تصادفات جاده‌ای در ۶ ماهه اول امسال ۳۰۰۰ نفر را به کام مرگ برد
تصادفات جاده‌ای در ۶ ماهه اول امسال ۳۰۰۰ نفر را به کام مرگ برد

اطلاعات نوشت: سردار سید تیمور حسینی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماه‌های پرکاری را پشت‌سر گذاشت، در این مدت تقریباً ۱۸ درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت ،همچنین در این ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها را در طول […]

- تصادفات جاده‌ای در ۶ ماهه اول امسال ۳۰۰۰ نفر را به کام مرگ برد

اطلاعات نوشت: سردار سید تیمور حسینی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماه‌های پرکاری را پشت‌سر گذاشت، در این مدت تقریباً ۱۸ درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت ،همچنین در این ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها را در طول محورهای مواصلاتی برون‌شهری در جاده‌ها داشتیم.

مرگ ماهیانه ۵۰۰ ایرانی در تصادفات

وی در ادامه با اعلام این که  در نیمه نخست امسال تقریباً ماهیانه ۵۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای جان باختند، گفت: در مجموع نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در ۶ ماهه نخست امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند .همچنین از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش  ۶ ‌درصدی طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم، البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم می‌توان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است.

حسینی با بیان این که  در بحث مدیریت ترافیک با یک مساله آسان و در عین حال سخت مواجیم، گفت: آسان به این علت که ما به هیچ عنوان در ارتباط با این حوزه با فرمول محرمانه‌ای مواجه نیستیم، یعنی کشورهایی که در این زمینه توانستند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند معلوم است چه اقداماتی را انجام دادند، ما هیچ فرمول محرمانه‌ای نداریم، به‌عنوان مثال کشورهای ژاپن، کره جنوبی، سوییس، آلمان، کار محرمانه‌ای انجام ندادند که ما بگوییم این‌ها فرمول‌های خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، یا آن‌ها چه‌کاری کردند که توانستند عدد کشته‌های تصادف خود را به زیر ۱۰۰ نفر در سال برسانند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: وضعیت ما در مساله ایمنی ترافیک خوب نیست و آمارهای نامناسبی را در ایران داریم، در واقع فرمولی را سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است که کشته‌های ناشی از تصادف در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است، در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عدد دنیا حدوداً ۲۵ نفر بوده و عدد ما نزدیک به ۲۲ است، یعنی ما در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از میانگین دنیا پایین‌تر هستیم، این شاخص در کل دنیا در آسیا در اروپا و در ایران در اختیار ماست، ولی در وسیله نقلیه کشور ما حتی از آسیا هم وضعیت نامناسب‌تر و بدتری دارد.

وجود ۲هزار ترددشمار در کشور

وی افزود: در جمعیت هم وضعیت کشور ما از اروپا بسیار بدتر است یعنی خیلی عقب‌تر هستیم ولی از دنیا وضعیت‌مان بهتر است، مؤلفه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این موضوع را با آن مورد سنجش قرار داد، البته تردد را بیشتر با پیمایش می‌سنجند، پیمایشی که هنوز امکان سنجش دقیق آن برای ما وجود ندارد. ما سامانه ترددشمار در ورودی و خروجی شهرها داریم، این سامانه به ما تعداد عبور خودروها را از این سامانه نشان می‌دهد و اکنون تعداد ۲۰۰۰ ترددشمار در کشور فعالند.

حسینی با بیان این که پیاده‌سازی این فرمول نیازمند صرف هزینه مادی و معنوی است، گفت: ما یا نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم که این هزینه را پرداخت کنیم، استثنایی وجود ندارد که بخشی را اجرا و بخش دیگر را به بعد موکول کنیم، این موضوع باید توأمان در همه بخش‌های سیستم پیاده‌سازی شود و سخت نیست، راه‌ها و وسایل نقلیه ما باید بر اساس فرمول‌های شناخته‌شده، به آن استعدادهای لازم برسد، عامل انسانی ما هم باید بر اساس یک سیستم آموزشی درست موظف باشد که رفتار درستی را هنگام رانندگی یا به‌عنوان یک کاربر داشته باشد، این کاربر می‌تواند عابر پیاده، دوچرخه‌سوار و یا سرنشین یک خودرو باشد، پس همه این موارد باید توأمان اجرا شود چرا که تا کنون نتوانستیم نتیجه مناسبی را بگیریم.

به گزارش تسنیم وی افزود: البته در سال ۹۲ سندی را یک تیم با محوریت وزارت راه و شهرسازی برای برون‌رفت از این شرایط نوشتند و جمع کردند. در این سند برآورد شد که ما نیاز به ۸۰ هزار میلیارد بودجه و اعتبار برای بحث ایمن‌سازی راه‌ها هستیم تا به آن حد مطلوب برسیم، ولی این آمار برای ۱۰ سال قبل بوده و تا کنون آمار جدیدی ارائه نشده است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به عقب‌افتادگی شدید در بحث راه‌ها گفت: ما انتظار نداریم که تمامی راه‌های کشور پنج‌ستاره باشد، ولی این انتظار را داریم که حداقل از راه‌های موجود به‌خوبی نگهداری کنیم، برخی از راه‌ها زمانی ایجاد شدند که به‌عنوان یک مسیر روستایی، فرعی و یا حتی درجه ۲ بوده است و امروزه به‌واسطه تغییراتی که در آن محدوده ایجاد شده است، از جمله ایجاد یک مجتمع صنعتی یا مرکز تجاری و… می‌توان از این راه به‌عنوان یک شاهراه استفاده کرد.

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که تا چه‌حد راه‌ها ایمن هستند و تاکنون چه‌مقدار از بیمه‌های شخص ثالث به‌عنوان بخشی از هزینه‌های راه‌ها استفاده شده است، گفت: واقعاً این آمار وجود ندارد که چه‌مقدار از راه‌ها ایمن شده اند و یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم. متأسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالث هیچ هزینه‌ای برای راه‌ها نشده است.

در استان‌هایی مثل خوزستان که یک منطقه بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس است، در وضعیت راه‌های آن عقب‌افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد. یک بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی‌نشده است که عمدتاً به‌دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ‌به‌رخ اتفاق افتاده است که متأسفانه در هر تصادف به طور میانگین شاهد ۵ کشته هستیم.

وی تاکید کرد: ۵ رکن اساسی در حوزه ایمنی وجود دارد که ایجاد مشکل در هر کدام از آنها سبب عدم پیشرفت در حوزه ایمنی ترافیک می‌شود. انتظارمان از دانشگاه‌ها این است که پژوهشی را انجام دهند تا مشخص شود که سهم پلیس، سهم راه، وسایل نقلیه و سهم ضعف قوانین و مقررات در تصادفاتی که رخ داده ، چقدر است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به استانداردهای خودرو گفت: انتظارمان این است که خودرویی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد. یک خودرو مناسب و استاندار می‌تواند از وقوع یک تصادف پیشگیری کند،و  اگر به‌هردلیلی اگر تصادفی برای آن رخ داد این امکان و قابلیت را داشته باشد که بتواند از جان سرنشینانش محافظت کند.

منبع: اطلاعات انلاین