بازیهای پاراآسیایی چگونه شکل گرفت/ چشم امید ملت به فرزندان ایران
بازیهای پاراآسیایی چگونه شکل گرفت/ چشم امید ملت به فرزندان ایران

چهارمین دوره بازی های آسیایی در شرایطی پس از برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز می‌شود که کاروان ایران طی سه دوره گذشته این بازی ها جزو برترین ها بوده است.

به گزارش زیرنویس،کشورهای برگزارکننده بازی‌های آسیایی از سال ۲۰۱۰ ملزم شدند در شهر میزبان این بازی‌ها، برگزارکننده بازی‌های پاراآسیایی هم باشند. بر این اساس دو هفته پس از اتمام بازی‌های آسیایی گوانگژو، نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی در همین شهر برگزار شد و بعد از آن برگزاری این بازی‌ها به صورت متوالی بعد از بازی‌های آسیایی پیگیری شد.

ایران از کشورهای شرکت کننده در سه دوره ابتدایی بازی‌های پاراآسیایی بوده که به میزبانی گوانگژو، اینچون و جاکارتا برگزار شد. حالا کشورمان در آستانه حضور در چهارمین دوره این بازی‌ها است که در هانگژو برگزار خواهد شد.

از پنجشنبه گذشته رقابت ورزشکاران شرکت کننده در برخی رشته‌های این دوره بازی‌های پاراآسیایی مانند بسکتبال با ویلچر، بدمینتون و بوچیا آغاز شد اما مراسم افتتاحیه این بازی‌ها امروز یکشنبه برگزار خواهد شد. با برگزاری این مراسم، چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی از روز دوشنبه به صورت رسمی در هانگژو آغاز می‌شود و طی آن ورزشکاران کاروان ایران هم در ۱۶ رشته مردان و ۱۱ رشته بانوان به مصاف حریفان‌شان خواهند رفت.

بازیهای پاراآسیایی جگونه شکل گرفت/ چشم امید ملت به فرزندان ایران

کاروان ایران با نام «فرزاندان ایران» در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی شرکت می‌کند

۲۱۰ فرزند ایران در هانگژو

کاروان ورزش ایران با ۲۱۰ ورزشکار شامل ۱۲۸ ورزشکار مرد و ۸۲ ورزشکار زن و با نام «فرزندان ایران» در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ شرکت کرده است. «ایمان، ایران، افتخار» شعار فرزندان ایران در این دوره بازی‌های پاراآسیایی است.

در میان ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی، فاطمه بیات با ۱۳ سال جوان‌ترین عضو کاروان است. بیات در ترکیب تیم شطرنج توان یابان حضور دارد. اسدالله عظیمی هم مسن‌ترین ورزشکار در این کاروان است که با تیم پارادوومیدانی عازم هانگژو شده است. عظیمی ۶۴ ساله است.

از ویژگی‌های کاروان ۲۱۰ نفره ورزش ایران هم در اختیار داشتن ساره جوانمردی به عنوان قهرمان – مادر است، ورزشکاری که با کودک سه ماهه خود عازم بازی‌ها شده است و قرار است در مراسم افتتاحیه هم به عنوان پرچمدار پیشاپیش دیگر ورزشکاران حرکت کند.

ایران در اولین دوره بازی‌های پاراآسیایی؛ کسب ۸۰ مدال و جایگاه چهارم

ورزشکارانی از ۴۱ کشور برگزارکننده نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی در سال ۲۰۱۰ بودند. کاروان «فرهنگی ورزشی محرم» ایران با در اختیار داشتن ۱۲۳ ورزشکار مرد و ۲۴ ورزشکار زن در ۱۵ رشته آن دوره بازی‌ها شرکت کرد.

حاصل حضور ۱۵۸ ورزشکار ایرانی در نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی کسب ۸۰ مدال (۲۷ طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز) بود. کاروان ایران با این تعداد مدال در جایگاه چهارم ایستاد.

ایران در دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی؛ کسب ۱۲۰ مدال و جایگاه چهارم

دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی سال ۲۰۱۴ به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد. از مجموع ۲۴۹۷ ورزشکاری که برگزارکننده آن دوره بازی‌ها بودند، ۲۰۰ نفر ایرانی و تشکیل دهنده کاروان «غدیر» بودند.

۱۲۰ مدال (۳۷ طلا، ۵۲ نقره، ۳۱ برنز) نتیجه حضور ۱۴۴ ورزشکار مرد و ۵۶ ورزشکار زن ایرانی در ۱۶ رشته بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۴ شد. با این تعداد مدال، کاروان ورزش ایران در میان ۴۱ کشور شرکت کننده در دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی در رده چهارم ایستاد.

بازیهای پاراآسیایی جگونه شکل گرفت/ چشم امید ملت به فرزندان ایران

حضور ایران در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی با عملکرد تاریخی همراه بود

ایران در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی؛ کسب ۱۳۶ مدال و جایگاه سوم

حضور ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۱۳۶ مدال (۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز) به پایان رسید. این تعداد مدال نتیجه اعزام ۲۱۸ ورزشکار بود که در ۱۳ رشته بازی‌ها با حریفان‌شان از ۴۲ کشور دیگر رقابت کردند.

۱۳۵ ورزشکار مرد و ۷۳ ورزشکار زن ترکیب کاروان «خودباوری و امید» در جاکارتا را تشکیل دادند و با عملکرد خود جایگاه سوم را برای این کاروان به دست آوردند.

حضوری فراتر از پیش بینی‌ها در جاکارتا

کاروان ورزش ایران از اولین دوره حضور در بازی‌های پاراآسیایی همواره با سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی رقابت داشت. در دو دوره ابتدایی بازی‌ها ورزش ایران در مصاف با نمایندگان این کشورها به عنوان چهارمی بسنده کرد اما حضورش در دوره سوم با عملکرد و جایگاه تاریخی همراه بود.

ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت که حتی برای رده دومی هم با کره جنوبی رقابت کرد اما در نهایت تنها با دو مدال طلا کمتر از کره جنوبی در رده سوم ایستاد. این بهترین جایگاه ایران در ادوار بازی‌های پارا آسیایی است که با ۱۳۶ مدال (۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز) به دست آمد.

در جاکارتا ورزش ایران در هر دو بخش انفرادی و تیمی خوش درخشید. برای آن دوره بازی‌ها فوتبال هفت نفره و پنج نفره از فهرست رشته‌ها حذف شدند اما والیبال نشسته مردان، بسکتبال با ویلچر و گلبال صاحب مدال طلا شدند. پنج مدال نقره کاروان هم در بخش تیمی و توسط تیم‌های شطرنج مردان و بانوان، والیبال نشسته بانوان، تیراندازی میکس کامپوند و جودو نابینایان به دست آمد.

در بخش انفرادی هم شاهین ایزدیار سهم زیادی در ارتقا جایگاه کاروان ورزش ایران داشت. ایزدیار در جاکارتا صاحب ۶ مدال طلا و یک مدال نقره شد و به همین دلیل به او لقب «مایکل فلپس» ایرانی داده شد. رکوردشکنی مرحوم سیامند رحمان هم از اتفاقات تاریخی آن دوره بازی‌ها بود چراکه موفق شد دو بار رکورد مسابقات سنگین وزن که به نام خودش بود را جابه‌جا کند و اینگونه صاحب مدال طلا شود.

دو مدال طلای ساره جوانمردی هم از دیگر اتفاقات خوب کاروانی بود که با شعار «با توکل و تلاش می‌توانیم» راهی جاکارتا شده بود.

بازیهای پاراآسیایی جگونه شکل گرفت/ چشم امید ملت به فرزندان ایران

کاروان فرزاندان ایران در حالی از روز دوشنبه به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند که پرچم ایران جمعه گذشته در دهکده بازی‌ها به اهتزاز درآمد

تکرار افتخارآفرینی با ایمان، ایران و افتخار

«ایمان، ایران و افتخار» شعار کاروان «فرزندان ایران» در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی است. این دوره بازی‌ها طی روزهای ۳۰ مهر تا ۶ آبان در هانگژو برگزار خواهد شد.

ورزش «ایران» امیدوار است فرزانداش در هانگژو با اراده و «ایمان» همیشگی یکبار دیگر «افتخار» آفرین شوند.

منبع: مـهر