فصل جدید غرب آسیا با همگرایی و اتحاد
فصل جدید غرب آسیا با همگرایی و اتحاد

تهاجم وحشیانه صهیونیست‌ها از یک سو و دفاع جانانه فلسطینیان از سوی دیگر، نشان داد که مقاومت امری مهم و تنها راه پیروزی در برابر صهیونیست‌هاست.

 

امید به پیروزی، امروز از همیشه بیشتر است؛ موازنه قوا به نفع فلسطینی‌ها به‌شدت تغییر کرده و دشمن صهیونیست سال به سال ضعیف‌تر شده است. این برشی از یک سخنرانی مبنایی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۷اردیبهشت سال۱۴۰۰ است؛ آن روز‌ها گرچه عملیات سیف‌القدس درقلب سرزمین‌های اشغالی آغاز شده بود، اما بازهم تصور چنین روز‌هایی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین قابل پیش‌بینی نبود، اما حالا جبهه مقاومت مسیر آتشی را علیه اشغالگران باز کرده است که راه بازگشتی برای صهیونیست‌ها قابل تصور نیست.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت که در تاریخ ۱۱مهر امسال برگزار شد، خط‌مشی واحدی را برای مسائل اساسی در مقابله با دخالت و زورگویی آمریکا ترسیم کردند، ایشان کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله ایران، لبنان، اردن، عربستان، سوریه، مصر و عراق را در این حرکت پیشرو دانستند که مدار اصلی حرکت آن‌ها اتحاد در چشم‌انداز جدید است. درواقع راهکار اصلی مقابله با نقشه دشمن، اتخاذ خط‌مشی واحد در مسائل اساسی است؛ چراکه در برابر ضربه اقتصادی و سیاسی، نقش‌آفرینی آمریکا در جنگ‌های منطقه و ایجاد اختلافات مرزی، یا حتی دزدیدن نفت سوریه و نگه داشتن داعش یا دخالت درسیاست داخلی و خارجی کشورها، این اتحاد است که تعیین‌کننده خواهد بود؛ کمااین‌که در مقابله با دشمن صهیونیست، اتحاد بی‌سابقه جبهه مقاومت با محوریت جوانان فلسطینی چنین فتح‌الفتوحی را رقم زده است.

همراهی جوانمردانه سوریه و حزب‌الله
البته برگ دیگر این موضوع راه جدیدی است که بعد از جنگ‌های اخیر غزه با رژیم در جنگ‌های ۲۲ روزه، ۵۵ روزه، هشت روزه و جنگ ۴۸ ساعته اخیر گشوده شد، چراکه تهاجم وحشیانه اسرائیل از یک سو و دفاع جانانه فلسطینیان از سوی دیگر، نشان داد که جبهه مقاومت امری مهم و تنها راه ایستادگی و پیروزی در برابر صهیونیست‌ها و حامیان آنهاست. همراهی جوانمردانه فلسطینیان با سوریه، ورود مردانه حزب‌ا… به این مجموعه دفاعی و آمادگی کشور‌های اسلامی، بیش از هر زمان دیگری نمایانگر اقتدار تصاعدی محور مقاومت در معادلات منطقه‌ای است و مقاومت همچنان تنها راه رسیدن به پیروزی خواهد بود. به تعبیر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب، کسانی که گمان می‌کنند با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها وانقطاع ارتباط خود با ملت‌های مسلمان منطقه، می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند، باید از عملیات طوفان‌الاقصی درس گرفته باشند و بدانند که با طراحی‌های بی‌پایه و ساده‌لوحانه از قبیل تشکیل گذرگاه‌ها در منطقه حساس خاورمیانه، به صورت جدی امنیت منطقه و ملت‌های مبارز را در خطر می‌اندازند. کما این‌که ایران پیش از این عملیات هم به برخی دولت‌های منطقه هشدار داده بود که از سرنوشت کشور‌هایی که راه آن‌ها را رفته‌اند و اکنون نمی‌توانند پاسخ جبهه مقاومت را بدهند، پند گیرند.

عقب‌نشینی عربستان 
از سوی دیگر بعد از غائله تحقیر دنباله‌دار رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی، عربستان سعودی از پایان تمامی مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد، البته دیروز این خبر ابتدا توسط روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» منتشر شد و بعد از آن هم توسط رسانه سعودی «سعودی پست» که در آمریکا منتشر می‌شود، تکرار شد. رهبر انقلاب در موسم حج امسال هم نکته مهم دیگری را ناظر به مسأله مقاومت و فلسطین مطرح کردند و فرمودند: «امروز مسأله اسرائیل، رژیم صهیونیستی، مطرح است؛ همه دنیای اسلام باید جمع شوند و این اجتماع (حج)، پیغامی داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسأله دنیا، نفوذ قدرت‌های استکباری است؛ همه باید جمع شوند برای این‌که اعلام حضور کنند، اعلام قدرت کنند و سینه سپر کنند در مقابل قدرت‌های استکباری؛ اصلا قضیه این است. این منافع دنیوی است. البته منافع دنیایی را [اگر]بخواهیم بشمریم، باید ده‌ها صفحه نوشت و گفت.» البته بحث اصلی دیگر توجه به ابعاد بیرونی حماسه طوفان‌الاقصی است که فرصتی برای به‌روزرسانی نرم‌افزار ذهنی مردم ایران در موضوع فلسطین هم هست. درواقع حالا شرایط بی‌نظیری برای نهاد‌ها و گروه‌ها و خبرگان فکری، فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای فراهم شده که پیوستگی آینده ایران و موضوع فلسطین در نظم جدید جهانی و هندسه آینده دنیا را تبیین و تصویر کنند.

 

پایان بازدارندگی رژیم
امروز قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده؛ همان چیزی که ده‌ها سال پیش، شاید حدود ۶۰ سال قبل از این، بِن‌گوریون ــ یکی از مؤسسین اصلی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم ــ هشدار داد و گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد، رژیم ما مضمحل خواهد شد؛ بنابراین اکنون قدرت بازدارندگی به پایان رسیده و خود صهیونیست‌ها هم این را می‌دانند، خودشان هم می‌فهمند که اضمحلال و انحلال‌شان نزدیک است. به هرحال مسأله فلسطین یک مسأله صرفا اسلامی نیست، یک مسأله انسانی است؛ یعنی در دنیا هرکسی – چه مسلمان، چه غیرمسلمان – واقعیت‌های حوادث فلسطین را بداند، با رژیم غاصب طرف خواهد شد و مقابله خواهد کرد. مثلا در اروپا، حتی در خود آمریکا، خیلی‌ها تظاهرات کردند، از فلسطینی‌ها حمایت کردند؛ چون این موضوع یک مسأله انسانی است.

به تعبیر رهبر انقلاب مقاومت درونی مردم فلسطین عامل اصلی این پیشرفت‌ها است. هرچه این مقاومت بیشتر شود، رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر خواهد شد و فجایعش آشکارتر خواهد شد. این وضع فلاکت‌باری که امروز رژیم صهیونیستی دارد ـ که وضع امروز رژیم صهیونیستی واقعا فلاکت‌بار است ـ ناشی از ایستادگی جوان‌های فلسطینی است؛ سختی را به جان می‌خرند، خطر را به جان می‌خرند؛ در قدس آن جمعیت عظیم اعتکاف می‌کنند، جوان‌ها در شهر‌های مختلف کرانه باختری در مقابل نظامیان مسلح و خبیث صهیونیستی می‌ایستند، فداکاری می‌کنند، اما پیش می‌برند؛ تا حالا پیش برده‌اند، بعد از این هم همین‌جور خواهد شد.
پیوند مجاهدت در غزه با کرانه رهبر انقلاب سال۱۴۰۱ هم در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفتند: «شما با پیوند زدن مجاهدت در غزه با کرانه و دیگر نیرو‌های مقاومت با حمایت‌شان از حرکت جهاد، توانستید یکپارچگی جهاد ملت فلسطین را به رخ دشمن خبیث و خدعه‌گر بکشید. همه سعی گروه‌های فلسطینی در همه سرزمین فلسطین باید برای حفظ این یکپارچگی باشد. دشمن غاصب رو به ضعف است و مقاومت فلسطین رو به قوت است؛ ما همچنان در کنار شماییم.»

فصل آخر داستان صهیونیست‌ها
درپی عملیات‌های صورت گرفته از سوی جبهه‌مقاومت در سرزمین‌های اشغالی، حقیقتی را آشکار کرد که سال‌هاست رژیم صهیونیستی سعی داشته است تا از طریق پروپاگاندای رسانه‌ای آن را از چشم جهانیان مخفی نگه دارند و این‌طور بگویند که آن‌ها نه‌فقط از یک ارتش قوی و منسجم برخوردارند، بلکه دارای سیستم امنیتی پیچیده‌ای هستند که کشور‌های بزرگ هم به آن‌ها غبطه می‌خوردند که در نهایت عملیات طوفان‌الاقصی آشکار کرد که این رژیم در مقابل مردم مظلوم فلسطین چه از لحاظ سیاسی و چه از بعد امنیتی چطور خوار و هیچ است. اگر نگاهی به سابقه رژیم صهیونیستی که روزی با جنایت، کشتار و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها درصدد بود تا دالان عبور غرب به آسیا را بسازد، داشته باشیم؛ می‌بینیم که فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره نابودی و رو به افول بودن اسرائیل چقدر به‌سرعت در حال تحقق است. عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد که به‌زودی همان‌طور که آیت‌ا… خامنه‌ای گفتند اسرائیل که بنیان‌گذار کبیر انقلاب آن را به‌عنوان غده سرطانی معرفی کرده‌اند به‌دست خود مردم فلسطین و نیرو‌های مقاومت در کل منطقه ریشه کن خواهد شد و فصل آخر داستان صهیونیست‌ها رقم می‌خورد و خروش و اتحاد مردم فلسطین نقشه تسلط غرب بر آسیا را باطل می‌کند.

موضوعی که ارتش رژیم صهیونیستی خود به آن اقرار داشته و گفته که نشانه‌ای از ارتباط جمهوری اسلامی ایران با عملیات طوفان الاقصی وجود ندارد. جوانان فلسطینی در جریان این عملیات نشان دادند که آن‌ها برای باز‌پس‌گیری کشور خودشان از صهیونیست‌ها از هیچ اقدامی فروگذار نیستند و با توجه به توانمندی که به پشتوانه نهضت اتحاد به‌دست آورده‌اند پاسخ جنایات رژیم‌صهیونیستی را در لحظه نشان می‌دهند. بانگاهی به اظهارات و تحلیل‌های کارشناسان و فرماندهان نظامی‌مان می‌بینیم که چطور بومرنگ ترس و وحشتی که صهیونیست‌ها سال‌ها به مردم مظلوم فلسطین تحمیل کرده‌اند به سمت خودشان برگشته است و با‌عث آشکار شدن چهره اسرائیلی شده که دیگر نمی‌تواند برای مردم سرزمین‌های اشغالی رجز بخواند و هرگاه که بخواهد با بلدوزرهای‌شان خانه فلسطینی‌ها را شبانه بر سرشان آوار کند.

 

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان