به گزارش زیرنویس از یزد؛ علیرضا نقوی افزود: بسیاری از ثروت های تاریخی، به دلیل ارزش های بی بدیل و ویژگی های انحصاری، باید از ورطه نابودی نجات یابند چرا که فقط و فقط همان آثار و ابنیه هستند که می توانند رنج ها و تلاش های جانکاه پیشینیان را به نمایش بگذارند. کسانی که با […]

به گزارش زیرنویس از یزد؛ علیرضا نقوی افزود: بسیاری از ثروت های تاریخی، به دلیل ارزش های بی بدیل و ویژگی های انحصاری، باید از ورطه نابودی نجات یابند چرا که فقط و فقط همان آثار و ابنیه هستند که می توانند رنج ها و تلاش های جانکاه پیشینیان را به نمایش بگذارند. کسانی که با اراده و جان های بسیار شیفته به خلق شاهکاری هنری در معبد عشق و اخلاق یزد عزیز پرداخته و چنین گوهر های بی بدیلی را آفریده اند نباید در پیچ و خم تاریخ به فراموشی سپرده شود. 

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد سند فرهنگی حفاظت و احیای شهرهای تاریخی را یادآور شد و تصریح کرد: از منشور آتن در سال ۱۹۳۱ و کنگره بین بین المللی معماری مدرن ۱۹۵۱ تا گردهمایی بین المللی درباره موجودیت و موقعیت بناهای تاریخی از نقطه نظر شهرسازی سال ۱۹۵۷ و نیز ۱۹۶۴ همگی زمینه ساز قطعنامه آمستردام ۱۹۵۷ بودند که جامع ترین سند اساسی فرهنگی در امر حفاظت و احیای شهرهای تاریخی و کهن هستند تاکید بر این نکته هست که باید با نگرشی خردمندانه و به نحوی پویا به ماهیت فرهنگی عناصر کالبدی که در کشورها وجود دارند نگریست. 

وی ادامه داد: در بسیاری از کتب مرجع در حوزه شهرسازی از میدان ها به عنوان یکی از اولین و مهمترین عناصر و فضاهای شهری یاد شده است. هرچند شهرهای غربی به دلیل حفظ میادین تاریخی خود شناخته تر هستند اما تاریخ شهرسازی ایران حکایت از نمونه های شاخصی از این میادین را در خود دارد. 

میدان وقت الساعه یکی از کهن ترین فضاهای شهر یزد است و گنجینه ای از آثار تاریخی ایلخانی، تیموری، صفوی، قاجار و پهلوی را در خود جای داده است. 

علیرضا نقوی با تشریح اقدامات انجام شده در میدان وقت الساعه گفت: نام این میدان از دستگاه زمان سنج مشهور مدرسه رکنیه در قرن ۸ گرفته شده برخی از میادین یزد در دوره های گوناگون خصوصا پهلوی اول ترکیب اصیل خودشان را به دلیل نگاه توسعه ای ناپایدار و غیر اصولی از دست دادند مانند شاه طهماسب-امیرچقماق  اما این مجموعه در گذر زمان هویت و کالبد و شکل خود را حفظ نموده و به دلیل پنهان بودن ارزش های تاریخی آن سال ۹۷ طرح بازآفرینی آن شامل مطالعات و طرح باززنده سازی آن در دستور کار قرار گرفت. 

همکاری پژوهشکده معماری بومی در این مجموعه، آشکارسازی پایاب قنات زارچ و وقف آباد و اله آباد، ساماندهی تاسیسات شهری، دفع آب های سطحی و تقویت روشنایی میدان از اقدامات اساسی بود که در این میدان تاریخی شکل گرفت. 

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد پروژه های بهره برداری شده در این مراسم را مورد توجه همگان دانست و اظهارداشت: با حضور شما ساکنین بافت تاریخی و همشهریان بزرگوار یزد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۴۰ پروژه عمرانی خدماتی، گردشگری با اعتبار ۸۶۰ میلیارد ریال تحویل همشهریان شد که این میدان تاریخی، سه راه آبنما، دفع آب های سطحی خیابان دهم فروردین از پروژه های شاخصی بود که همزمان به بهره برداری رسید و در این میان مجموعه های بهداشتی خدماتی، کف سازی و بدنه سازی محلات، پیاده روسازی، حفر چاه جذبی، طرح مسیل یزد و ساماندهی منظر شهری انجام شد.

یز/ سمیه گلابگیریان

منبع خبر: رکنـا