«قهرنامه یحیی» به بخشی از عادت هواداران تبدیل شده و ممکن است این عادت، در سال‌های آتی به چهره و نام یحیی ضربه بزند و خدشه وارد کند.

پرسپولیس, سرمربی پرسپولیس, یحیی گل محمدی - قهرنامه‌های یحیی در این فصل!

قهر و آشتی های یحیی در فصول اخیر، باعث شده که هواداران برای مدت کوتاهی در مقاطعی از فصل، ناراحت شوند. دلخوری‌هایی که به‌جا هستند و حق مسلم طرفداران یک تیم از سرمربی خود این است که با وجود مشکلات، پای کار بمانند و هم‌قدم با تیم در روزهای خوشی و ناخوشی باشند.

در فصل گذشته هم یحیی بعد از باخت مقابل سپاهان در خانه، تا آستانه استعفا پیش رفت اما به هر نحو ماند و پرسپولیس را به هشتمین قهرمانی در لیگ برتر رساند. در این حین، به ندرت مربیانی بوده‌اند که با تمامی سختی‌ها و کمبودها دست و پنجه نرم کرده و پای قول و وفای خود مانده‌اند.

ریکاردو ساپینتو کسی بود که تا آخرین لحظه، بدون این‌که ذره‌ای کنار بکشد یا تسلیم شود، شاگردانش را تا آخرین دیدار فصل همراهی کرد. اصلا یکی از دلایل محبوبیت ساپینتو نزد طرفداران استقلال، حس وفاداری و پای‌بندی این مرد پرتغالی به اصول خود بود. بی‌دلیل نیست که هواداران پرسپولیس، دائما رفتار ساپینتو را با یحیی مورد قیاس قرار می‌دهند.

یحیی در کنار علم و سواد بالایش در حیطه مربیگری، رفتار و اخلاق‌های غیرحرفه‌ای زیادی در طول این دوران از خود بروز داده است. او در دوره اولش، با رفتارهای کاملا غیرحرفه‌ای و ایجاد دلخوری میان خود و مهدوی‌کیا، خداحافظی موشک ایران را با چشمانی اشک‌بار و پر از حسرت و بغض از فوتبال مهیا کرد. این اتفاق هم چند فصل پیش برای سیدجلال رخ داد و او همانند مهدوی‌کیا با احساسی از غربت، چهارگوشه زمین را بوسید و کفش‌هایش را برای همیشه آویخت.

انگار «قهرنامه یحیی» در هر فصل، به بخشی از عادت هواداران تبدیل شده و ممکن است این عادت، در سال‌های آتی به چهره و نام یحیی ضربه بزند و خدشه وارد کند. یحیی باید بداند که در کنار محبوب شدن، مغموم شدن هم وجود دارد. یحیی باید بداند که علاوه بر علم و دانش مربیگری، داشتن اخلاق حرفه‌ای هم از اهمیت خاصی برخوردار است. همه اهالی فوتبال، از مشکلات «قصیده‌وار» و «طولانی» مالی بازیکنان و مربیان پرسپولیس خبر دارند و گفتن آن تکرار مکررات است و هیچ فایده و سودی ندارد!

هواداران هم از یحیی، بسیار کلافه، خسته و دلخور هستند و باید در میانه‌های هر فصل منتظر شنیدن پاسخ «بودن یا نبودن؛ مسئله این است!» باشند. به نظر می‌رسد که رفتار های افراطی یحیی، از حد گذشته و این اشتباه، همان چیزی است که دقیقا به شخصیت و جایگاه نیمکت قرمزها، لطمه وارد می‌کند.

همچنان معلوم نیست که آیا یحیی ماندنی است یا رفتنی؛ هرچند که فعلا او در این برهه، از هیچ تیم داخلی و خارجی، پیشنهادی ندارد. البته تهدیداتی که به صورت غیرمستقیم توسط او شکل می گیرد و قصدش همراهی با اعتصاب بازیکنان است، نشان می‌دهد که یحیی ثبات لازم را ندارد و در هر هنگام، دنبال بهانه‌های مختلف است!

 

منبع: خبـر ورزشی