازی گرفتند و شب گذشته توانستند اولین حضور رسمی‌شان در ترکیب سپاهان را تجربه کنند. جالب آنکه مهدی سلیمی سرپرست سپاهان شب گذشته مدعی شد که در کنار ثبت قرارداد آل‌کثیر و دابو، سپاهانی‌ها همچنان برای ثبت قرارداد بازیکن جدید هم سقف بودجه‌شان جای خالی دارد!

نرمش ناگهانی به سود سپاهانی‌ها

مسئولان کمیته استیناف در حال بررسی دفاعیات باشگاه سپاهان هستند اما با توجه به نرمش ناگهانی مسئولان سازمان لیگ در زمینه ثبت قرارداد دو بازیکن جدید سپاهان، احتمال شکسته‌شدن رأی صادره از سوی کمیته انضباطی وجود دارد؛ به‌ویژه آنکه یکی از ۵ بند ذکر شده در حکم کمیته انضباطی، مرتبط با سقف بودجه بود! با این اوصاف، در شرایطی‌که گفته می‌شود ادله محکمی از سوی کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی و البته سازمان بازرسی کل کشور علیه باشگاه سپاهان به کمیته انضباطی ارائه شده اما حالا به نظر می‌رسد که سپاهانی‌ها توانسته‌اند شرایط را به سود خود تغییر بدهند.

منصور قنبرزاده رئیس کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی بعد از حواشی به‌وجود آمده و شکایت باشگاه سپاهان از او به دادگاه، با دستور مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، سیاست سکوت را در پیش گرفته و باید دید در صورت وتو شدن حکم کمیته انضباطی، او به سکوت خود ادامه خواهد داد و یا درباره علل ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو و وتوی احتمالی رأی کمیته انضباطی توضیحاتی را ارائه می‌کند. آنچه مشخص است اینکه اذهان عمومی چشم‌انتظار پاسخی شفاف از سوی فدراسیون فوتبال درباره علل تغییر مسیر پرونده باشگاه سپاهان در سازمان لیگ و کمیته انضباطی است!

منبع: خبـر ورزشی