تیم استقلال این روزها با جواد نکونام نتایج بسیار خوبی را در رقابت های لیگ برتر کسب می‌کند.

آبی پوشان پایتخت ششمین مسابقه خود در فصل جاری پیکارهای لیگ برتر را هم با پیروزی پشت سر گذاشتند تا همچنان در بالای جدول باقی بمانند و رقابت شانه به شانه‌ای با پرسپولیس برای قهرمانی در پیکارهای این فصل داشته باشند. البته خط دفاعی استقلال برابر هوادار متزلزل ظاهر شد و قطعاً جواد نکونام به این باور رسیده که ساختار تدافعی تیمش باید متحول شود اما نباید فراموش کنیم که این تیم به لحاظ بازگشت به میدان و حفظ امیدواری خود فوق العاده بهتر از فصل گذشته عمل می‌کند و حالا طرفداران بر این باورند که استقلال حتی اگر با دو گل از حریفانش عقب بماند، توانایی جبران آن را دارد. نتایجی که استقلال طی ۶ هفته سپری شده از لیگ بیست و سوم کسب کرده است، حکایت از آن دارد که جواد نکونام نه تنها در مقام مقایسه با ریکاردو ساپینتو بلکه حتی در بحث قیاس با فرهاد مجیدی در لیگ بیست و یکم هم تا اینجای کار به لحاظ کسب امتیاز و تعداد گل‌های زده شرایطی مطلوب‌تر دارد.

کاملاً بالاتر از ساپینتو

نتایجی که استقلال با جواد نکونام در این فصل گرفته است، با هر پارامتری بالاتر از عملکرد ریکاردو ساپینتو در فصل گذشته تلقی می‌شود. جدا از بحث آرامش در کنار نیمکت و درگیر نشدن با عوامل برگزاری مسابقه و مربیان حریف که  قبل یکی از بزرگترین دغدغه‌های استقلال در هر مسابقه محسوب می‌شد، این تیم با نکونام بیلان فنی بهتری هم در قیاس با دوره سرمربیگری ریکاردو ساپینتو دارد. استقلال فصل قبل در پایان هفته ششم صاحب ۱۱ امتیاز بود اما حالا ۱۵ امتیاز اندوخته دارد. استقلالی‌ها با سرمربی پرتغالی ۷ گل زده و چهار گل خورده بودند ولی تحت هدایت جواد نکونام ۹ مرتبه موفق به گشودن دروازه حریفان شده و ۳ گل دریافت کرده‌اند. نکته دیگر هم اینکه سرمربی استقلال در فصل گذشته تا پایان بازی ششم دو بار با عوامل برگزاری مسابقات و نیمکت حریف درگیر شده بود اما در این فصل چنین مواردی را هنوز شاهد نبوده‌ایم.

نکونام ۴ مربی مطرح استقلال را دریبل زد/ ساپینتو! کجایی که ببینی...

پیروزی بزرگ

فرهاد مجیدی در لیگ بیست و یکم دست به کار فوق العاده بزرگی زد و توانست استقلال را بدون حتی یک شکست به مقام قهرمانی لیگ برتر برساند. کاری که در تاریخ ادوار برگزاری این مسابقات تا به امروز بی‌سابقه تلقی می‌شود اما نکته مهم اینجاست که اگر ۶ هفته آغازین فصل را ملاک قرار بدهیم، جواد نکونام از استقلال فرهاد مجیدی نیز بهتر نتیجه گرفته است و این یک پیروزی تاریخی برای سرمربی کنونی آبی پوشان پایتخت محسوب می‌شود. استقلال با فرهاد مجیدی در پایان ششمین مسابقه لیگ بیست و یکم ۱۴ امتیاز به دست آورده بود و در کنار هشت گل زده فقط یک گل خورده داشت اما حالا مجموعه امتیازات استقلال با جواد نکونام به عدد ۱۵ رسیده و تعداد گل‌های زده‌اش هم از آن فصل یکی بالاتر است. البته نباید فراموش کنیم تیم فرهاد مجیدی در آن مقطع باخت نداشت و روند شکست ناپذیری خود را تا پایان فصل حفظ کرد اما استقلال کنونی تا اینجای کار یک شکست را در کارنامه خودش می‌بیند. پیروزی استقلال برابر گل گهر همراه با فرهاد مجیدی در دوره رفت لیگ بیست و یکم نیز به واسطه حکم صادر شده توسط کمیته انضباطی و استیناف حاصل شد.

اوضاع خوب قبل از دربی

شرایط استقلال قبل از جدال با پرسپولیس مناسب است و البته همین وضعیت را می‌توان در اردوگاه حریف هم ملاحظه کرد ولی دو نکته بسیار مهم را نباید از یاد برد. اول اینکه هنوز وقت بسیار زیادی تا زمان رویارویی استقلال و پرسپولیس باقی مانده و دوم هم، مصدومیت شدید ۲ بازیکن پرسپولیس است که به دربی رفت نخواهند رسید. استقلال در حال حاضر شرایط فنی خوبی دارد و به لحاظ نتیجه‌گیری هم کاملاً موفق عمل کرده است اما جواد نکونام آنقدر تجربه دارد که بداند نتیجه بازی با پرسپولیس روی عملکرد کل نیم فصل تا حد قابل ملاحظه‌ای سایه می‌افکند.

بهتر از خارجی‌ها

اگر صرفاً ۶ هفته آغازین فصول برگزار شده در لیگ برتر را ملاک قرار بدهیم و جواد نکونام را با سرمربیان خارجی استقلال مقایسه کنیم، او تا اینجای کار از تمام همتایان غیر ایرانی خود در جمع آبی‌پوشان به مراتب بهتر کار کرده است. نکونام نتایجی گرفته که رولند کخ، وینفرد شفر و آندره آ استراماچونی موفق به کسب آن نشده‌اند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم در هفته‌های بعدی چه اتفاقاتی برای استقلال رخ می‌دهد.

منبع: خبـر ورزشی