«تابناک با تو» – در هنگام راهاندازی فروشگاه به جنبههای متفاوتی باید توجه کرد مانند نحوه نمایش محصولات، چگونگی شکل ظاهری فروشگاه، مکانهای خاص برای جلب نظر بیشتر؛ که نورپردازی مناسب و اصولی در پرداختن و بررسی به این جنبهها تاثیر دارد. برخی از مطالعات نشان میدهد که نورپردازی فروشگاهی مناسب میتواند در هدایت مشتری از […]
«تابناک با تو» – در هنگام راهاندازی فروشگاه به جنبههای متفاوتی باید توجه کرد مانند نحوه نمایش محصولات، چگونگی شکل ظاهری فروشگاه، مکانهای خاص برای جلب نظر بیشتر؛ که نورپردازی مناسب و اصولی در پرداختن و بررسی به این جنبهها تاثیر دارد. برخی از مطالعات نشان میدهد که نورپردازی فروشگاهی مناسب میتواند در هدایت مشتری از طریق فروشگاه شما و افزایش هزینه کمک کند.
نورپردازی و روشنایی یکی از راههایی است که صاحبان فروشگاه میتوانند افراد را به داخل مغازه خود بیاورند و یک فضای مطبوعی را برای مراجعه کنندگان ایجاد کنند.
برای نورپردازی چراغ فروشگاهی باید مراحلی را طی کنید تا به یک نورپردازی ایدهال برسید.
یکی از راههایی که میتوانید فضای متفاوت وجالبی را در فروشگاه خود ایجاد کنید استفاده از نور گرم یا سرد برای روشنایی است. مزایای زیادی برای هر دو طرح رنگی است. دمای رنگ سرد مانند سفید سرد باعث میشود مناطق بیشتر جادار به نظر برسند در حالی که دمای رنگ گرم احساس کوچکی و آشنایی ایجاد میکند؛ بنابراین، اگر فروشگاه کوچکی دارید که میخواهید احساس بزرگتری داشته باشید با نورپردازی آن، استفاده از نور خنک را در نورپردازی فروشگاه در نظر بگیرید. یا اگر میخواهید در فروشگاه خود حس آشنایی یا نوستالژی را ایجاد کنید، باید از نورهایی با درجه حرارت بیشتر استفاده کنید.
یکی دیگر از راههای ایجاد جو مناسب با نورپردازی شما از طریق ادوات نوری است که استفاده میکنید. وسایلی مانند، لوسترها را برای ایجاد احساس صمیمیتر، در مقابل فرورفتگیها و کنجها، نورپردازی مسیر رفت و آمد تا فضای حرفهای بیشتری ایجاد کند.
هدف از نورپردازی فروشگاه:
نورپردازی و روشنایی فضای فروشگاه، بر اساس کیفیت و کمیت نورپردازی، تاثیر آن بر دیده شدن و فروش کالا، تاثیر بر فضای کلی فروشگاه و نمایش برند، بررسی شده و توجه طراح به مواردی مثل: طول عمر چراغ، شاخص رنگ وکنترل نور روز، پخش نور مناسب، ویژگیهای زیبا شناختی، تحقق یک نورپردازی ایده آل را که اهداف زیر را دنبال میکند، ممکن میسازد.
۱. جذب مشتریان:
اولین هدف از انجام نورپردازی فروشگاهی، مربوط به بعد زیبایی شناختی فضا بوده و در برای ایجاد محیطی امن و راحت و کاربردی برای خریداران عمل میکند که، باعث جذب آنها برای خرید میشود.
۲. برندسازی:
نورپردازی مناسب فروشگاه، این امکان را به شما میدهد که، با ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب، حسی که میخواهید مشتریان نسبت به کار شما داشته باشند را در آنها ایجاد و تقویت کنید.
۳. تاکید بر کالای مورد نظر:
نشان دادن ویژگیهای کالا از جمله رنگ، بافت، فرم و… به واسطه نورپردازی تاکیدی مناسب، از جمله اهداف اصلی نورپردازی فضای فروشگاه بوده که مخاطب شما را در جهت انتخاب بهتر و صحیحتر کالای مورد نظر هدایت میکند. همچنین اینکه نورپردازی تاکیدی کالا، در جلب توجه مشتریان و افزیش فروش تاثیر زیادی دارد.
۴. کنترل مصرف انرژی:
با رعایت اصول طراحی روشنایی در استفاده از چراغهای کم مصرف، هزینههای نورپردازی کاهش یافته و بشترین بازدهی با کمترین مصرف انرژی حاصل میگردد.
روشنایی ویترین فروشگاه:
یکی از قسمتهای مهم نورپردازی در فروشگاه، ویترین آن فروشگاه میباشد، زیرا اولین فضایی است که مشتری میبیند و این روشنایی باید متناسب با اجناس و کالای داخل فروشگاه باشد. نور و روشنایی کافی باعث بهتر دیده شدن اجناس میشود. این نورپردازی میتواند توسط انواع چراغهای فروشگاهی، چراغ سقفی، چراغ ریلی و LED و… باشد. در هنگام نورپردازی و روشنایی ویترین فروشگاه باید به نکاتی مانند نوع منابع نوری که نور تولید میکنند، فاصله و طراحی آنها، زاویه تابش آنها، تعداد نورها توجه کرد.
از مهمترین نکاتی که در روشنایی ویترین باید درنظر گرفت فاصله منابع نوری از یک دیگر است که با توجه به فضای هر ویترین تعیین میشود و نباید نورپردازی به گونهای باشد که مستقیما به چشم مخاطب برخورد کند و مانع از دیده شدن اجناس داخل ویترین شود. عمدتا برای روشنایی ویترین از چراغ ریلی استفاده میشود که هم قابلیت تنظیم زاویه تابش دارد و هم میتوان به عنوان نور تاکیدی از آن استفاده کرد.
منبع: سرپوش