کارنامه ورزش ایران در ۱۶ دوره بازی‌های آسیایی/ از تحریف تاریخ تا دروغ سازی برای افتخار
کارنامه ورزش ایران در ۱۶ دوره بازی‌های آسیایی/ از تحریف تاریخ تا دروغ سازی برای افتخار

وقتی در پدیده‌ای آمار دستمایه رسیدن گروه‌ها، افکار و افراد خاص به مقاصد خود باشد، آن پدیده در آن جامعه ره به جایی نخواهد برد….

بازی‌های آسیایی, کارنامه ورزش ایران - کارنامه ورزش ایران در ۱۶ دوره بازی‌های آسیایی/ از تحریف تاریخ تا دروغ سازی برای افتخار

دنیای مدرن عصر ارتباطات و دهکده جهانی است که در کنار مزایای بسیار تکنولوژی، معایب و ایراداتی هم دارد که وقتی مورد سوء استفاده سودجویان قرار بگیرد تبدیل به خطری بزرگ خواهد شد. یکی از علومی که همه دنیا برای رسیدن به نتیجه مطلوب به آن استناد می‌کنند علم آمار و استنتاج از تاریخ است. در تمام دنیا وقتی رسانه‌ها می‌خواهند پدیده یا اتفاقی را تحلیل کنند، به داده‌های آماری در تاریخ مراجعه می‌کنند.

حال تصور کنید این رسانه‌ها فیک باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها از ناآگاهی مردم و اینکه قرار نیست همه راه بیفتند و در تاریخ تحقیق کنند، سوء استفاده خواهند کرد. کاری که در فضای مجازی این روزها به وفور دیده می شود. همین طور وقتی دیتاها و آمار ارائه شده از تاریخ غلط باشد، رسانه‌های رسمی و مورد اعتماد مردم هم گول می‌خورند. حالا به عنوان مثال به اخباری که همین روزها زیاد دست به دست شده نگاه کنید.

هر تفکر سیاسی یا هر جناح با استفاده از شکست ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ ژو در ورزش با آمارسازی غلط خود را در بالای قله می‌نشاند و روز روشن از ورزش استفاده ابزاری می کند، بی شرم و خجالت! اما حقیقت چیست؟ ایران در کدام دوره بازی‌های آسیایی نتیجه بهتری گرفته؟

می‌دانیم که در بازی‌های آسیایی مدال طلا ملاک است و کشوری که یک طلا داشته باشد بالاتر از کشوری که ۱۰۰ مدال نقره و برنز دارد می ‌ایستد. از نخستین دوره بازی‌های آسیایی که در ۱۹۵۱ در دهلی نو برگزار شد، کشور ما در این تورنمنت حاضر بوده و طی ۱۹ دوره تنها در سه دوره غایب بوده است. این کارنامه ورزش ما در ۱۶ دوره حضور در بازی‌های آسیایی است و با چشم خود ببینید که ما در کدام دوره موفق‌تر بوده‌ایم. برای اینکه تحلیل کاملی داشته باشید ما تعداد شرکت کنندگان در هر دوره و مدال‌های کسب شده را نیز آورده‌ایم تا امکان میانگین گرفتن هم داشته باشید. البته که رتبه نهایی ایران در جدول مدال‌ها که دعوای بسیاری آقایان در این روزهاست تا با سواستفاده از توجه مردم به ورزش خود را مطرح کنند!

*بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو – هند (کاروان ۶۴ نفره ایران با ۱۶ مدال شامل ۸ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز سوم شد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۵۴ مانیل – فیلیپین (کاروان ایران حضور نداشت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو – ژاپن (کاروان ۱۱۲ نفره ایران با ۳۲ مدال شامل ۷ طلا، ۱۴ نقره و ۱۱ برنز در رده چهارم قرار گرفت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۶۲ جاکارتا – اندونزی (کاروان ایران حضور نداشت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک – تایلند (کاروان ۱۱۸ نفره ایران با ۳۰ مدال شامل ۶طلا، ۸ نقره و ۱۶ برنز در رده ششم قرار گرفت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک – تایلند (کاروان ۱۶۹ نفره ایران با ۲۳ مدال شامل ۹ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز در رده چهارم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران – ایران (کاروان ۴۰۰ نفره ایران با ۸۱ مدال شامل ۳۶ طلا، ۲۸ نقره و ۱۷ برنز در رده دوم قرار گرفت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک – تایلند (کاروان ایران حضور نداشت)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو – هند (کاروان ۴۳ نفره ایران با ۱۲ مدال شامل ۴طلا، ۴ نقره و ۴ برنز در رده هفتم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول – کره جنوبی (کاروان ۹۴ نفره ایران با ۲۲ مدال شامل ۶ طلا، ۶ نقره و ۱۰ برنز در رده چهارم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن – چین (کاروان ۱۲۶ نفره ایران با ۱۸مدال شامل ۴ طلا، ۶ نقره و ۸ برنز در رده پنجم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما – ژاپن (کاروان ۱۶۲ نفره ایران با ۲۶ مدال شامل ۹ طلا، ۹ نقره و ۸ برنز در رده هفتم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک – تایلند (کاروان ۱۹۹ نفره ایران با ۳۴ مدال شامل ۱۰ طلا، ۱۱ نقره و ۱۳ برنز در رده هفتم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان – کره جنوبی (کاروان ۱۵۰ نفره ایران با ۳۶ مدال شامل ۸ طلا، ۱۴ نقره و ۱۴ برنز در رده دهم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه – قطر (کاروان ۲۳۹ نفره ایران با ۴۸ مدال شامل ۱۱ طلا، ۱۵ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو – چین (کاروان ۳۶۲ نفره ایران با ۵۹ مدال شامل ۲۰ طلا، ۱۴ نقره و ۲۵ برنز در رده چهارم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون – کره جنوبی (کاروان ۲۷۶ نفره ایران با ۵۷ مدال شامل ۲۱ طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز در رده پنجم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا – اندونزی (کاروان ۳۷۸ نفره ایران با ۶۲ مدال شامل ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم ایستاد)

*بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو – چین (کاروان ۲۸۹ نفره ایران با ۵۳ مدال شامل ۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز در رده هفتم ایستاد)

حال قضاوت با شما، ایران در کدام دوره موفق‌تر بوده است؟

نکته: ایران در بازیهای آسیایی تهران در جدول مدالها تغییراتی داد و مثلا مدالهای تک حرکت در وزنه برداری را هم محاسبه کرد! یا برای پرتاب ها ابداعی کرد که قبل و بعد دیگر تکرار نشد. چهار مدال هم بعدا به حساب ما آمد! بجز این دوره ما و بقیه آسیا همیشه برای جایگاه چهارمی جنگیده ایم و چین، ژاپن و کره جنوبی در دسترس نیستند. همیشه هدف چهارمی بوده و ببینید در کدام ادوار به هدف رسیده ایم….

منبع: خبـر ورزشی