دولت رئیسی با بحران گاز در زمستان چه می‌کند؟
دولت رئیسی با بحران گاز در زمستان چه می‌کند؟

سال گذشته دولت سیزدهم تجربه جدی ناترازی گاز را از سر گذراند. دولت تلاش دارد با اجرای هفت طرح ذخیره‌سازی گاز، علاوه بر جبران ناترازی گاز، برای کشور ارزآوری کند.

 

به گزارش زیرنویس، انرژی پرس نوشت: سال گذشته مردم ایران با بحران ناترازی گاز آشنا شدند. ناترازی که موجب تعطیلی صنایع، مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و درنتیجه افزایش آلایندگی هوا، تعطیلی مدارس و ادارات و قطع گاز در برخی از شهرهای ایران شد.

براساس آمار شرکت ملی گاز، کشور سال گذشته با ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز مواجه بوده است و این عدد در سال جاری به ۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

رتبه‌ی دوم ذخایر گازی جهان نیز نتوانسته به بحران ناترازی گاز ایران کمک کند.

ناترازی گاز ریشه در سبد انرژی ایران دارد. ۷۵ درصد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود. در نهضت اشتباه گازرسانی به ۹۸ درصد کشور گازرسانی شد؛ سیاست اشتباهی که همه‌ی دولت‌ها آن را تکرار کردند.

نخستین قربانیان ناترازی گاز، صنایعی همچون پتروشیمی، فولاد و سیمان هستند. در فصول سرد، خوراک گازی پتروشیمی‌ها که تنها حدود ۶ درصد است به سرعت محدود یا قطع می‌شود. این در حالی است که حدود نیمی از ارز کشور را پتروشیمی‌ها تأمین می‌کنند.

از دیگر دلایل ناترازی گاز در ایران، عدم توسعه‌ی میادین است.

به دلیل وجود ذخایر عظیم گاز، دولت‌ها به ذخیره‌سازی کمترین توجه را داشته‌اند. سال گذشته دولت سیزدهم که تجربه‌ی جدی ناترازی گاز را از سر گذراند، طرح‌هایی اساسی در ذخیره‌سازی را پیگیری کرد. دولت تلاش دارد با اجرای هفت طرح ذخیره‌سازی گاز، علاوه بر جبران ناترازی گاز، برای کشور ارزآوری کند.

فصل سرما آغاز شده، حال باید دید ناترازی گاز دوباره ایران به تعطیلی می‌کشاند یا طرح‌های دولتت راه‌گشا خواهند بود.

منبع: اطلاعات انلاین