آنالیز مهاجم پرسپولیس که بالاخره گل زد/ چرا یحیی برای برگرداندن ستاره محبوبش تا ابد تلاش می‌کند؟
آنالیز مهاجم پرسپولیس که بالاخره گل زد/ چرا یحیی برای برگرداندن ستاره محبوبش تا ابد تلاش می‌کند؟

شهاب زاهدی بسیار تحت فشار بود اما گلی زد که می‌تواند او را از این شرایط سخت خارج کند.

 

دیگر داستان مهاجمان پرسپولیس را همه در فوتبال ایران می‌دانند. یحیی گل محمدی سه مهاجم خارجی خود را جواب کرد تا به عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی دل ببندد. در افکار او عیسی مهاجم ثابت بود و عبدی مهاجم ذخیره برای مواقعی که بازی گره می‌خورد.

عیسی بهترین گزینه برای تیم‌هایی است که با یک مهاجم بازی می‌کنند؛ مثل شهریار مغانلو که او هم ستاره محبوب گل‌محمدی است و هنوز در هر پنجره نقل و انتقالات تلاش می‌کند شهریار را برگرداند!

تیم‌هایی که با یک مهاجم بازی می‌کنند -به خصوص اگر پرطرفدار باشند- وظیفه سنگینی بر دوش آن مهاجم می‌گذارند. او هم باید آن جلو بدود، با مدافعان حریف بجنگد، پرس کند تا تیم حریف از بالا فشار نیاورد، ضربات سر اول را بزند و در طول ۹۰ دقیقه اگر فرصتی هم گیرش آمد گل بزند! چنین مهاجمانی باید هم سرزن باشند و هم با هر دو پا گل بزنند؛ باید باهوش باشند، خوب جاگیری کنند و ضربه به توپشان عالی باشد.

یحیی شهاب زاهدی را خرید. آل‌کثیر و مهدی عبدی رفتند، اولی در ۵۰ دقیقه بازی با پیراهن تیم جدید دو گل زد و دومی در دو بازی از سه بازی برای تراکتور به دو گل رسید. اما شهاب زاهدی ۲۸۸ دقیقه در چهار بازی اول برای پرسپولیس بازی کرد و هیچ گلی نزد. او در گل‌سازی هم ناکام بود و صحنه موقعیت ۱۰۰% گل هم ایجاد نکرد!

همه این‌ها باعث فشار زیادی روی یحیی و شهاب زاهدی شد. کار از کارشناسان و منتقدان گذشت و پیشکسوتان پرسپولیس هم لب به انتقاد گشودند. اتفاقی که در این سال‌ها کمتر سراغ داشتیم و پیشکسوتان قرمز برخلاف همتایان آبی، همیشه از یحیی و تیمش حمایت کرده بودند.

با این شرایط لیگ تعطیل شد و در شروع دوباره شهاب زاهدی در اولین بازی با حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی مقابل گل گهر به میدان رفت. فشاری مضاعف از روی سکوها برابر تیمی قدرتمند و پرمهره که مدافعان سطح بالایی دارد، با یک مربی خارجی که خود مدافع بوده و اصول دفاع را به خوبی به تیمش منتقل کرده است. حال نگاهی به عملکرد شهاب زاهدی بیاندازیم. المان‌هایی که یک مهاجم در تیمی پرطرفدار -که با یک مهاجم بازی می‌کند- باید داشته باشد؛

  • پرس از بالا: خوب
  • ضربه به دروازه: بد
  • جاگیری: خوب
  • پاس سالم: خیلی بد
  • خودخواه‌نبودن در موقعیت گل: بد
  • فرصت صددرصد گل‌زنی: ۲ که هر دو را هدر داد
  • حضور در فضاهای مرده: خوب
  • حمله به توپ: بد
  • حمل توپ: خوب
  • حفظ توپ: خوب
  • زدن سر اول: خوب
  • قرارنگرفتن در آفساید: خیلی بد

اما در یک موقعیت ویژه عالی، او که گل‌های مسلم را بیرون زد، از ارسالی صفر درصدی با حضور به‌موقع و ضربه حرفه‌ای، تک‌گل سه امتیازی بازی را زد تا خودش و تیمش را نجات دهد!

در مجموع نمره زاهدی متوسط است؛ به‌عنوان تک‌مهاجم در یک بازی خانگی اما وقتی به شرایط شهاب زاهدی برگردیم، قطعا باید به او نمره قبولی داد. او در شرایط عادی نبود و زیر آن فشار خردکننده کار سختی داشت.

در فوتبال همیشه زدن گل اول برای یک مهاجم که به تیمی تازه آمده سخت‌ترین کار ممکن است. به خصوص اگر آن تیم پرطرفدار باشد و با یک مهاجم بازی کند و مهم‌تر این‌که صدرنشین و کاندیدای قهرمانی باشد! چنین تیمی خیلی به یک مهاجم فرصت نمی‌دهد و او باید خیلی سریع خودش را با شرایط هماهنگ کند. اما وقتی بازیکن گل اول را بزند، تمام آن فشارها از دوش او برداشته و دیگر کارش بسیار راحت خواهد شد.

شهاب زاهدی بالاخره توانست این گل اول مهم را بزند و خوش‌شانس بود که این گل سه امتیازی شد. و در روزی بود که پرسپولیس بعد مسابقه جام گرفت! حالا همه چیز برای درخشش او مهیاست…

منبع: خبـر ورزشی