بازیکنان و هواداران به طور یکسان نسبت به کفش‌هایی که در زمین فوتبال پوشیده می‌شوند وسواس نشان می‌دهند. رکوردشکنی قرارداد اسپانسری جک گریلیش با پوما تا جنگ بین نایکی و آدیداس که برای دهه‌ها ادامه دارد، همگی نشان می‌دهند که کفش‌های فوتبالی مهم‌تر از چیزی هستند که تصور می‌کنید. در واقع، تخمین زده می‌شود که […]

بازیکنان و هواداران به طور یکسان نسبت به کفش‌هایی که در زمین فوتبال پوشیده می‌شوند وسواس نشان می‌دهند. رکوردشکنی قرارداد اسپانسری جک گریلیش با پوما تا جنگ بین نایکی و آدیداس که برای دهه‌ها ادامه دارد، همگی نشان می‌دهند که کفش‌های فوتبالی مهم‌تر از چیزی هستند که تصور می‌کنید. در واقع، تخمین زده می‌شود که صنعت جهانی کفش‌های فوتبال تا سال ۲۰۲۸ تقریباً ۲۰ میلیارد پوند ارزش داشته باشد و باید هر سال شاهد رشد متوسط ۵.۴ درصدی ارزش این بازار از سال ۲۰۲۲ باشیم.

انواع و اقسام کفش‌های فوتبالی وجود دارند، از کفش‌های مخصوص زمین سخت گرفته تا چمن مصنوعی و همچنین تنوع بسیاری در مدل و سبک. وزن هم برای بسیاری از ورزشکاران سطح بالا که سعی می‌کنند نتیجه نهایی در زمین را به حداکثر برسانند، عامل بزرگی است. سایز خود کفش‌ها چطور؟

برخی از بهترین بازیکنان جهان مانند لیونل مسی و کریستیانو رونالدو به استفاده از کفش‌های کوچک معروف هستند، به طوری که رونالدو حتی کفش‌های فوتبالی کوچکتر از اندازه واقعی پای خود می‌پوشد. دومینیک سوبوسلای ستاره لیورپول فاش کرد که پدرش او را وادار به پوشیدن کفش‌های کوچک‌تر می‌کرد تا از رشد پاهایش جلوگیری کند و آنها را به شکلی عالی فرم دهد.

آن سمت جدول چطور؟

ممکن است انتظار داشته باشید که غول بزرگی مانند ارلینگ هالند در لیست بازیکنانی با بزرگ‌ترین سایز پا قرار بگیرد، اما اگر بدانید که او از کفش سایز ۹.۵ (۴۲-۴۳) استفاده می‌کند، شوکه خواهید شد.

در اینجا فهرستی از ستارگان فوتبالی که بزرگ‌ترین سایز پا را دارند معرفی می‌کنیم.

پل پوگبا: سایز ۱۰.۵ (۴۳-۴۴)

پل پوگبا ستاره سابق منچستریونایتد قد ۱۹۰ سانتی دارد و کفش سایز ۱۰.۵ آدیداس را می‌پوشد. طراحی‌ کفش‌های او اغلب خاص است. 

تیبو کورتوا: سایز ۱۱ (۴۴)

در بیشتر مواقع کفش‌های سایز ۱۱ او رئال مادرید را از گل خوردن نجات داده است، و عملکرد قابل توجه او در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ مقابل لیورپول همواره در یادها خواهد بود.

زلاتان ایبراهیموویچ، پیتر کراچ، ویرجیل فان‌دایک و فریزر فورستر: سایز ۱۲ (۴۵)

تعدادی از فوتبالیست‌های سطح بالا در گذشته و حال وجود دارند که سایز ۱۲ می‌پوشند. این ستاره‌ها که بین ۱.۹۳ تا ۲ متر قد دارند، همگی از قد بلندشان به عنوان سلاحی مرگبار برای تیم‌های خود استفاده می‌کردند. زلاتان ایبراهیموویچ، هنرمند ورزش‌های رزمی، عاشق به ثمر رساندن گل‌های آکروباتیک بود، در حالی که پیتر کراچ در رساندن انگشت پای خود به توپ مهارت داشت. ویرجیل فان‌دایک خود را به عنوان یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر با قدرت دفاعی و فیزیک بدنی عالی تثبیت کرد. مسی زمانی که بارسلونا در سال ۲۰۱۲ مقابل سلتیک شکست خورد، عملکرد فریزر فورستر را به عنوان «بهترین عملکرد دروازه‌بانی‌ای که دیده‌ام» توصیف کرد و این دروازه‌بان در آن بازی ۱۳ سیو انجام داد.

جالب‌ترین تحلیل درباره فوتبالیست‌ها؛ پاهای کدام بازیکنان بزرگ‌تر است؟

مانوئل نویر: سایز ۱۲.۵ (۴۵-۴۶)

مانوئل نویر اولین نامی است که هنگام گفتن واژه سوئیپر-دروازه‌بان به ذهن خطور می‌کند. این آلمانی خونسرد به همان اندازه که در مهار توپ استعداد دارد در بازی با توپ و انجام کارهای دفاعی نیز ماهر است.

هری مگوایر: سایز ۱۳ (۴۶)

هری مگوایر برای حضور در ترکیب تیم منچستریونایتد بسیار تقلا می‌کند و امیدوار است بتواند با کفش‌های سایز ۱۳ خود در یورو ۲۰۲۴ حضور داشته باشد.

روملو لوکاکو: سایز ۱۳.۵ (۴۶-۴۷)

روملو لوکاکو به جای ایبراهیموویچ در منچستریونایتد وارد زمین شد و مشکلی برای پر کردن جای پای ستاره سوئدی در اولین فصل حضورش نداشت، زیرا پاهای او یک و نیم سایز بزرگتر است. در حالی که کفش‌های سایز ۱۳.۵ به ستاره بلژیکی برای رسیدن به گل کمک می‌کرد، باعث خنده و شوخی هم‌تیمی‌هایش هم می‌شد و خوان ماتا کفش‌های او را پوشید و تصویرش را منتشر کرد.

نوانکو کانو: سایز ۱۵ (۴۹)

اما هیچ یک از نام‌های قبلی به سلطان کفش‌های فوتبال جهان «نوانکو کانو» که سایز ۱۵ را می‌پوشید نمی‌رسند. این مهاجم نیجریه‌ای در هر دو تیم قهرمان آرسنال در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ درخشید و ۴۴ گل در پنج فصل و نیم برای توپچی‌ها به ثمر رساند. و اندازه پاهای او مانع از کنترل ظریف توپ‌ها نمی‌شد. هم‌تیمی سابقش لی دیکسون در مورد کانو به نشریه اتلتیک گفت: «او کل جلسه تمرین را کنترل می‌کرد. به معنای واقعی کلمه نمی‌توانستید توپ را از او بگیرید.»

بیشتر بخوانید:

جالب‌ترین تحلیل درباره فوتبالیست‌ها؛ پاهای کدام بازیکنان بزرگ‌تر است؟

منبع: خبـر ورزشی