به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و ۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال و حدود ۳۱ درصد نیز مربوط به سنین ۱۹- ۱۰بوده، لذا ارتقاء برنامه های مراقبت و آموزشی راه های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۸ درصد و مردان ۵۲ درصد بوده و ۹۳ درصد مبتلایان ملیت ایرانی داشته اند.

حدود ۵۹ درصد مبتلایان در مناطق روستایی، ۳۹ درصد در مناطق شهری سکونت داشته و حدود ۲ درصد موارد مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در مناطق شهری نگران کننده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش تر از درمان رایگان بیماری هپاتیت C در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم.

وی تصریح کرد: درمان هپاتیت C به شکل کامل تحت پوشش بیمه قرار گرفت و بیماران رایگان درمان می‌شوند. امسالطرحی داریم که به سمت حذف بیماری از کشور برویم. در این راستا بیماران تا حد زیادی شناسایی شدند و در سامانه‌ها به ثبت رسیده‌اند.

کریمی تاکید کرد: درمان این بیماران نیز آغاز شده و تا امروز هم حدود ۶۰۰ نفر تحت پوشش بیمه به شکل رایگان درمان شدند و امیدواریم توانیم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم.

منبع خبر: رکنـا