جدیدترین آمار خرید روزنامه در کشور و توصیه‌ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به اطلاعات
جدیدترین آمار خرید روزنامه در کشور و توصیه‌ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به اطلاعات

اطلاعات نوشت:نشست سراسری سرپرستی‌های استانی روزنامه اطلاعات، عصر دیروز با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، سرپرست مؤسسه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و سرپرستان دفاتر روزنامه اطلاعات در استانها و مدیران مؤسسه اطلاعات برگزار شد.  فرشاد مهدی‌پور با نکوداشت مرحوم دعایی و اهمیت مدیریت و تلاش او، […]

- جدیدترین آمار خرید روزنامه در کشور و توصیه‌ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به اطلاعات

اطلاعات نوشت:نشست سراسری سرپرستی‌های استانی روزنامه اطلاعات، عصر دیروز با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، سرپرست مؤسسه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و سرپرستان دفاتر روزنامه اطلاعات در استانها و مدیران مؤسسه اطلاعات برگزار شد. 

فرشاد مهدی‌پور با نکوداشت مرحوم دعایی و اهمیت مدیریت و تلاش او، گفت: من بارها به این مؤسسه آمده‌ام به جایگاه و اهمیت آن غبطه خورده‌ام که این نکته به مدیریت توانمند آقای دعایی باز می‌گردد که توانست طی این سال‌ها نه تنها این مؤسسه را از نظر ساختاری توسعه دهد، بلکه روزنامه‌ای معتبر و مهم را هدایت کند.

وی با ذکر مواردی از حکم حضرت امام(ره) به آقای دعایی، ادامه داد: امام خواستند که روزنامه اطلاعات روزنامه مستضعفین باشد که این عمل در قیمت روزنامه به نسبت تعداد صفحات محقق شد. همچنین روزنامه‌ای در خدمت اسلام و مردم و آزادی‌های آن در حدود اسلام و قانون اساسی باشد که آقای دعایی خود را مکلف به تحقق این موارد می‌دید.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تصریح کرد: در وضعیت فعلی و بر اساس سبد کالای مردم، خرید مطبوعات یک درصد ازسبد خرید مردم است و روزنامه اطلاعات همواره یکی از پنج روزنامه اول کشور، بوده‌ است. امروزه در شبکه‌های اجتماعی حدود ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را می‌بینند و بین ۱۷ تا ۲۰ درصد رسانه‌های داخلی را رصد می‌کنند و این شبهه‌ای که دوره روزنامه‌های کاغذی به پایان رسیده باطل است؛ زیرا همچنان روزنامه در ایران مصرف‌کننده دارد.

وی افزود: مردم شاید روزنامه را از دکه نخرند ولی در فضای مجازی مصرف می‌شود و حتی بسیاری از رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب نیز از تولید محتوای رسانه های داخلی استفاده می‌کنند. در این میان، روزنامه اطلاعات مخاطب دائمی و پایدار دارد و این مخاطب نه تنها از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است. در ایران حتی کسی که روزنامه‌خوان نیست، روزنامه اطلاعات را می‌شناسد و برند روزنامه اطلاعات ثبت شده و ملی و شناخته‌شده است و حتی در برخی از حوزه‌ها فراملی است.

مهدی‌پور با اشاره به تغییرات اخیر در روزنامه اطلاعات در حوزه طراحی صفحات و گرافیک، گفت: این تغییرات نشان‌دهنده نگاه جدید و رو به آینده است. اگرچه روزنامه اطلاعات یکی از اضلاع رسانه‌های سیاسی و فرهنگی کشور است، اما روزنامه حاکمیتی است و تغییرات و نگاه جدید آن هم در همین راستا است. امیدوارم نقطه هدف این تغییرات در صد سالگی باشد و برنامه‌ای جدی برای تحول در محتوا تا این زمان داشته باشد.
 وی تأکید کرد: روزنامه اطلاعات همچنان می‌تواند با حفظ پیشتازی و ابتکار عمل در میان رسانه‌های کشور مرجعیت داشته باشد و در حوزه بین‌المللی هم نقش‌آفرینی کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: روزنامه اطلاعات نه تنها باید مخاطبان قدیمی را نگاه دارد بلکه برای جذب مخاطبان جدید نیز برنامه داشته باشد که یکی از حوزه‌های تحقق این  هدف، می‌تواند حرکت در فضای مجازی و تولید محتوا باشد.

مهدی‌پور گفت: روزنامه اطلاعات در طول تاریخ ۹۸ ساله خود در تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و انقلاب و دفاع مقدس تا حال حاضر تأثیرگذار بوده و باید تأثیرگذار بماند.

در ادامه این نشست، سید عباس صالحی سرپرست موسسه اطلاعات نیز با یادی از مرحوم دعایی، ایشان را سرمایه بی‌بدیلی برای مؤسسه اطلاعات برشمرد و اظهار کرد: آقای دعایی ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای داشت که توانست روزنامه و برندینگ آن را حفظ کند و آن را ارتقا دهد و در این مؤسسه کلیدی باشد برای قفل‌های بسته.

سرپرست روزنامه اطلاعات افزود: مؤسسه اطلاعات، یک سرمایه ملی است و یک میراث فرهنگی برای ایرانیان است. میراث ناملموسی است که دیگر ملک یا حق فردی نیست، بلکه برای نسل‌های حاضر و بعدی است. ما نیز در این برهه تاریخی مسئولیت میراث‌بانی داریم و از چنین میراث فرهنگی حمایت می‌ ‎کنیم. روزنامه اطلاعات مدرسه سیار روزنامه‌نگاری است و جریان روزنامه‌نگاری کشور به نحوی مدیون اطلاعات بوده است.

بسیاری از مجلات و نشریات از دل نشریات مؤسسه اطلاعات بیرون آمدند که می‌توان به مجله طنز گل آقا و حتی مجلات متنوع خانوادگی اشاره کرد. این روزنامه می‌تواند همچنان مدرسه روزنامه‌نگاری کشور بماند و مبدأ رویش‌های مجدد و چشم‌اندازهای تازه باشد.

صالحی گفت: مؤسسه اطلاعات یک بنگاه رسانه‌ای و یک هلدینگ فرهنگی است که در کشور تثبیت شده و این  مجموعه را طی این سال‌ها مرحوم مسعودی و مرحوم دعایی  تبدیل به میراث کشور کردند.

دکتر صالحی تصریح کرد: آرشیو غنی مؤسسه اطلاعات، اسناد و مدارک بسیاری طی این ۹۸ سال فراهم کرده است. این مؤسسه همچنین کتابخانه‌ای غنی و قدیمی دارد که ما در کشور کتابخانه‌ های  معدودی داریم که هشتاد سال قدمت داشته باشد.

سرپرست مؤسسه اطلاعات در ادامه سخنانش به توسعه‌گرایی زیرساخت‌های مؤسسه اشاره کرد که طی این ۹۸ سال از چند اتاق اجاره‌ای اکنون به مؤسسه‌ای بزرگ تبدیل شده است. صالحی با اشاره به تغییر فرم روزنامه در ماه های اخیر با استناد به سخن بنیانگذار موسسه درباره لوگوی روزنامه اطلاعات گفت: صور اسرافیل که از آن برای طراحی لوگوی موسسه الهام گرفته شده فرشته خداوند است که نماد و نشان بیداری و آگاهی است و دوبالی دارد که یکی سمبل صداقت و دیگری نشان متانت و مهربانی است.

وی، رویکرد اخلاق حرفه‌ای مؤسسه اطلاعات را رویکردی خاص با تأکید بر صداقت و متانت دانست و افزود: مؤسسه اطلاعات یک رسانه ملی است که طی این سال‌ها در خدمت احزاب و جریان‌های سیاسی نبوده‌است.  

لازم به ذکر است نشست دو روزه سراسری سرپرستی‌های استانی روزنامه اطلاعات عصر روز گذشته با حضور نمایندگان روزنامه اطلاعات در راستای تعامل و گفت گو و ارتقاء روزنامه، برگزار شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت. 

منبع: اطلاعات انلاین