ا توجه به اینکه تعداد زیادی از اسراییلی‌ها به اسیر فلسطینی‌ها شده‌اند، مجموعه‌ای از فرضیه‌ها و سناریوها در این زمینه مطرح می‌شود.  یکی از این فرضیه‌ها این است که اسرای اسرائیلی ممکن است اشغالگران را مهار کنند و از تشدید تنش علیه نوار غزه یا حتی وخامت اوضاع در تبدیل شدن به یک جنگ […]

 

چرا اسرائیلی‌ها از اسیر شدن وحشت دارند؟!

 ا توجه به اینکه تعداد زیادی از اسراییلی‌ها به اسیر فلسطینی‌ها شده‌اند، مجموعه‌ای از فرضیه‌ها و سناریوها در این زمینه مطرح می‌شود.  یکی از این فرضیه‌ها این است که اسرای اسرائیلی ممکن است اشغالگران را مهار کنند و از تشدید تنش علیه نوار غزه یا حتی وخامت اوضاع در تبدیل شدن به یک جنگ همه‌جانبه جلوگیری کنند، فرضیه دیگری بر اساس پروتکل هانیبال مطرح می‌شود که به نیروهای اشغالگر اختیارات بحث برانگیزی می‌دهد.

بنا به پروتکل هانیبال، «مردن یک اسراییلی از اسیر شدن او بهتر است.». این پروتکل را اسراییلی‌ها برای جلوگیری از اسیر شدن سربازانشان و همچنین مقابله با عملیات اسارت طرح‌ریزی کرده‌اند. به گزارش «العربی‌الجدید»، مقامات سابق ارتش اشغالگر این روزها درخواست اجرای پروتکل را دارند تا در عملیات طوفان‌الاقصی، مانع اسارت بیشتر سربازان خود شوند.

پروتکل هانیبال به عبری «حنبعل»، رویه یا پروتکلی است که توسط ارتش اشغالگر برای جلوگیری از دستگیری سربازانش توسط مقاومت فلسطین یا هر حزب دیگری استفاده می‌شود. این پروتکل چندین بار تغییر کرد و اساس فرمولش این بود: «فرایند آدم‌ربایی به هر طریقی حتی اگر به قیمت حمله و آسیب رساندن به نیروهای خودی باشد باید متوقف بشود.»

برخلاف تصور عمومی که «پروتکل هانیبال» تنها در سال ۲۰۰۱ توسط ارتش اسرائیل انجام شد، به تازگی مشخص شده است که این پروتکل از زمان انعقاد اولین معامله اسرا بین اسرائیل و جبهه مقاومت به فرماندهی احمدجبرئیل در سال ۱۹۸۵ میلادی تاکنون در بین صهیونیست‌ها لازم‌الاجرا بوده‌است.

پروتکل فوق به طور رسمی در سال ۱۹۸۶ توسط کمیته‌ای شامل ژنرال بازنشسته «اوری اور»، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، «گادی اشکنایی» فرمانده منطقه شمالی ارتش، «امرام لوین» و رئیس سابق شورای امنیت ملی ژنرال «یعقوف عامی درور» تهیه و تدوین شد.

متون پروتکل «هانیبال» از همان زمان به طور رسمی تنظیم گردید و در زمان جنگ قابل تعمیم برای همه‌ی سربازان بوده و هست، و به صورت دستورات شفاهی و نانوشته، اجرا می‌گردد.

شایان ذکر است که ارتش اشغالگر تنها ارتشی در سراسر جهان است که بر خلاف انتقادات مکرر داخلی سربازان و افسران از این رویه استفاده می‌کند، زیرا از نیروهای فعال در میدان محافظت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد سربازانش به جای اسیر شدن و مذاکره برای آزادی، کشته بشوند.

نسخه فوق سری

به نظر می‌رسد که دو نسخه متفاوت از پروتکل هانیبال وجود داشته است. یک نسخه مکتوب فوق محرمانه که فقط برای سطوح بالای ارتش اسرائیل قابل دسترسی است، و یک نسخه دیگر که به طور شفاهی برای فرماندهان و سطوح پایین‌تر ارتش ارسال می‌شود.

عبارت «به هر طریق کشته شود تا اینکه اسیر بشود» در این پروتکل در واقع، همان جمله‌ی «بهتر است یک سرباز اسراییلی کشته بشود تا اینکه اسیر بشود» تعبیر می‌شود.

در این راستا، ارتش اشغالگر مدعی شده بود که بمباران توپخانه‌ای، هوایی و دریایی رفح در سال ۲۰۱۴ که باعث کشتار گسترده‌ای شد، بخشی از پروتکل پیشگیری و خنثی‌کردن عملیات آدم‌ربایی جبهه مقاومت بود.

گفتنی است گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در جریان عملیات خود از از چند روز پیش در نبرد طوفان‌الأقصی ده‌ها نظامی اسرائیلی را به اسارت گرفتند که هنوز تعداد آنها مشخص نیست. این عملیات در پاسخ به جنایات اشغالگران اسرائیل علیه فلسطینیان و تجاوزات مکرر آن به مسجد الاقصی صورت گرفته‌است.

ابوحمزه سخنگوی نظامی گردان‌های قدس گفت: «ما تأیید می‌کنیم که اکنون به لطف خدا سربازان صهیونیست زیادی داریم که در دستان ما اسیر هستند.»

+