برنامه رئیسی برای پاسخ گویی به مهمترین دغدغه مردم کجاست؟
برنامه رئیسی برای پاسخ گویی به مهمترین دغدغه مردم کجاست؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، ساخت سالانه یک میلیون مسکن یکی از برجسته ترین شعارهای انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی بوده است. اکنون با گذشت نیمی از دوره دولت رئیسی تحقق این وعده کمی دور از انتظار است. همچنان که برخی از کارشناسان بر این باورند که این وعده انتخاباتی با توجه به وضعیت موجود دولت و بودجه […]

- برنامه رئیسی برای پاسخ گویی به مهمترین دغدغه مردم کجاست؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، ساخت سالانه یک میلیون مسکن یکی از برجسته ترین شعارهای انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی بوده است. اکنون با گذشت نیمی از دوره دولت رئیسی تحقق این وعده کمی دور از انتظار است. همچنان که برخی از کارشناسان بر این باورند که این وعده انتخاباتی با توجه به وضعیت موجود دولت و بودجه و زمین مورد نیاز محقق نمی شود.

اما با این حال رئیسی و وزیر جوان وی که به تازگی به کابینه پیوسته است همچنان روی این وعده تبلیغاتی مانور می دهند.

به تازگی مرکز افکارسنجی سرمایه وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار نتایج نظرسنجی خود را با عنوان «اولویت‌‌‌های اقتصادی مردم تهران» منتشر کرده است. داده‌های این نظرسنجی، بزرگ‌ترین دغدغه اقتصادی ساکنان پایتخت را مشخص کرده است. البته می توان این دغدغه را به سایر شهرها و کلان شهرها نیز تعمیم داد. «مسکن»، اولین دغدغه شهروندان تهرانی است. به‌طوری‌که سایر دغدغه ها از جمله «سطح پایین درآمد» و «تورم عمومی» در رده‌های بعدی این داده های نظرسنجی قرار گرفته است.

اکثریت شرکت کننده در این نظرسنجی درباره «دغدغه‌‌‌های اقتصادی» گفته اند که بیشترین سهم از درآمد خود را هم‌‌‌اکنون صرف پرداخت هزینه تامین مسکن به نام «اجاره‌‌‌بها» می‌شود. سهم اجاره‌‌‌بها در سبد هزینه خانوارهای تهرانی به طور متوسط به بیش از ۵۰‌درصد رسیده است.

یک بررسی محدود میدانی نشان می دهد که هر خانوار مستاجر تهرانی به طور متوسط ماهانه از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اجاره بها پرداخت می کند.

 

این در حالی است که سطح حقوق و دستمزد ماهانه بیش از ۵۰‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، در ماه کمتر از ۱۶میلیون تومان است.

به عبارت دیگر بیش از نیمی از درآمد افراد صرف هزینه اجاره بها شده و سبد خانوار به شدت کوچک شده است.

براساس داده‌‌‌های این نظرسنجی «حقوق و دستمزد» با ۱۵.۲‌درصد و «تورم عمومی» با ۱۳.۴‌درصد بعد از مسکن دغدغه های اقتصادی خانوارها معرفی شده‌‌‌اند. 

منبع: اطلاعات انلاین