فعالان بخش کشاورزی عنوان کردند، تعیین قیمت جدیدمحصولات اساسی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ براساس قیمت قبلی کود محاسبه شده بود.

 

به گزارش زیرنویس، روز گذشته قیمت کود های شیمیایی تغییر کرد. در حالی قیمت کود تغییر کرده که هنوز پول گندم‌های خریداری شده سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به گندم کاران پرداخت نشده است. از سوی دیگر با وجود تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام رسمی نشده در حالی که بر اساس قانون باید پیش از شروع سال زراعی جدید (مهر ماه) ابلاغ می‌شد. حال شاهد تغییر قیمت انواع کود و افزایش ۳۰ درصدی آنها در بازار هستیم. این در حالی است که نمایندگان خانه ملت اعلام کرده بودند در بودجه ۱۴۰۲ قیمت کود افزایش نخواهد یافت.

تغییر قیمت انواع کود باعث شده تا فعالان بخش کشاورزی تقاضا تجدیدنظر نرخ محصولات اساسی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را مطرح کنند. آنها عنوان می‌کنند، تعیین قیمت جدید محصولات اساسی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس قیمت قبلی کود محاسبه شده بود از این رو ضرورت دارد با توجه به افزایش نرخ این محصول قیمت سایر اقلام تجدیدنظر شود.

در ادامه جدول قیمت انواع کود می‌آید (قیمت‌ها به تومان است).

کود قیمت قدیم قیمت جدید
اوره ۱۵۰.۰۰۰ ۱۹۵.۰۰۰
سوپر فسفات تریپل ۵۵۰.۰۰۰ ۷۱۵.۰۰۰
کلرور پتاسیم ۵۷۰.۰۰۰ ۷۴۵.۵۰۰
سولفات پتاسیم ۸۱۲.۵۰۰ ۵۶۸.۷۵۰
دی آمونیوم فسفات ۸۰۶.۰۰۰ ۶۲۰.۰۰۰
فسفاته ۱۳ درصد ۲۱۳.۸۵۰ ۳۰۵.۵۰۰

گفتنی است رحمت الله نوروزی، نماینده علی آباد کتول، فاضل آباد و بخش کمالان مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی برنامه هفتم توسعه کشور در خصوص ساخت مسکن نسبت به گرانی کود شیمیایی اعتراض کرد. در ادامه بنا بر دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شد جلسه فوری با حضور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شود.

در نهایت مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی امروز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ با حضور در کمیسیون کشاورزی، برنامه خود را جهت رفع این مشکل اعلام کند.

گفتنی است رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری در حال پیگیری موضوع است.

قیمت کود افزایش یافت/درخواست تجدیدنظر در قیمت سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

منبع: مـهر