دردسر ۵۰ میلیارد تومانی برای آبی‌ها/ استقلال اسپانسر«اپراتور» شد!
دردسر ۵۰ میلیارد تومانی برای آبی‌ها/ استقلال اسپانسر«اپراتور» شد!

باشگاه استقلال که وضعیت مالی نابسامانی دارد برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید خود باید رقم قرارداد تعدادی از بازیکنان و اعضای کادر فنی‌اش را کاهش دهد. اتفاقی که با شرایط موجود دشوار است.

 

 در حالی که فصل نقل و انتقالات لیگ برتر در تاریخ ۸ شهریورماه به پایان رسیده؛ باشگاه استقلال برخلاف رقیب خود هنوز رقم قراردادهای بازیکنان و کادر فنی برای فصل جدید را منتشر نکرده که دلیل این موضوع هم به اختلافات میان مدیر عامل و سرمربی آبی‌ها بر می‌گردد، اختلافاتی که برخی قراردادهای این تیم را نامعلوم گذاشت تا این باشگاه نتواند رقم قراردادها را مشخص کند.

* ارائه سندی پر ابهام برای رفع فشارهای فرابورس

البته این موضوع تنها ضعف مدیریتی استقلال را نشان می‌دهد که نتوانسته است تا این موضوع را مدیریت کند. باشگاه استقلال هم چند رو پیش با اولتیماتوم فرابورس کشور رقم قرارداد بازیکنان و مربیان خود در این فصل را به مبلغ ۳۲۳ میلیارد تومان منتشر کرد. سندی که با توجه به سقف قرار ۳۲۵ میلیاردی آبی‌های پایتخت نشان می‌دهد تنها برای رفع فشارها بر این باشگاه اعلام و ارائه شده است. این سند فاقد شفاف سازی در خصوص هزینه کردهای این باشگاه است و ابهامات زیادی را به همراه دارد.

اگر به نحوه ارائه سند مالی باشگاه استقلال نگاهی کنیم می‌بینیم که گزارش آبی پوشان جزئی نیست و همه اعداد و ارقام کلی است. این در حالی است که استقلال در خصوص قرارداد بازیکنان خود هم شفاف سازی نکرده است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا دستگاه‌ها نظارتی نسبت به این سندهای مالی واکنشی نشان خواهد داد یا خیر.

روز شنبه باشگاه استقلال با انتشار دومین سند قرارداد بازیکنان، کادر فنی و تیم‌های پایه را اعلام کرد که در این ۲ سند تعداد نفرات با هم همخوانی ندارد و از طرفی هم مبلغ کل هزینه کرد برای تیم‌های پایه استقلال که شامل ۴ رده سنی می‌شود را ۴ میلیارد اعلام کرده است که کمی تعجب آور است. با این حساب باید منتظر واکنش ناظران بازار سرمایه باشیم.

دردسر ۵۰ میلیارد تومانی برای آبی‌ها/ استقلال اسپانسر«اپراتور» شد!

* استقلال همچنان دنبال جذب اسپانسر

باشگاه استقلال در سال جدید اسپانسر جدید خود را انتخاب کرد و قرارداد بین طرفین امضا شده است که باشگاه استقلال رقم قرارداد خود با یکی از اپراتورهای کشور را هم منتشر کرد که در این قرارداد رقم دقیقی گفته نشده است اما کف مبلغ تضمینی این اپراتور به استقلال ۹۰ میلیارد است. البته هنوز نحوه و جزئیات دقیق این قرارداد توسط مسئولان باشگاه اعلام نشده است. همچنین قرارداد پشت لباس و روی بازوان پیراهن این تیم که در اختیار یک شرکت بیمه و یک شرکت هواپیمایی است مشخص نیست و شایعات و سوالات زیادی را به وجود آورده است. همچنین باشگاه استقلال باز هم برای تبلیغات رو پیراهن و روی شورت این تیم به دنبال جذب اسپانسر است تا بتواند مشکلات مالی خود را حل کند.

مدیرعامل استقلال در خصوص شرایط اسپانسری یک اپراتور از این باشگاه گفت: قرارداد حامی مالی جدید قرارداد خوبی است. تضمین کف ۹۰ میلیارد تومان را داده است. اگر هواداران مشارکت کنند در این طرح درآمدزایی، بخشی از درآمدها به باشگاه استقلال می‌رسد که می‌تواند عدد را از کف بیشتر کند. شیطنت کردند که مجموعه ورشکسته است. اصلاً چنین چیزی نیست. حتماً مدیرانشان ایده‌ایی داشتند که بتوانند آورده خودشان را بیشتر کنند. با کمک استقلال ان‌شاالله این انفاق بیافتد.

* مدیرعاملی که از زیان انباشته اسپانسر بی خبر است

این صحبت‌های مدیر عامل استقلال نشان می‌دهد که او از گزارش سازمان حسابرسی کشور در خصوص این اپراتور اطلاعی ندارد. این اپراتور که به تازگی به عنوان اسپانسر باشگاه استقلال انتخاب شدi تا پایان سال ۱۴۰۱ ۰۰۰/‏۷۰۰/‏۰۷۲/‏۴۱۷/‏۱ میلیارد تومان زیان انباشه دارد و شرایط خوبی به لحاظ مالی ندارد. اینکه مدیرعامل استقلال در یک برنامه تلویزیونی گفته است که این اسپانسر زیان ده نیست و شرایط خوبی دارد عجیب است. قطعاً این اپراتور است که با نام استقلال می‌تواند کمی از زیر بار بحران‌های مالی خارج شود و استقلال قطعاً نمی‌تواند شرایط خوبی با توجه به قرارداد ۹۰ میلیاردی داشته باشد.

* تلاش برای کم کردن قرارداد بازیکنان

مشکلات مالی آبی‌های تهرانی به اینجا ختم نمی‌شود. برای اینکه بتوانند بازیکنان جدید خود را استفاده کنند باید قرارداد آنها را در سازمان لیگ به ثبت برساند. موضوعی که یکی از دغدغه‌های مسئولان این باشگاه است، چرا که برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید مستلزم کم شدن قرارداد دیگر بازیکنان است. مسئله‌ای که گویا دیگر بازیکنان تیم تا به امروز در این خصوص با باشگاه به توافق نرسیدند و مسئولان در حال صحبت با تمامی بازیکنان هستند. پیش بینی می‌شود استقلال برای اینکه بتواند قرار امید حامدی فر و گوستاوو بلانکو را در سازمان لیگ ثبت کند باید حدود ۵۰ میلیارد از ۳۲۳ میلیارد تومان را کم کند.

دردسر ۵۰ میلیارد تومانی برای آبی‌ها/ استقلال اسپانسر«اپراتور» شد!

باشگاه استقلال تا به امروز قرارداد هیچیک از بازیکنان یا قراردادهای منعقد شده را به طور رسمی منتشر نکرده است. انتظار می‌رود مدیرعامل باشگاه استقلال در راستای شفاف‌سازی قراردادها را منتشر کند تا هم روشنگری شود و هم از بیشتر شدن شایعات و ابهامات جلوگیری به عمل آید و اتاق شیشه‌ای وعده داده شده شفاف شود.

* مشکلات مالی چالش جدید استقلال برای میزبانی خارج از تهران

از طرفی هم ممنوع شدن بازی استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی این دو تیم تهرانی باید ورزشگاه مورد نظر خود را برای میزبانی از بازی‌های خانگی اعلام کنند. همین امر باعث شده است تا قوز بالای قوز برای مسئولان باشگاه استقلال به وجود آید چرا که اعزام تیم به شهر دیگر با توجه به پروازهای مکرر مستلزم بودجه کافی است اما در حال حاضر با توجه به شرایط بد اقتصادی باشگاه استقلال مسئولان به فکر فرو رفته‌اند و با در نظر گرفتن تمام این موارد انتظار می‌رود آبی‌های پایتخت نزدیک‌ترین شهر را برای میزبانی از حریفان خود را انتخاب کند.

هرچند روز یکشنبه ۲۳ مهرماه مجمع عمومی فوق‌العاده باشگاه استقلال برگزار خواهد تا تکلیف برخی از مشکلاتی پیش آمده است بررسی و مشخص شود. باید منتظر ماند و دید روز یکشنبه چه اتفاقاتی برای این باشگاه رخ خواهد داد.

منبع: مـهر