زیرنویس – سرویس بین‌الملل: همانطور که پیش از این اشاره شد از ساعت اولیه حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی یکی از مهم‌ترین محورهای مدنظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و متحدانش وسط کشیدن پای ایران بود. نخست وزیر اسرائیل با این کار می‌خواست- و می‌خواهد- باعث شود آمریکا به طور مستقیم به ایران حمله […]

زیرنویس – سرویس بین‌الملل: همانطور که پیش از این اشاره شد از ساعت اولیه حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی یکی از مهم‌ترین محورهای مدنظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و متحدانش وسط کشیدن پای ایران بود. نخست وزیر اسرائیل با این کار می‌خواست- و می‌خواهد- باعث شود آمریکا به طور مستقیم به ایران حمله کند و ضربه‌ای را که سال‌ها آرزو دارد به ایران بزند.

در این مسیر برخی چهره‌های انقلابی حامی مقاومت نیز اختیار از کف دادند و چنان در حمایت از حماس و نقش جمهوری اسلامی سخن گفتند که انگار ایران طراحی و عامل اصلی این حمله بود، حتی برخی انتظار داشتند رهبری دستوری خاص برای حمایت از اقدام حماس دهند یا حزب الله لبنان نیز وارد درگیری تمام عیاری شود، اما سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای نه تنها این تصورات را باطل کرد، بلکه سدی بر سر راه طرح نتانیاهو برای حمله به ایران شد.

رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان نیروهای مسلح چند محور مهم را مورد نظر داشتند. اول اینکه ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حماس عملیات اخیر را حاصل کار خود فلسطینی‌ها و شجاعت جوانان فلسطینی و طراحی هوشمندانه آنان دانستند. دوم ضربه به رژیم صهیونیستی را غیرقابل ترمیم ارزیابی کردند و سوم تاکید کردند که این رژیم نمی‌تواند مظلوم‌نمایی کند.

رهبری در بخشی از سخنان خود یاوه‌گویی‌های برخی افراد رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینی‌ها از جمله ایران در حوادث اخیر اشاره و تأکید کردند: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین‌ را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند.

ایشان کشتار زن و مرد و کودک و کهنسال فلسطینی، هتک حرمت مسجدالاقصی، لگدکوب کردن نمازگزاران و انداختن شهرک‌نشین‌های مسلح به جان مردم فلسطین را از جمله جنایات رژیم صهیونیستی خواندند و سوال کردند: آیا ملت غیور و چندهزارساله فلسطین در مقابل این همه ظلم و جنایت چاره‌ای جز برپاکردن «طوفان» داشت؟

با توجه به سوابق آیت‌الله خامنه‌ای در اتخاذ مواضع صریح در حوزه سیاست خارجی این موضع اخیر نیز پیام روشن برای طرف‌های غربی و البته اسرائیل دارد. طرف‌های غربی می‌دانند ایران در مواردی که از حزب‌الله حمایت کرد= مانند جنگ ۳۳ روزه- این حمایت را کاملا صریح بیان کرد، در نتیجه اظهارات اخیر رهبری نیز موضع قطعی ایران است، موضعی که تاکنون نیز هیچ نشانی خلاف آن یافت نشده است.

این مواضع صریح رهبری در کنار خودداری حزب‌الله از ورود به نبرد با اسرائیل نقشه نتایاهو در کشیدن پای ایران به جنگ را نقش بر آب کرده است. بر همین اسااس حالا جریانی فعال شده که دنبال تحریک ایران و حزب‌الله از مسیرهای دیگر است. خبرهای جعلی و موضع‌گیری ارتش رژیم صهیونیستی در مرزها دنبال وسط کشیدن پای حزب‌الله است.

در طرف مقابل سناتورهایی مثل تام کاتن و میچ مک کانل، دو سناتور جمهوری‌خواه، دنبال طرحی هستند که ۶ میلیارد دلار دارایی ایران در قطر فریز شود، آن هم در حالی که به گواه دولت بایدن یک دلار از این پول جا به جا نشده و هیچ سندی از تامین مالی یا تسلیحاتی حماس توسط ایران برای عملیات طوفان الاقصی در دست نیست. این سناتورها با این کار ضمن فشار به ایران می‌خواهند کاری کنند تا رهبران ایران برای اقدامی جدی در دفاع از حماس تحریک شوند، مسئله‌ای که با توجه به مواضع اخیر رهبر انقلاب کاملا دور از ذهن است.