مقصر اصلی مصرف بالای بنزین مشخص شد
مقصر اصلی مصرف بالای بنزین مشخص شد

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است مصرف بنزین خودروها در دنیا برابر با ۴-۶ و در ایران برابر با ۱۰-۱۷ لیتر به ازای هر صد لیتر است.

 

به گزارش زیرنویس، برنا نوشت: طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

طبق آمار گمرک، صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش می‌رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز ایجاد می‌شود که البته دولت با انجام برخی راهکارها، این میزان را از داخل و سایر ظرفیت‌های تولید بنزین تامین کرده است.

به زعم کارشناسان، عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده اند. به ویژه آنان اعتقاد دارند، بالا بودن میزان مصرف خودرو‌ها و از رده خارج نکردن خودرو‌های اسقاطی در بروز این مشکل تأثیر زیادی داشته اند.

کارشناسان معتقدند، اگر چاره اندیشی عاجلی برای رفع مشکل ناترازی بنزین نداشته باشیم و اصلاح کیفیت خودرو‌ها را در دستور کار قرار ندهیم، با معضلات شدید و لاینحلی در حوزه سوخت رسانی در کشور مواجه می‌شویم.

نظرات علی مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات کشور را در خصوص مشکل ناترازی بنزین، عوامل موثر در این مشکل و راه‌های برون رفت از این وضعیت جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

مناقبی با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز ناترازی فعلی بنزین در کشورمان موثر بوده اند، تصریح کرد: عدم مدیریت کافی و درست مسائل مربوط به بنزین از جمله مسائلی است که در بروز وضعیت فعلی اثرگذار بوده است. از طرف دیگر، به این موضوع توجه کافی نداشته ایم که باید به روزرسانی واحد‌های تولید را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه منابع نفتی در کشورمان وجود دارد و نمی‌توانیم آن را به بنزین تبدیل کنیم، نشان دهنده عدم مدیریت صحیح امور است. موضوع مهم این است که در زمینه نوسازی و بهسازی تولید بنزین سرمایه گذاری کافی نداشته ایم، تمامی این مسائل در بروز ناترازی فعلی موثر بوده اند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح به ما حکم می‌کند که از امکانات موجود نهایت بهره برداری را داشته باشیم. مثلاً، الان زیرساخت‌هایی را در حوزه سی ان جی در کشور گسترش داده ایم، اما استفاده حداکثری و بهینه از این امکانات نداریم.

وی در خصوص طرح افزایش ظرفیت سی ان جی کشور به طوری که مصرف از ۲۳ میلیون لیتر در روز به ۳۶ تا ۴۰ میلیون لیتر برسد، تصریح کرد: واقعیت این است که بخشی از خودرو‌های کشور می‌توانند از سی ان جی استفاده کنند و اگر این سوخت در دسترس نباشد، از بنزین استفاده می‌کنند و این امر بر گستره مشکلات می‌افزاید.

این کارشناس توضیح داد: به ویژه خودرو‌هایی که در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند، از سی ان جی به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. بنابراین، توسعه ظرفیت سی ان جی کشور می‌تواند کمک بزرگی به حل موضوع سوخت رسانی در کشور بکند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که مصرف بنزین را در کشور افزایش داده است، کیفیت خودروهاست، چیزی که اهمیتی به آن نمی‌دهیم. خودرو‌ها در دنیا بین ۴ تا ۶ درصد بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که میانگین مصرف بنزین خودرو‌ها در کشور ما بین ۱۲ تا ۱۶ الی ۱۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.

مناقبی خاطرنشان کرد: اگر سیاست گذاری‌های صحیح و عاجلی در زمینه اصلاح کیفیت خودرو‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم مشکلات حوزه سوخت را حل و فصل کنیم. اقداماتی مانند افزایش ظرفیت پالایشی و سی ان جی کشور می‌توانند کمک کننده باشند، اما در کنار این کار‌ها باید مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشیم. به ویژه ساماندهی میزان مصرف خودرو‌ها اهمیت اساسی دارد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش ظرفیت سی ان جی در کشور به تنوع سبد سوختی منجر می‌شود و قدرت ما را در مواجهه با فشار ناشی از افزایش مصرف بنزین افزایش می‌دهد.

منبع: اطلاعات انلاین