به گزارش گروه ورزشی دانشجو،به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، نشست ۳ روزه کمیته بین المللی المپیک (IOC Session) در حالی روز آخر خود را پشت سر می‌گذارد که اعضاء جدید (IOC Members) را انتخاب کرده است. فدراسیون بین‌المللی فوتبال آمریکایی پس از پیشنهاد هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در مارس ۲۰۲۳، توسط […]

- انتخاب اعضاء جدید IOC و اصرار باخ بر پایبندی به منشور المپیک

به گزارش گروه ورزشی دانشجو،به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، نشست ۳ روزه کمیته بین المللی المپیک (IOC Session) در حالی روز آخر خود را پشت سر می‌گذارد که اعضاء جدید (IOC Members) را انتخاب کرده است. فدراسیون بین‌المللی فوتبال آمریکایی پس از پیشنهاد هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در مارس ۲۰۲۳، توسط یکصد و چهل و یکمین جلسه IOC در بمبئی، هند به نیز رسمیت شناخته شد.
عبارات اضافی در اصول بنیادی المپیزم به عنوان تعهدی فراگیر در مسیر احترام به حقوق بشر، به ویژه در اصول بنیادین المپیسم ۱ و ۴ گنجانده شده است. این تغییر محصول فعالیت کمیسیون امور حقوقی و مشورت آن با کمیته مشورتی حقوق بشر است. همچنین با توجه به آمادگی افراد بیشتر برای بازی‌های المپیک سال آینده در پاریس، انرژی مثبت پیرامون این پروژه در ستون‌های اصلی آن احساس می‌شود: گرامیداشت، مشارکت و میراث. کمیته‌های برگزاریی میلان کورتینا ۲۰۲۶، لس آنجلس ۲۰۲۸ و بریزبن ۲۰۳۲ به روز رسانی نشست IOC در مورد پیشرفت آماده سازی رویدا‌ها را نیز ارائه نمودند.
دوره چهار ساله شاهزاده فیصل، ولیعهد اردن و نوال الموتوکل از مراکش، هر دو در نشست IOC در شهر بمبئی هند به پایان رسید، هرچند الموتوکل مراکشی برای انتخاب مجدد نامزد نشد. انتخابات برای دو پست آزاد در پایان روز دوم به طور جداگانه برگزار شد و کاونتری از اولین رای انصراف داد تا شاهزاده فیصل بتواند با ۷۱ رای موافق و ۸ رای مخالف و سه رای ممتنع، مجددا انتخاب گردد. شاهزاده فیصل از سال ۲۰۱۰ عضو IOC بوده است. وی علاوه بر نقش خود بعنوان عضو هیئت اجرایی، رئیس کارگروه حفاظت و معاونت کمیسیون برابری جنسیتی، تنوع و شمولیت است.
کرستی کاونتری، رئیس پیشین کمیسیون ورزشکاران IOC نیز با ۷۱ رای موافق در مقابل ۹ رای مخالف و دو رای ممتنع برای دومین جایگاه هیات اجرایی بدون مخالفت بود. این نشان‌دهنده بازگشت وزیر ورزش زیمبابوه به هیئت اجرایی است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به‌عنوان رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک در این سمت حضور داشته است. کاونتری همچنین رئیس کمیسیون‌های هماهنگی المپیک ۲۰۳۲ بریزبن و المپیک جوانان داکار ۲۰۲۶ است و سرپرستی کارگروه بهینه سازی بازی‌ها را بر عهده دارد.
جنبشی برای حضور توماس باخ که پس از پایان دوره فعلی او در سال ۲۰۲۵ به عنوان رئیس کمیته بین المللی المپیک باقی بماند، نیز به راه افتاد. باخ که در سال ۲۰۱۳ در نشست IOC در بوئنوس آیرس به عنوان رئیس کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب شد و در سال ۲۰۲۱ برای یک دوره چهار ساله دیگر جایگزین ژاک روگ شد، تمدید دوره خود را در راس این سازمان رد نکرد.
توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اذعان کرد که محدودیت‌های دوره مدیریت در IOC “ضروری” است، اما باز هم از رد اصلاحیه منشور المپیک که به او اجازه می‌دهد دوباره در سال ۲۰۲۵ نامزد شود، خودداری کرد. باخ در پاسخ خود پیشنهادات اعضاء حامی حضورش مورد تمجید قرارداد، اما تاکید کرد که کماکان به منشور المپیک وفادار است. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک پس از دومین روز نشست کمیته بین‌المللی المپیک ضمن ابراز حمایت از اصل محدودیت‌های دوره مدیریتی، قول داد که این پیشنهادات ابتدا به صورت خصوصی حل و فصل می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: ایسـنا