واکنش اروپا به جنگ اسرائیل و غزه
واکنش اروپا به جنگ اسرائیل و غزه

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره حق اسرائیل برای دفاع از خود، دستور وزیر جنگ اسرائیل برای محاصره غزه را مغایر قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

 

ایرنا نوشت: جوسپ بورل در پایان نشست غیر رسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان، طی سخنانی در کنفرانس خبری تصریح کرد که واکنش‌های تل آویو «باید مطابق با قوانین حقوق بشری باشد؛ اما برخی تصمیمات اتخاذ شده مغایر قوانین بین المللی است.»

وی عنوان کرد که دیپلمات‌های شرکت کننده بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات فلسطین را که ساعاتی پیش منتشر شد، تائید کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که در جلسه امروز، بر لزوم احترام به قوانین بین المللی حقوق بشر تاکید شد و این بدین معناست که قطع دسترسی به آب، غذا و برق غیرنظامیان در غزه صحیح نیست.

بورل درباره کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به فلسطین نیز تصریح کرد که تشکیلات خودگردان، شریک اتحادیه است «بنابراین مجازات دسته جمعی همه فلسطینی‌ها ناعادلانه، ناکارآمد و بر خلاف منافع ما خواهد بود.»

وی عنوان کرد که در جلسه امروز، بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به استثنای دو سه عضو « به صراحت گفتند که حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین باید ادامه یابد و پرداخت ها نباید قطع شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال عنوان کرد که کمک‌های مالی به فلسطین مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که ارتباطی با آنچه او عملیات تروریستی حماس نامید، ندارد.

گفتنی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس در فهرست موسوم سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد. بورل عنوان کرد که فرآیند بازنگری اتحادیه اروپا «نباید بهانه‌ای برای تاخیر در اجرای همکاری‌های ما (با فلسطین) ایجاد کند.»

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع اسرائیل روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

در این حمله ترکیبی علاوه بر هوا و دریا، تفنگداران حماس با پیشروی در اراضی اشغال‌شده تلفاتی بی‌سابقه را بر صهیونیست‌ها وارد آوردند.

به گزارش زیرنویس، ارتش اسرائیل که در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شده و توان مقابله با نیروهای مقاومت را ندارد، برای جبران شکست خود اقدام به محاصره و بمباران وحشیانه شهر غزه کرده است. به حدی که در اثر این بمباران‌ها بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین تا ظهر امروز (سه‌شنبه) ۷۷۰ نفر شهید شده‌اند که ۱۴۰ نفر آنها کودک و ۱۰۵ نفر آنها زن هستند.

همچنین شمار زخمی‌های حملات هوایی اسرائیل به غزه چهار هزار نفر و تعداد زخمی‌های اسرائیل نیز از مرز ۲ هزار و ۷۴۱ نفر گذشته است.

منبع: اطلاعات انلاین