ما ایرانی‌ها برای فلسطین چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
ما ایرانی‌ها برای فلسطین چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

از شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ مهرماه) که خبر بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه توسط جنگنده‌های صهیونیستی و شهادت بیش از ۱۰۰۰ نفر کودک، زن و سالمند منتشر شد، موجی از نفرت سراسر امت اسلامی را فرا گرفت. به گونه‌ای که مردم خشگمین از این اقدام نسل‌کشی صهیونیست‌ها را نیمه شب به خیابان کشاند. واکنشی […]

- ما ایرانی‌ها برای فلسطین چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

از شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ مهرماه) که خبر بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه توسط جنگنده‌های صهیونیستی و شهادت بیش از ۱۰۰۰ نفر کودک، زن و سالمند منتشر شد، موجی از نفرت سراسر امت اسلامی را فرا گرفت. به گونه‌ای که مردم خشگمین از این اقدام نسل‌کشی صهیونیست‌ها را نیمه شب به خیابان کشاند. واکنشی که تنها منحصر به کشور‌های اسلامی نبود.

حال ما ایرانی‌ها در شرایطی که شاهد پرپر شدن کودکان، زنان و غیرنظامیان در غزه هستیم، چه کار می‌توانیم انجام دهیم؟ دایره حضور ما در این دنیا برای حمایت از مقاومت اسلامی و گروه حماس چگونه است؟ در واقع چگونه می‌توانیم وظیفه خود را در این برهه از تاریخ انجام دهیم؟ با حجت‌الاسلام هادی عجمی؛ کارشناس فقه تربیتی در این زمینه گفتگو کردیم، او به چندین راهکار حضور غیرتمندانه ایرانی‌ها برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین مبتنی بر مبانی فقهی اشاره دارد که در ادامه می‌خوانیم:

او با اشاره به اینکه در ساختار نظام اسلامی یکی از قواعد عام در وظیفه مندی حاکم، قاعده «دفاع از مسلمانان» است، می‌افزاید: «مطابق به این قاعده، مسلمانان موظف هستند در برابر هجوم دشمنان، از کیان اسلام و مسلمانان دفاع کنند. البته دفاع شیوه‌های مختلفی نظیر دفاع با سخن و روشنگری، دفاع با حضور فعال در عرصه‌های اجتماعی همراه با کار فرهنگی، دفاع با سلاح اعم سرد و گرم و شیوه‌های متنوع دیگر دارد.»

باید برای دفاع از مسلمان همیشه آماده بود

از حجت‌الاسلام عجمی درباره نسبت این قاعده با نوع سبک تربیتی زندگی اسلام پرسیدیم و او می‌گوید: «ببینید یک قاعده واضح و مورد اتفاق وجود دارد و آن، قاعده «دفاع از مسلمانان» است، زیرا دفاع از کیان اسلام واجب است. (۱) البته این حکم هنگامی است که مسلمانان در معرض خطر و هجوم دشمن باشند و حکم این قاعده الزامی است.

بیش از ۱۰۰۰ شهید و زخمی فلسطینی در حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان غزه

در این اثنا هر چه آمادگی جامعه اسلامی در برابر هجوم دشمنان بالا برود و مسلمانان نقش مؤثری در دفاع داشته باشد، باز انجام قاعده دفاع از کیان اسلام لازم و ضروری است. آموزش دانش و فنون نظامی و در اختیار قرار دادن آن به رزمندگان اسلام، بالا بردن آگاهی مردم نسبت به توطئه‌های دشمنان از عوامل تأثیرگذار در دفاع از کیان اسلام است.»

این کارشناس فقه تربیتی با اشاره به اینکه شیوه دفاع کردن برحسب زمان و مکان متغیر است، ادامه می‌دهد: «بر اساس آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اِسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه» (۲) نه تنها اصل دفاع، بلکه آمادگی برای دفاع نیز واجب است. البته وجوب آمادگی در جایی است که احتمال عقلایی هجوم وجود داشته باشد، در غیر این صورت واجب نیست.»

بدیهی است دفاع از امت اسلامی که در معرض حمله کفار هستند، بر همه واجب کفایی است، اما مخاطبان اصلی و ویژه این قاعده حاکمان مسلمانان هستند، زیرا از قدرت و توان بیشتری برخوردار است و آماده شدن جامعه برای دفاع و اصل دفاع هنگام هجوم دشمن، بستگی به تدبیر و نیروی حکومت دارد.

عجمی ابراز می‌دارد: «حاکم باید بخشی از امکانات کشور را در راستای دستیابی به فنون نظامی، ساخت سلاح‌های پیشرفته و استفاده از آخرین سامانه‌های دفاعی دنیا به‌کار اندازد. تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، ایجاد ارتش قوی، انگیزه دادن به نیروها، بستن پیمان‌های دفاعی با دولت‌های دیگر و اطلاع از طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان، از جمله اقدام‌هایی است که حکومت اسلامی در راستای دفاع از مرز‌های خاکی و فکری جامعه مسلمان باید انجام دهد.»

آمادگی بیش از سه میلیون ایرانی برای رزم با رژیم صهیونیستی

در این چند روز اخیر بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی در پویش «حریفت منم» برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین آمادگی خودشان را برام رزم اعلام کرده اند و منتظر تصمیم مسئولان هستند، البته این صبر و حضور خودجوش مردم در راهپیمایی‌ها نشان از تدبیر برای عمل به وظیفه است. تدبیری که نه از سر سازش‌کاری و بی‌غیریتی دینی بلکه ریشه گرفته از عمق فهم سیاسی و نظامی است که در حاکمیت اسلامی معنا دارد.

حجت‌الاسلام عجمی نیز بر این مطلب صحه می‌گذارد و می‌گوید: «در مقابل جنگ اخیر غزه و به ویژه رفتار‌های وحشیانه صهیونیست‌ها در حمله به بیمارستان غزه که مخالف هر قانون جنگی است، وظیفه‌ای ویژه به عهده یکایک مسلمانان است به خصوص در صدر آن‌ها سران کشور‌های اسلامی قرار دارند که منتظر هستیم تصمیمات اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده منجر به یک تصمیم کاربردی و عملیاتی در حمایت از مردم فلسطین منجر شود.»

در این شرایط «دعا» فراموش نشود

در اینجا بگذارید یک گریزی به دوران هشت سال دفاع مقدس داشته باشیم، در آن دوره‌ای که تمام دنیا علیه ما بود و با دستان خالی در برابر ارتش مجهز بعثی می‌جنگیدیم، گاهی پیش می‌آمد شرایط آن قدر سخت و نفس‌گیر می‌شد که فرمانده با تکیه بر سلاح «دعا» و توکل به خداوند متعال می‌توانست گره عملیات را باز کند. این روز‌ها هم به توصیه آیت‌الله محمدعلی جاودان» استاد اخلاق بسیاری از مردم برای رهایی مردم غزه از ظلم رژیم صهیونیستی ختم «امن یجیب» را گرفته‌اند، ایمان داریم باز هم این دعا‌ها می‌تواند در این وانفسای جولان ظلم و آه مظلوم مفید واقع شود.

به کدامین گناه کودکان غزه شهید می‌شوند؟

این کارشناس فقه تربیتی با بیان اینکه مردم ایران نباید نظاره‌گر و اشک‌ریز آنچه در غزه می‌گذرد، باشند، می‌افزاید: «دعا» از مصادیق مهم دفاع از مسلمانان است، در واقع در منظومه فکری اسلامی راه مقابله و نابود کردن توان دشمن تنها در عناصر مادی نیست؛ بلکه اراده الهی در صدر این هرم قدرتی است و جایگزین عناصر مادی فراوانی می‌تواند شود؛ بنابراین با «دعا» و «توکل» از درگاه الهی کار‌های غیرممکن هم ممکن می‌شود. 

پی‌نوشت‌ها

۱ـ برخی از ادله قاعده دفاع عبارت‌اند از: آیات جهاد که بر وجوب دفاع از اسلام و سرزمین‌های اسلامی دلالت دارند؛ از جمله: «وَ قَتِلُوا فى سبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِب الْمُعْتَدِین» (بقره، ۱۹۰). «یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا قَتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُم مِّنَ الْکفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظهً» (توبه، ۱۲۳). آیات نفی سبیل نیز از تسلط کفار نهی می‌کند: «وَ لَن یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَفِرِینَ عَلى المُْؤْمِنِینَ سبِیلا» (نساء، ۱۴۱). از معروف‌ترین روایاتی که بر برتری مطلق اسلام تأکید می‌کند، این حدیث مشهور است که پیامبر (ص) فرمود: «الاسلام یعلو و لا یعلى علیه‏» (من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۳۴؛ وسایل الشیعه، ج۲۶، ص۱۴). این روایت نشان می‌دهد که همواره باید از شکست و زبون شدن اسلام در برابر کفار جلوگیری کرد. این روایت در بین فقها از شهرت فراوانی برخوردار است، به همین دلیل از بررسی سندی بی‌نیاز است.

۲ـ «اسوره انفال، آیه ۶۰».
منبع: فارس

+