محمدحسن راستگو تعلیم آموزه‌های دینی را به عرصه رسانه آورد
محمدحسن راستگو تعلیم آموزه‌های دینی را به عرصه رسانه آورد

  عضو هیات علمی دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما، توانمندی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن راستگو» در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان را یکی از ویژگی‌های مهم وی دانست و گفت: راستگو، هنر مربی‌گری و تعلیم و تربیت آموزه‌های دینی را به عرصه رسانه آورد.

به گزارش زیرنویس،از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین بزرگداشت زنده یاد حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو و رونمایی از کتابِ «قصه راستگو» (مصاحبه تاریخ شفاهی با مرحوم استاد راستگو) به‌منظور پاسداشت یک عمر تلاش برای آموزشِ آموزه‌های اخلاقی و دینی به کودکان و نوجوانان در محل کوشک کتاب (سرای اهل قلم) سی و چهارمین نمایشگاه بین ‌لمللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی قبادی پژوهشگر محقق و تدوین‌کننده کتاب تاریخ شفاهی «قصه راستگو» درباره ثبت و ضبط این کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو در ۲۳ ساعت و در ۲۰ جلسه حضوری از آبان سال ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ به انجام رسیده و مجموع جلسات به صورت تصویری و صوتی ضبط شده است.

علیرضا پویا عضو هیات علمی دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما در این آیین، توانمندی مرحوم راستگو در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان را یکی از ویژگی‌ها و امتیازهای مهم او ارزیابی کرد و افزود: در عرصه رسانه و امور تربیتی و تبلیغ دین افراد موفقی همچون حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی داریم که توانمندی خود را هم در کلاس‌داری مذهبی و هم در رسانه ارائه می‌کردند.

وی گفت: حقیقت این است که کار با کودک و نوجوان هم به لحاظ تربیتی و هم ارتباطی و از همه مهمتر از منظر دینی به مراتب پیچیده‌تر از کار با بزرگسالان است، زیرا در کار با بزرگسال مربی می‌تواند خود را معیار قرار دهد اما برای کودک و نوجوان این‌گونه نیست. همچنین زمانی که استاد راستگو برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کرد، خبری از رسانه‌های جمعی و عجیب و غریب غوغاسالار و پرخطر نبود.

پویا بیان‌داشت: مرحوم راستگو، هنر مربی‌گری و تعلیم و تربیت آموزه‌های دینی را به عرصه رسانه آورد و این مهم کار ساده‌ای نیست. توجه به امور تربیتی و ارائه درست آن در رسانه جمعی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم هویت در معرض خطر قرار گرفته است و بیشترین آسیب متوجه کودکان و نوجوانان است. از سوی دیگر تجربه نشان داده بسیاری از افرادی که در جامعه افراد موفق، توانمند و موثری هستند و اهمیت آنها کمتر دیده می‌شود، زمانی که از دنیا می‌رود خلاء وجودی آنها بیشتر احساس می‌شود. بنابراین نباید فرصت بهره‌مندی از توانمندی‌ها آنها از این دست بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما اظهارداشت: یکی از نکات مهم درباره افرادی که می‌خواهند مصاحبه تاریخ شفاهی از چهره‌ها و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار بگیرند، این است که باید آموزش‌های لازم در این زمینه را ببیند. موضوع بعد خواندنی شدن و جذب مخاطب است که آموزش و پرورش با گنجاندن مباحث شناخت افراد در کتب درسی در این زمینه می‌تواند یاری‌رسان باشد.

محمدحسن راستگو به دنبال انتقال تجربه به نسل‌های بعد از خود بود

در ادامه معاون وزیر و رئیس پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شخصیت و خصوصیات اخلاقی حجت الاسلام و المسلمین راستگو اظهارداشت: وی بسیار پر تلاش بود که با همت بالا و تلاشی که داشت، توانست در این مسیر موفق و موثر باشد. به اعتقاد بنده اخلاص در رفتار و گفتار یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی مرحوم راستگو بود که بی‌تردید این اخلاص در عمل در ماندگاری آثار وی بسیار اثرگذار بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی لطیفی گفت: از همین رو مرحوم راستگو انگیزه، عشق و علاقه بسیاری برای کار با کودکان و نوجوانان داشت که یکی از مهمترین دارایی‌های یک مربی در امور تربیتی داشتن همین عشق و علاقه است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های راستگو انتقال تجربه به نسل‌های پس از خود بود و بسیار اصرار و اعتقاد داشت که این تجربه را بعد از خود به صورت ساختارمند در اختیار دیگران بگذارد. به همین دلیل در زمان حیات زمینه‌های انتقال تجربه خود در زمینه آموزش دین به زبان کودک و نوجوان را فراهم کرده بود و این نوع نگاه بسیار بزرگ‌منشانه بود که در شیوه رفتار و عمل وی دیده می‌شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در کتابِ «قصه راستگو» سعی شده گوشه‌ای از این تجربیات در گفتگو با مرحوم راستگو به رشته تحریر درآید که این موضوع بسیار ارزنده است.

 

کتابِ قصه راستگو, محمدحسن راستگو - محمدحسن راستگو تعلیم آموزه‌های دینی را به عرصه رسانه آورد

لطیفی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی با تجربه‌های مومنانه که برآمده از اخلاص و فهم دینی است؛ مواجه بوده‌ایم، اظهارداشت: بخشی از داشته‌ها و تجربه‌های مومنانه در حوزه مسائل تعلیم و تربیت است که در مدارس اسلامی وجود داشته و در تجربه‌های مرحوم راستگو نیز مشاهده می‌شد.

وی گفت: افرادی با انگیزه‌های دینی و الهی فعالیت تربیتی انجام دادند که به مرور زمان این فعالیت‌ها زمینه‌هایی برای ساختارمندشدن و اشاعه امور تربیت فراهم کرد و قطعا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبادی و نقاط آغاز ما برای تولید دانش بومی در زمینه مسائل انسانی تجربه‌هایی از همین دست بوده است.

رئیس پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش افزود: مرحوم راستگو توانست در میدان عمل ثابت کند که در امور تربیتی موفق بوده و از پس کار برآمده و به واسطه همین حضور موفقیت‌آمیز است که جریان‌های اثرگذاری را راه انداخته است.

لطیفی بیان کرد: راستگو خط‌شکن و با انگیزه بود و بی‌تردید چنین خصوصیاتی در امور تربیتی یک مربی نقش اساسی دارد. به این معنا که عوامل، متن، امکانات و فضایی که یک کودک در آن رشد می کند جملگی دست به دست هم می‌دهند و به دست مربی می‌رسد و این معلم و مربی باید شخصیتی خودساخته و اثرگذار داشته باشد و اگر می‌خواهیم در این کشور، در زمینه تعلیم و تربیت پیشرفت معناداری اتفاق بیفتد باید عامل و مباشر آن یک انسان با انگیزه باشد که در مواجهه با کودک و نوجوان از عهده این امر خطیر به درستی برآید و مرحوم راستگو از این دست مربیان بود.

یادگار استاد راستگو؛ تبدیل کتاب تعلیمات دینی به هدیه‌های آسمانی بود

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با بیانی متفاوت و به سبک مرحوم راستگو سخنان خود را آغاز کرد و درباره نقش مرحوم راستگو در آموزش و پرورش گفت: یکی از فعالیت‌های به یادگار مانده معلم اخلاق استاد راستگو و دیگر اندیشمندان در آموزش و پرورش تبدیل کتاب خشک تعلیمات دینی به هدیه‌های آسمانی بود که با بازنگری در شیوه بیان، روایتی روان، شیرین و شنیدنی از آموزه‌های دینی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین حقیقت افزود: اشتیاق مرحوم راستگو برای آموزش و خدمت به کودکان و نوجوانان در حوزه اخلاق به گونه‌ای بود که گاهی در یک روز به شهرهای مختلف می‌رفت و از آموزش کودکان و نوجوانان غافل نمی‌شد و در این مسیر به روستاهای دورافتاده هم سفر می‌کرد و درخواست هیچ فردی را برای آموزشِ آموزه‌های دینی رد نمی‌کرد.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: مرحوم راستگو جایگاه یک عالم را داشت که مخاطب‌شناس، زمان‌شناس و موقعیت‌شناس بود. راستگو این رسالت مهم را درک کرده بود که باید سرباز امام زمان (عج) باشد و تلاش می‌کرد انسان‌های موثر و مومن به دین اسلام را تعلیم دهد.

رونمایی از کتاب «قصه راستگو» بخش پایانی این مراسم بود که با حضور میهمانان و علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد. همچنین در این آیین فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی، محمدهادی ناصری سرپرست معاونت اسناد ملی و جمعی از مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتند.

منبع: ایرنا