«طوفان الاقصی» هیمنه پوشالی و قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را بر باد داد
«طوفان الاقصی» هیمنه پوشالی و قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را بر باد داد

عملیات طوفان الاقصی هیمنه پوشالی اسرائیل و ارتش این رژیم را در هم شکست تا جایی که حتی سازمان‌های اطلاعاتی «تل آویو» از جمله «شاباک» و «موساد» نیز نتوانستند عملیات فلسطینی‌ها را پیش بینی کنند و این غافلگیری برای آن‌ها طی ده‌ها سال، از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ تاکنون بی سابقه بود.

 

به گزارش زیرنویس، رویدادهای اخیر در فلسطین اشغالی و انجام عملیات بی سابقه و غافلگیر کننده «طوفان الاقصی» توسط گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش «حماس » علیه رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر ( ۱۵ مهر ماه)، (هفتم اکتبر) که به اذعان سازمان های اطلاعاتی – امنیتی اسرائیل و غرب، بزرگترین ضربه اطلاعاتی – نظامی به این رِژیم از ابتدای موجودیت نامشروع آن به شمار می رود، نقطه عطفی در تاریخ تحولات این منطقه به شمار می آید که به سال ها هیمنه پوشالی و قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی پایان داد.

عملیاتی بسیار پیچیده، ترکیبی و غافلگیر کننده و برق آسا که در پنجاهمین سالروز نبرد «یوم الکیپور» یا جنگ اکتبر ۱۹۷۳ میلادی اعراب علیه اشغالگران اسرائیلی صورت گرفت و توانست در همان ساعات آغازین خود، تلفات و خسارات فراوانی از دشمن صهیونیستی بگیرد و به دهها سال سیاست بازدارندگی این رژیم درمنطقه پایان دهد.

واکنش های جنون آمیز رژیم کودک کش صهیونیستی به این عملیات فلسطینی ها و حملات وحشیانه به مناطق مسکونی «غزه» از جمله جنایت ددمنشانه اخیر اسرائیل در بمباران بیمارستان « المعمدانی» غزه با هزاران کشته و زخمی که در سایه سکوت و حمایت وقیحانه غربی ها و مدعیان دروغین حقوق بشر آمریکایی روی داد، اما، سیر تحولات را وارد فاز تازه ای کرده و به باور آگاهان سیاسی، تمامی منطقه را در آستانه ورود به جنگی سخت و نبردی تمام عیار میان مقاومت منطقه با رژیم صهیونیستی و حامیان آن قرار داده است.

در همین رابطه و با هدف واکاوی رویدادهای سیاسی و تحولات میدانی فلسطین اشغالی،  آرش میری‌خانی خبرنگار روزنامه اطلاعات گفتگویی را با حضور «محمد علی مُهتدی»، پژوهشگر و کارشناس برجسته مسائل غرب آسیا برگزار کرد که متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

چرا جنگ شروع شد؟

«مهتدی» در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی آغاز جنگ کنونی در فلسطین اشغالی میان حماس و رژیم صهیونیستی چه بود، گفت: اقدامات اخیر کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو از جمله رویکردهای خصمانه  «بن گویر» وزیر امنیتی داخلی این رژیم علیه فلسطینی ها و توهین های مکرر به مردم فلسطین در مسجدالاقصی به همراه تلاش برای تخریب و یهودی سازی این مسجد، عوامل اصلی تشدید تنش ها و سرانجام آغاز عملیات پیشدستانه گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس علیه اسرائیل با ورود به شهرک های صهیونیست نشین همجوار با نوار غزه و همزمان انجام حملات موشکی سنگین و گسترده به سرزمین های اشغالی بود.

«مهتدی» تصریح کرد: در چنین شرایطی، حماس تصمیم گرفت که به این اقدامات تجاوزکارانه «تل آویو» پایان دهد، بنابراین طی عملیاتی که با هماهنگی و همکاری جبهه مقاومت در منطقه صورت گرفت. این کارشناس ادامه داد: جنبش «حماس» و فرماندهان میدانی آن در کنار محور مقاومت، ماهها برای انجام این عملیات برنامه ریزی کرده بودند تا سرانجام در ۱۵ مهرماه آن را آغاز کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پایان این جنگ همزمان با پایان زندگی سیاسی «نتانیاهو» در اسرائیل خواهد بود زیرا تمامی افکار عمومی و مقامات و رهبران این رژیم ، وی را مسئول این شکست بزرگ می دانند.

شکست سخت اسرائیل

«محمد علی مهتدی» همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ بر آینده اسرائیل گفت: این شکست تاثیر بسیار بدی در آینده این رژیم دارد زیرا هیمنه پوشالی اسرائیل و ارتش این رژیم را در هم شکست تا جایی که حتی سازمان های اطلاعاتی  «تل آویو» از جمله «شاباک» و «موساد» نیز نتوانستند عملیات فلسطینی ها را پیش بینی کنند و این غافلگیری برای آنها طی دهها سال، از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ تاکنون بی سابقه بود.

وی در ادامه به هک سامانه های پدافند موشکی پیشرفته «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این سامانه ها به دلیل هک آنها توسط نیروهای مقاومت  قادر به رهگیری و انهدام موشک های نیروهای فلسطینی در غزه نبودند .

تاثیر بر روند عادی سازی

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این جنگ بر روند عادی سازی روابط دولت های عربی منطقه و اسرائیل نیز گفت: این جنگ، عملا عادی سازی روابط دولت های عرب خاورمیانه با رژیم صهیونیستی را به کما بُرد، زیرا در مردم کشورهای عربی منطقه، احساس انزجار بسیار شدیدی نسبت به اسرائیل پس از از اقدام این رژیم در قتل عام مردم بیگناه غزه شکل گرفته است، بنابراین دولت های کشورهای عربی نمی توانند نسبت به خشم مردم خود از صهیونیست ها بی تفاوت باشند و به روند عادی سازی ادامه دهند.

مقاومت هماهنگ عمل می‌کند

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره احتمال ورود تمامی نیروها و گروههای مقاومت در منطقه به نبرد کنونی با اسرائیل در حمایت از حماس گفت: بین نیروهای مقاومت در منطقه هماهنگی های بالایی وجود دارد زیرا درصورت حمله اسرائیل به هر بخش از مقاومت، احتمال تضعیف این محور  بیشتر می شود، زیرا محور مقاومت در منطقه همانند یک زنجیر عمل می کند و شکستن و بریدن هر حلقه ای از این زنجیر، راه را برای شکستن سایر آنها هموار و فراهم می کند، بنابراین محور مقاومت این اجازه به دشمن اسرائیلی نخواهد داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه از آمادگی محور مقاومت برای ورود به کارزار و نبرد با رژیم صهیونیستی در حمایت از حماس خبر داد و زمان آن را منوط به شرایط میدانی این نبرد در روزهای آینده و تصمیم رهبران مقاومت در منطقه خواند.

این کارشناس در ادامه  با بیان اینکه در ادبیات عربی جمله «اشتدی العزم، تنفرجی»، یعنی (ای بحران، اوج بگیر تا گشایشی حاصل شود) رایج است، گفت: اوج گیری حملات اسرائیل به غزه از جمله حمله به بیمارستان « المعمدانی» با هزاران کشته و زخمی پیش از سفر « جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی ممکن است نشانه ای برای خاتمه دادن به جنگ و آغاز مذاکرات جهت پایان دادن به این نبرد باشد اما از سوی دیگر، این جنایت، افکار عمومی جهان از جمله مردم در کشورهای غربی را علیه اسرائیل یکپارچه بسیج کرد و این می تواند فرضیه استقبال از تلاش ها برای پایان درگیری با انجام این جنایت را تضعیف کند.

به گفته وی، حمله ارتش صهیونیستی به بیمارستان «المعمدانی»غزه ، بیش از هر چیز ناشی از خشم فراوان اسرائیل به دلیل تلفات زیادی است که این رژیم در روزهای آغازین عملیات حماس متحمل شد.

«محمد علی مهتدی» در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم توجیه افکار عمومی در داخل کشورمان برای همگرایی در موضوع فلسطین و پایان دادن به برخی اختلاف نظرها در این باره تاکید کرد و ضرورت اتحاد بیش از پیش تمامی آحاد مردم برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطینیان را با اهمیت خواند.

منبع: اطلاعات انلاین