۶ عامل موفقیت کلاهبرداران اینترنتی
۶ عامل موفقیت کلاهبرداران اینترنتی

  ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: بدون شک عوامل روان‌شناختی در آسیب‌پذیر بودن کاربرها نسبت به اسکم (scam)یا همان کلاهبرداری اینترنتی دخیل هستند. ناامیدی از وضعیت مالی یکی از این عوامل است. وقتی افراد با مشکلات مالی رو‌به‌رو می‌شوند یا تمایل دارند به‌سرعت به پول برسند، فریب اسکم هایی را می‌خورند که وعده روشی […]

 

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: بدون شک عوامل روان‌شناختی در آسیب‌پذیر بودن کاربرها نسبت به اسکم (scam)یا همان کلاهبرداری اینترنتی دخیل هستند.

ناامیدی از وضعیت مالی یکی از این عوامل است. وقتی افراد با مشکلات مالی رو‌به‌رو می‌شوند یا تمایل دارند به‌سرعت به پول برسند، فریب اسکم هایی را می‌خورند که وعده روشی آسان برای به پول رسیدن یا سود بالا در سرمایه‌گذاری را می‌دهند.

عامل دوم مهندسی اجتماعی است. اسکمرها در دستکاری روانشناختی افراد در افشای اطلاعات مهارت زیادی دارند. آن‌ها از روابط بین انسان‌ها برای دستکاری ذهن قربانی‌های خود استفاده می‌کنند؛ اطلاعات لازم را از رسانه‌های اجتماعی و منابع دیگر به دست می‌آورند و به اسکم خود جنبه شخصی و قانونی می‌دهند، به‌طوری‌که قربانی‌ها فریب حس اعتماد کاذب خود را می‌خورند.

عامل سوم ناآگاهی از تاکتیک‌های کلاهبرداری آنلاین است. اغلب افراد از تکنیک‌های اسکم کردن در زمینه‌هایی مثل رمزارز (بیت کوین و ریپل) و نیز درباره ثبت و ضبط داده‌ها با زنجیره بلوکی بی‌اطلاع هستند.

احساسات افراد چهارمین عامل کمکی اسکمرها است. آن‌ها می‌دانند چگونه احساس ترس، هیجان و اضطرار ایجاد کنند تا تفکر منطقی افراد مختل شود. بدین ترتیب آن‌هارا وا می‌دارند تصمیمات عجولانه و بدون فکر بگیرند. احساسات تهییج شده مانع از ارزیابی درست موقعیت می‌شوند.

اعتماد و اقتداری که اسکمرها از خود نشان می‌دهند تاکتیک رایج دیگری در فریب دادن افراد است. آن‌ها خود را به‌عنوان مسئولین دولتی، نماینده‌های شرکت‌های مطرح یا نیروهای پلیسی و امنیتی معرفی می‌کنند تا قربانی هایشان قانع شوند می‌توانند اطلاعات شخصی، ازجمله شماره حساب بانکی خود را در اختیار آن‌ها بگذارند یا تراکنش‌های مالی الکترونیکی انجام دهند.

ششمین عاملی که موفقیت هر اسکمی را امکان‌پذیر می‌کند مراقب و گوش به زنگ نبودن است. زندگی‌های پرمشغله مانع از متمرکز کردن حواس می‌شوند. افراد در اثر بی‌توجهی نسبت به تحقیق کردن، مطمئن نکردن خود از اعتبار تقاضاها و پیشنهادهای آنلاین و ناکافی بودن محافظت از اطلاعات شخصی طعمه اسکمرها می‌شوند.

اسکمرها را ناکام بگذاریم!

اگر چه اسکمرها در تخلف خود خبره هستند اما می‌توانیم آن‌هارا با بن‌بست رو‌به‌رو کنیم و اقدام گوش ‌بری آن‌هارا ناکام بگذاریم. برای مثال، باید همواره مطلع و آگاه باشیم. درباره ترفندهای رایج اسکم کردن و اسکیم‌های تقلب و فناوری‌هایی که اسکمرها از استفاده می‌کنند اطلاعات کسب کنیم.

همچنین می‌توانیم به پیشنهادهایی که به ما می‌شود مشکوک باشیم و محتاطانه رفتار کنیم. باید به مشروعیت ادعا، مطالبه و وعده‌ای که بیش‌ازحد معمول خوب و درست به نظر می‌رسند با تردید و پرسش نگاه کنیم. باید از کلیک روی لینک‌های مشکوک خودداری کنیم؛ حتی اگر ظاهراً از منبعی قانونی ارسال شده باشند.

باید در مواجهه با ایمیل‌هایمان موشکاف و دقیق باشیم، به‌ویژه ایمیل‌هایی که فرستنده آن‌ها ناشناس است یا درخواست اطلاعات مالی و شخصی از ما دارند. خطاهای املایی، لینک‌های مشکوک و آدرس‌های ایمیلی که با منبع خود همخوانی ندارند می‌توانند ما را در دام یک اسکم گرفتار کنند.

در به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در فضای مجازی یا پشت تلفن باید محتاط عمل کنیم. اطلاعات حساس را فقط در اختیار طرف مقابلی که به آن اعتماد کامل داریم یا راجع به قانونی بودن و صحت ادعایش تحقیق کرده‌ایم بگذاریم.

توصیه می‌شود از روش احراز هویت چندعاملی استفاده کنیم و مدام کلمات عبور را برای بالا بردن امنیت تغییر دهیم. همچنین به‌جای استفاده از کلمه عبور از passphraseاستفاده کنیم که شامل رشته‌ای از حروف هستند که هش می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، باید تصمیمات مالی خود را با احتیاط و پس از دریافت مشاوره به اجرا درآوریم. بهتر است از افراد باتجربه و قابل اعتماد راهنمایی بگیریم و از قانونی بودن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد نظر مطمئن شویم. هرگز نباید جزئیات حساب بانکی، رمز عبور و رمز پویا (OTP)را در ایمیل یا در مکالمه تلفنی عنوان کنیم. مؤسسات و سازمان‌های مالی معتبر همیشه از طریق پورتال‌های امن با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کنند.

منبع: اطلاعات انلاین