تابناک باتو ــ پاییز از راه می‌رسد و علاقه‌مندان شمع در سراسر دنیا، شمع‌های محبوبشان را تهیه می‌کنند تا فضای خانه را دنج و دلچسب کنند. به‌رغم آرامشی که شمع‌ها به ارمغان می‌آورند، باید به نکاتی درباره سلامتی هم توجه کرد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، به شمع‌ها و تاثیر منفی آن‌ها بر سلامت بسیار پرداخته‌اند. البته […]

نکته‌هایی که باید درباره استفاده از شمع بدانیم( ایندیپندنت

نکته‌هایی که باید درباره استفاده از شمع بدانیم( ایندیپندنتتابناک باتو ــ پاییز از راه می‌رسد و علاقه‌مندان شمع در سراسر دنیا، شمع‌های محبوبشان را تهیه می‌کنند تا فضای خانه را دنج و دلچسب کنند.

به‌رغم آرامشی که شمع‌ها به ارمغان می‌آورند، باید به نکاتی درباره سلامتی هم توجه کرد.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، به شمع‌ها و تاثیر منفی آن‌ها بر سلامت بسیار پرداخته‌اند. البته مردم در مجموع از شمع‌ و انرژی خاصی که به مکان‌ها می‌دهد، لذت می‌برند.

بزرگ‌ترین خطر استفاده از شمع، آتش‌سوزی است که به سوختگی یا حتی مرگ منتهی می‌شود.

دکتر تارین تراویس، جراح سوختگی در بیمارستان واشنگتن، می‌گوید: «اگر بخواهم به موارد (خطرناک) مرتبط با تعطیلات فکر کنم، شمع روشن نزدیک درخت کریسمس خشک یا پرده به ذهنم می‌رسد.»

آیا شمع‌ باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود؟

دکتر اندرو استیم، متخصص ریه در مینه سوتا در ایالات متحده، در این زمینه توضیح می‌دهد: «به طور کلی، شمع‌ها تاثیر زیادی روی اکثر مردم ندارند و احتمالا نگرانی‌هایی که برخی در این زمینه نشان می‌دهند، بسیار اغراق‌آمیز است. شمع‌ها سه بخش دارند که برخی را به نگرانی‌ درباره سلامت سوق می‌دهد: فتیله، رنگ و مواد تشکیل‌دهنده شمع.»

برخی از فیتیله‌ها حاوی سرب‌اند. هنگامی که سرب می‌سوزد، موجب مسمومیت با سرب می‌شود. در ایالات متحده، شمع‌سازان به دلیل همین نگرانی، ساخت شمع با فیتیله‌های سربی را متوقف کرده‌اند.

دکتر استیم می‌گوید: «اما در کشورهای دیگر خرید شمعی که شاید فتیله سربی داشته باشند، همچنان ممکن است.»

برخی رنگ‌های استفاده‌شده در ساخت شمع‌ها هم ممکن است سرطان‌زا یا حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا باشند. البته شمع‌ها مقادیر بسیاری کمی مواد شیمیایی دارند، اما در هر حال ممکن است برخی درباره سرطان حساس باشند، یا شاید در حال سپری کردن مراحل بهبودی پس از ابتلا به سرطان بوده باشند.

نکته‌هایی که باید درباره استفاده از شمع بدانیم( ایندیپندنت

ماده‌ای نیز که شمع از آن ساخته می‌شود، برای برخی نگران‌کننده است. همانطور که می‌دانیم، بعضی شمع‌ها حین سوختن پارافین بیشتری آزاد می‌کنند، و برخی افراد مواد طبیعی را ترجیح می‌دهند و از شمع‌های دارای پارافین بالا اجتناب می‌کنند.

بعضی افراد هم به مواد معطری که در شمع‌ها استفاده می‌شوند – چه مصنوعی و چه طبیعی – حساسیت دارند.

بر فرض ممکن است شمعی را بارایحه طبیعی کدوتنبل یا رایحه مصنوعی آن تولید کنند و احتمال دارد شما به یکی از این رایحه‌ها حساسیت داشته باشید و به دیگری خیر. در این ‌باره، تجربه راهنمایتان می‌شود.

پزشکان بیمارستان سوختگی باور دارند که استفاده از شمع‌ می‌تواند به آتش‌سوزی و سوختگی منجر ‌شود. آستین‌های بلند، پیراهن و دامن، هنگام عبور از کنار شمع، مستعد آتش‌سوزی‌اند. البته این اتفاق می‌تواند با اجاق گاز هم رخ دهد.

پزشکان همچنین مشکلاتی از این قبیل را هنگام مراسم مذهبی مشاهده کرده‌اند، زیرا شمع‌ بخشی جدانشدنی از این مراسم‌ است.

هنگامی که لباس‌ شما آتش می‌گیرد، گرما سریع به سطح پوستتان می‌رسد و افراد، به‌ویژه کسانی که به نارسایی جسمی دچار باشند، برای درآوردن لباس در موقعیت دشواری قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از موارد خطرناک، استفاده از اسپری‌های خوشبو‌کننده در کنار شمع‌ها است. اغلب این اسپری‌ها حاوی الکل و مواد قابل اشتعال‌اند.

پاک‌کننده لاک ناخن و شمع هم ترکیب بسیار خطرناکی است. بسیاری از محصولات مرتبط با ناخن، بسیار بسیار مستعد اشتعال‌اند و حتی قرار گرفتن آن‌ها در مجاورت شمع، در بسیاری از موارد به صدمات کاملا ویرانگری انجامیده است.

لوازم جانبی زیبایی، مو و لباس هم گاهی وقت‌ها به شکل ویرانگری آسیب‌زننده می‌شوند. اغلب زنانی که در دهه ۲۰ عمر خود به سر می‌برند، ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی، آخرهفته آرام خود را به فاجعه تبدیل کنند. بنابراین، وقتی به کارهای زیبایی مو یا ناخن امشغول می‌شوید، شمع روشن نکنید.

سوختگی با شمع چگونه است؟

اساسا افراد به سه سطح سوختگی دچار می‌شوند که عبارت است از :

– سوختگی درجه یک

در اصل، این نوع «آفتاب‌سوختگی» قرمز، خشک و دردناک است و با کنترل درد و مرطوب‌کننده درمان می‌شود.

– سوختگی درجه‌ دو

این نوع سوختگی بین سوختگی درجه‌ یک و درجه‌ سه است که برای برخی با تاول و التهاب پوست و درد همراه است و با مراقبت درمان می‌شود.

نکته‌هایی که باید درباره استفاده از شمع بدانیم( ایندیپندنت

سوختگی درجه سه

این نوع سوختگی شدیدترین درجه است و تمام ضخامت پوست را دربرمی‌گیرد و در بسیاری موارد نیاز به جراحی در بیمارستان دارد. اغلب جراحی‌های معمول برای درمان سوختگی درجه سه شامل پیوند پوست و چند روز بستری شدن در بیمارستان است.

جای زخم‌‌های این نوع سوختگی اغلب تا پایان عمر بر جا می‌ماند.

آیا برخی از شمع‌ها ایمن‌تر از بقیه‌اند؟

کارشناسان می‌گویند: «به لطف محصولاتی مانند شمع ال‌ای‌دی (LED) اینک می‌توان شمع‌های بدون خطر بهره برد.»

شمع‌های بدون شعله به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه شمع‌های واقعی به نظر می‌رسند، اما از پلاستیک و مواد دیگر تشکیل شده‌اند. این‌جور شمع‌ها فتیله‌های ساختگی دارند. حتی برخی از آن‌ها حاوی پارچه‌ای‌اند که می‌تواند حرکت کند و مانند شعله واقعی به نظر برسد.

اگر شمع‌ها باعث آتش‌سوزی شوند چه کاری انجام دهیم؟

حتما در خانه کپسول کنترل آتش‌ داشته باشید. اگر آتش‌سوزی از کنترل خارج شد، به سرعت از آن دور شوید. هنگامی که از محدوده خطر خارج شدید، اگر سوختگی جدی دارید، به مرکز سوختگی بروید.

دست‌آخر، شمع‌ها را جایی نگه‌ دارید که تهویه مناسب داشته باشد و مطمئن شوید که وسیله‌ای کنارشان آویزان نیست.
منبع: ایندیپندنت فارسی

+