محمدجعفر عبدالهی شامگاه ۱۸ مهرماه در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی پیگیری پرونده حادثه معدن طزره دامغان ، در حاشیه بازدید از این معدن که با حضور محمدتقی گلی دادستان مرکز استان و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان دامغان برگزار شد، ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص این پرونده جان باختن تعدادی از معدنکاران […]

محمدجعفر عبدالهی شامگاه ۱۸ مهرماه در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی پیگیری پرونده حادثه معدن طزره دامغان ، در حاشیه بازدید از این معدن که با حضور محمدتقی گلی دادستان مرکز استان و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان دامغان برگزار شد، ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص این پرونده جان باختن تعدادی از معدنکاران این معدن اظهار کرد: روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی دستور تسریع در تعیین مقصرین حادثه معدن طزره دامغان را صادر کرد.

وی ادامه داد: در راستای دستور رئیس قوه قضاییه،ضمن بازدید میدانی از معدن طزره و پیگیری مجدد این حادثه با  خانواده‌های جان باختگان دیدار و آخرین اقدامات قضایی انجام شده برای آنها تشریح شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: با دعوت از هیئت سه نفره کارشناسان حوادث ناشی از کار منتخب در این پرونده ضمن بازدید میدانی و استماع ابهامات، علل تأخیر در ارائه گزارش نیز پیگیری شد.

عبدالهی با اشاره به وصول نظریه پزشکی قانونی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع و وجود ابعاد مختلف وقوع حادثه اعم از حضور تمام وقت مسئول ایمنی و صحت سنج میزان اکسیژن در تونل، رعایت استانداردهای لازم جهت تخلیه گاز و وجود سه عامل انتشار گاز، جرقه احتمالی و انفجار در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: مقرر شد به محض وصول نظریه هیئت سه نفره کارشناسی ظرف مدت ۲۴ ساعت آینده و تعیین مقصران و میزان تقصیر آنان، پرونده جهت تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین مناسب کیفری به مرجع قضایی ارجاع داده شود.

دکتر عبدالهی با اشاره به مطالبه ساماندهی وضعیت ایمنی معادن استان سمنان از سازمان‌های مربوطه اظهار کرد: سازمان‌های متولی موظف هستند علاوه بر بررسی نکات ایمن‌سازی در تمامی معادن سراسر استان، از اعطای مجوز فعالیت به متصدیان معادنی که با اهمال کاری، موارد ایمنی را رعایت نکرده و جان کارگران را به خطر می‌اندازند خودداری کنند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان وعده داد: دستگاه قضایی پیگیری حقوق و مزایای جان باختگان و مستمری بگیران معدن طزره را به سرعت دنبال کرده و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

عالی ترین مقام قضایی استان ادامه داد: دستگاه قضایی استان به جان کارگران حساس است و از همان ساعات اولیه وقوع این حادثه، دستورات قضایی لازم را صادر کرده است.

وی افزود: با دستور قضایی تا تعیین قطعی مقصرین، تونل محل وقوع حادثه تعطیل و ادامه فعالیت در آن متوقف است و مسئولان معدن باید دستمزد کارگران را در مدت زمان تعطیلی معدن نیز پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا معدن طزره سمنان یکی از معادن پرحادثه در چند سال اخیر بوده و متاسفانه آخرین حادثه در آن منجر به مرگ ۶ معدنکار این معدن شد.

مرگ 6 معدنچی در حادثه معدن طزره دامغان

منبع خبر: رکنـا