به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، زلزله ۶.۳ ریشتری در شمال‌غرب افغانستان یکی از مرگبارترین حوادث طی دو دهه اخیر در این کشور بود و جان بیش از ۲هزار نفر را در این منطقه گرفت و گفته می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. نیروهای امدادی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، زلزله ۶.۳ ریشتری در شمال‌غرب افغانستان یکی از مرگبارترین حوادث طی دو دهه اخیر در این کشور بود و جان بیش از ۲هزار نفر را در این منطقه گرفت و گفته می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

نیروهای امدادی ایران از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پس از وقوع زلزله ویرانگر در هرات (۱۵ مهر)، به عنوان اولین امدادگران خارجی وارد افغانستان شدند و طی سه روز اقدامات درمانی، امدادی و حمایتی را برای زلزله‌زدگان این کشور انجام دادند. حالا این ماموریت به پایان رسیده و بر اساس اعلام یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر به همشهری آنلاین، این نیروهای امدادی اکنون از منطقه خارج شده و به کشور برگشته‌اند.

سلیمانی در این باره گفت: درپی وقوع زلزله مخرب در افغانستان، جمعیت هلال‌احمر طبق وظیفه دینی و اصول انسان‌ دوستانه نهضت بزرگ صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، همچنین تأکید دکتر کولیوند ، رئیس جمعیت هلال‌احمر و براساس وظایف و مأموریت‌های ذاتی، سازمان داوطلبان، اقدام به اعلام فراخوان عمومی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین برای زلزله‌زدگان هرات کرد.

تیم‌های امدادی هم به مدت سه روز به این منطقه اعزام شدند. روز پنجشنبه هلال احمر ایران پایان عملیات را اعلام کرد و کلیه نیروهای امدادی به کشور برگشتند. از این پس قرار شد اگر دولت افغانستان در حوزه پشتیبانی اعلام نیاز کرد، کمک‌هایی داشته باشیم، اما دیگر نیروی انسانی و عملیاتی در این کشور نداریم.

وی با بیان این که در زلزله روز چهارشنبه هفته گذشته هم عملیات جستجو از سوی تیم‌های هلال احمر ایران انجام شد و موضوع خاصی وجود نداشت، درباره مطرح شدن برخی انتقادها از کمبود امدادرسانی به مردم زلزله‌زده افغانستان بیان کرد: ما در نشستی که با والی هرات داشتیم، از حمایت‌های ما تقدیر کردند و بازتاب کمک‌های ما در کشور افغانستان بسیار مثبت بود.

دبیر کل جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که علاوه بر تحقق اصول و اهداف جمعیت و کمک بشردوستانه، دیگر هدف ما حضور در منطقه و رفع مشکلات مردم است، عنوان کرد: همین حالا هم درباره مساله غزه اعلام آمادگی کرده‌ایم و اقلام مورد نیاز هم آماده است. در صورت اعلام کادر درمان و امدادگران ما به این منطقه هم اعزام خواهند شد.

جمعیت هلال احمر ایران طی انجام ماموریت امدادرسانی به مردم زلزله‌زده هرات ۱۰ تیم امدادی شامل ۵۰ امدادگر، ۳ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، ۳ دستگاه آمبولانس اعزام کرد. همچنین ارسال ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی، ۴۰۰۰ تخته پتو نمدی، ۱۰۰۰ تخته موکت، ۵۰۰ کارتن بسته غذایی، ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، ۵ دستگاه خورد سنگین لجستیک، ۳ دستگاه وانت آنست و… از دیگر تجهیزات ارسالی این جمعیت به افغانستان بود.

منبع خبر: رکنـا