به گزارش زیرنویس، سردار سرتیپ پاسدار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور شب گذشته در حاشیه برگزاری یادواره سردار شهید ندیری فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع) و ۵۸۰ شهید ساوه که در نخستین روز از هفته فرهنگی این شهرستان در مصلی امام علی علیه السلام برگزار شد، در پاسخ […]

به گزارش زیرنویس، سردار سرتیپ پاسدار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور شب گذشته در حاشیه برگزاری یادواره سردار شهید ندیری فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع) و ۵۸۰ شهید ساوه که در نخستین روز از هفته فرهنگی این شهرستان در مصلی امام علی علیه السلام برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درخصوص نحوه اجرای طرح کنترل مجرمین که اقدام به انجام مجدد جرم کرده و نیز کنترل سارقین پرتکرار در کشور اظهار کرد: برخی سارقین پس از دستگیری، تشکیل پرونده و ارجاع به دستگاه قضایی و سپری کردن دوران مجازات، اقدام به تکرار سرقت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سارقین منزل، سارق خودرو، جیب‌برها، زورگیران و … از جمله سارقینی هستند که برخی از آنها مجددا مرتکب جرم سرقت می‌شوند، گفت: دستگاه انتظامی و قضایی توان و ظرفیت محدودی برای برخورد با چنین مجرمینی دارد و حتی برای نگهداری آنان یک ظرفیت معینی وجود دارد.

وی بیان کرد: این مجرمین بنا به دلایلی نظیر مرخصی یا پایان دوران محکومیت از زندان آزاد می‌شوند که در این صورت قابل کنترل نیستند. بر این اساس هماهنگی خوبی با دستگاه قضایی صورت گرفته است تا برابر قانون، افرادی که جرایم متعددی داشته و تکرار جرم دارند تحت کنترل قرار گیرند که امیدواریم این اقدام موجب کاهش وقوع جرم در جامعه و برطرف شدن دغدغه مردم در خصوص ارتکاب مجدد جرم به ویژه سرقت شود.

جانشین فراجا در پاسخ به سوال دیگری با این عنوان که وظیفه دستگاه‌های اجرایی در برقراری و تامین امنیت در کشور چیست، گفت: وفاق و همدلی ملی در سطح عالی در کشور وجود دارد و اتحاد بین سران قوا، ساختار حاکمیتی و اداری بسیار مطلوب است و نسبت به تمام دوره‌های گذشته وفاق ملی و قدرت نرم کشور بسیار بالاست.

وی با تاکید بر اینکه دشمن از قدرت نظامی ایران هراس دارد، گفت: ارتباط ناگسستنی ملت و رهبری بالاترین قدرت ملی کشور است که دشمن از این قدرت هراس دارد و این یک مولفه امنیت آفرین برای نظام اسلامی است.

سردار رضایی در ادامه با اشاره به وجود دو چالش جدی در جغرافیای سیاسی کشور که با بیان اینکه این چالش های پیش روی حوزه انتظامی و دستگاه قضایی بوده و دغدغه مردم است، گفت: اطاله دادرسی که همه دستگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است، نخستین چالش پیش روست.

وی در ادامه، عدم بازدارندگی مجازات ها را چالش دوم دانست و گفت: عدم تناسب مجازات با جرم که بازدارنده نبوده و حتی بعضا موجب گسترش جرم می‌شود، یک چالش جدی است. در حوزه های مختلف مثل رسیدگی به جرایمی نظیر سرقت، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و … دو موضوع اطاله دادرسی و بازدارنده نبودن مجازات ها چالش های جدی است و منجر به ارتکاب جرم یا مواجه شدن با انواع جرایم شده است که توان فراجا و دستگاه قضایی را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مجلس انقلابی باید موضوع برطرف کردن این معضلات را به فوریت در دستور کار قرار دهد و انتظار می‌رود در مدت باقیمانده از عمر این مجلس، شاهد یک اقدام انقلابی از سوی نمایندگان برای برطرف کردن دغدغه دولت و مردم باشیم.

 

منبع خبر: رکنـا