به گزارش زیرنویس، محمود امانی درباره آخرین وضعیت تدوین بسته تقویت مدارس عادی دولتی اظهار کرد: این بسته در ۱۰ محور نهایی شده و آماده طرح در صحن شورای عالی آموزش و پرورش است اما می‌تواند از هم اکنون نیز بدون تصویب در شورای عالی مستقیما توسط آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد چراکه […]

به گزارش زیرنویس، محمود امانی درباره آخرین وضعیت تدوین بسته تقویت مدارس عادی دولتی اظهار کرد: این بسته در ۱۰ محور نهایی شده و آماده طرح در صحن شورای عالی آموزش و پرورش است اما می‌تواند از هم اکنون نیز بدون تصویب در شورای عالی مستقیما توسط آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد چراکه در حکم قانون است و نیاز به تصویب مجدد ندارد.

وی درباره فرآیند نهایی شدن این بسته، یادآور شد: ابتدا گزاره‌های مرتبط با این امر را از سند تحول بنیادین استخراج کردیم، سپس این گزاره‌ها را از اسناد مصوب در شش زیر نظام برنامه درسی، مالی، فضا و تجهیزات، مدیریت و منابع انسانی و پژوهش استخراج کردیم و به این‌ها سامان دادیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه موضوع تقویت مدارس عادی دولتی در اجلاس روسای آموز ش و پرورش مطرح و پیشنهادات شرکت کنندگان اجلاس اخذ شد، افزود: ما به روی بررسی‌های قبلی خود و پیشنهادات ارائه شده در اجلاس کار کردیم و به دو خروجی رسیدیم؛ یک خروجی بسته تقویت مدارس عادی و دولتی و برنامه کاملی است که به زعم ما اجرای دراز مدت می‌طلبد؛ خروجی دیگر کوتاه مدت است که باید در طول دو سال به نتیجه برسد.

امانی با اشاره به استخراج ۱۰ پیشنهاد از بین راهکارها، تصریح کرد: این ۱۰ راهکار می‌تواند منجر به اقدامات سریع‌تری شود. یکی از این راهکارها ایجاد شبکه ارتباطی بین مدارس به منظور کمک به یکدیگر است. اینگونه مدیران مدارس پشتیبان یکدیگر هستند و تصور نمی‌کنند تنهایند. در واقع این شبکه ارتباطی برای تبادل تجربیات و الگوبرداری از برنامه‌های درسی و تجارب موفق مدارس دیگر ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: محور دیگر در خصوص فضای فیزیکی مدارس است. نیازمند این هستیم که نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها با این نگاه که خدمت به مدارس نیز خدمت به شهروندان آن شهر است، در بحث زیباسازی، سردسازی، گرم سازی و ایمن سازی به کمک مدارس آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: محور دیگر این است که مدارس عادی دولتی یک گروه حامی پیدا کنند، ما این ایده را از کمیته امداد گرفتیم. گروه حامی به این معناست که جمعی از خیرین یا موسسات عام المنفعه و حتی مدارس دولتی و غیر دولتی برخوردار دیگر مثل مدارس غیر دولتی یا دولتی برخوردار از مدرسه عادی دولتی حمایت کنند. این حمایت فقط مالی نیست و می‌تواند مشاوره‌ای و آموزشی و حتی از شهرهای متفاوت به یکدیگر باشد.

امانی معتقد است که بزرگترین حامی مدارس عادی دولتی، فارغ التحصیلان این مدارس هستند و مراکز آموزشی عادی دولتی باید از پتانسیل فارغ التحصیلان خود برای حمایت از مدرسه استفاده کنند.

وی تدوین بسته‌های یادگیری متناسب با برنامه درسی با اولویت مناطق محروم را از دیگر محورهای پیشنهاد شده در بسته تقویت مدارس دولتی نام برد و خاطر نشان کرد: این بسته‌ها می‌تواند متون خواندنی، فایل صوتی و سایر محتواهای آموزشی برای دانش آموزانی باشد که از آموزش و یا دبیر با کیفیت برخوردار نیستند. در این میان گروه‌های تولید کننده می‌توانند پای کار آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از پیشنهاد اعطای ابزاری نظیر تبلت به صورت رایگان و با اینترنت رایگان با اولویت دانش آموزان مناطق محروم خبر داد و گفت: محور دیگر در بسته تقویت مدارس عادی دولتی، پیشنهاد اعطا ابزاری مثل تبلت یا ابزاری باکیفیت‌تر از تبلت با اینترنت امن و رایگان به دانش آموزان با اولویت مناطق محروم است. این ابزار نباید گوشی باشد اما می‌تواند تبلت و یا فراتر از آن باشد. در واقع ما نیازمند طراحی “تبلت ملی آموزشی” نیز هستیم که دانش آموز محتوای ایمن و امن و رایگان را دریافت کند.

امانی توجه به ساحت زیستی و بدنی دانش آموزان را از دیگر محورهای بسته‌ تقویت مدارس عادی دولتی عنوان کرد و توضیح داد: باید به مدارس از باب زیستی و بدنی برسیم. مدارس باید صبحانه، لباس ورزش مناسب و ابزار ورزش مناسب را در اختیار دانش آموز قرار دهند. در کنار این امر توجه به بسته‌های هنری نظیر سرود و تئاتر مهم لست. در واقع باید ساحت زیستی، بدنی، هنری و زیبایی شناسی را در مدارس تقویت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مدارس مرزی، شبانه، چند پایه، روستایی و استثنایی بیان کرد: محور دیگر توجه به مدارس شبانه روزی، چند پایه، مرزی، استثنایی و روستایی در بین اقسام مدارس عادی دولتی است. این مدارس به طور خاص نیازمند رسیدگی ویژه هستند چراکه درجه محرومیت در این پنج نوع مدرسه به گونه‌ای است که نباید این مدارس را با بقیه در یک دسته‌بندی قرار دهیم.

منبع خبر: رکنـا