وعده مسئولان درباره جنگل‌های هیرکانی به بار می‌نشیند؟
وعده مسئولان درباره جنگل‌های هیرکانی به بار می‌نشیند؟

اطلاعات نوشت: همزمان با آغاز بارش‌های سیل آسا روز‌های اخیر و جاری شدن شیرابه ۳۰۰تن زباله بابل و ۷ شهر اقماری این شهرستان از سامانه زباله «انجیلسی» به قلب جنگل‌های هیرکانی، زمینه تخریب این جنگل‌های زیبا و سربه فلک کشیده و میراث ارزشمند نیاکان مان را فراهم کرده است. جنگل‌های هیرکانی با درختان انبوه که […]

- وعده مسئولان درباره جنگل‌های هیرکانی به بار می‌نشیند؟

اطلاعات نوشت: همزمان با آغاز بارش‌های سیل آسا روز‌های اخیر و جاری شدن شیرابه ۳۰۰تن زباله بابل و ۷ شهر اقماری این شهرستان از سامانه زباله «انجیلسی» به قلب جنگل‌های هیرکانی، زمینه تخریب این جنگل‌های زیبا و سربه فلک کشیده و میراث ارزشمند نیاکان مان را فراهم کرده است.

جنگل‌های هیرکانی با درختان انبوه که این روز‌ها با رنگ‌های مختلف سبز، قرمز، نارنجی می‌تواند به تنهایی چشمان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی و حتی بومیان منطقه را بنوازد و با تولید اکسیژن در این فصل زیبای سال حس خوب زیستن را برای ما به ارمغان بیاورد، اما افسوس که در معرض خطرات زیست محیطی قرار دارد.

روستای انجیلسی یکی از روستا‌های بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که خودرو‌های زباله ۷ شهر با عبور از مناطق بکر و حیرت انگیز جنگل‌های هیرکانی که در فاصله ۲۵کیلومتری جنوب بابل واقع شده است، زباله‌ها را در وسط جنگل تخلیه می‌کنند و با توجه به فرا رسیدن فصل بارش‌های سنگین حجم شیرابه‌های زباله چند برابر بیشتر و در جنگل‌های هیرکانی جاری می‌شود.

انجیلسی این طبیعت زیبا و دلکش سال هاست که هر روز میزبان ۳۰۰تن زباله از شهر‌های بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است و امروزه این طبیعت با بوی متعفن دیگر آن حال و هوای گذشته را ندارد.

هر چند اکنون از مجموع ۱۵۰متر مکعب شیرابه سایت انجیلسی ۴۰متر مکعب آن تصفیه و بقیه بدون تصفیه در طبیعت رها می‌شود، اما با بارش‌های باران این حجم شیرابه چند برابر و در جنگل‌های هیرکانی منطقه پخش می‌شود و این امر زمینه نگرانی فعالان زیست محیطی و اهالی روستا را به همراه دارد.

این روز‌ها شهرداری بابل برای ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های انجیلسی دست به کار شده و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار برای این طرح مهم و حیاتی هستند. اهالی منطقه بابلکنار و دوستداران محیط زیست و جنگل‌های هیرکانی از مجموعه شهرداری بابل درخواست دارند که فرایند انتخاب پیمانکار برای تصفیه شیرابه انجیلسی را شتاب دهند تا بیش از این جنگل‌های بی نظیر هیرکانی تخریب نشوند.

اهالی روستای انجیلسی علاوه بر این که درباره خشک شدن درختان هیرکانی در منطقه، نگران هستند، معتقدند جاری شدن این شیرابه‌ها در قلب جنگل و چراگاه‌های دام ها، زمینه آلودگی را در فرآورد‌های دامی و گوشتی افزایش می‌دهد.

جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹گانه به شماره ۱۵۸۴در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند، اما افسوس که بی توجهی مسئولان، این طبیعت منحصر به فرد را به ورطه نابودی کشانده است.

بحران شیرابه در زمستان بیشتر است

در این باره احمد ادیبی عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی در گفتگو با ایرنا می‌گوید: با توجه به فرا رسیدن فصل بارش‌های سیل آسا در جنگل‌های هیرکانی عمق فاجعه این شیرابه‌ها بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که دیگر زندگی برای اهالی این روستا و روستا‌های همجوار بسیار سخت شده است؛ اظهار داشت: شیرابه سایت زباله انجیلسی همانند خوره به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده و درخت‌های چندین ساله به مرور در حال از بین رفتن است.

این عضو شورای اسلامی انجیلسی ادامه داد: همه کارشناسان محیط زیست و چهره‌های دانشگاهی درباره خطر نفوذ این شیرابه‌ها به سفره‌های زیر زمینی هشدار داده اند و انجیلسی دیگر ظرفیت زباله و شیرابه را ندارد.

همچنین مهدی کیانی شهردار بابل تاکید میکند: برای ساماندهی شیرابه‌های سایت زباله انجیلسی بدنبال انتخاب پیمانکار هستیم. تاکنون برای انتخاب پیمانکار ۲مرحله مناقصه برگزار شده است و بعد از مشخص شدن پیمانکار بلافاصله ساخت تصفیه خانه در این سایت برای تصفیه بقیه شیرابه‌ها انجام می‌شود.

کیانی با تاکید بر این که با نخبگان و متخصصان زیادی نشست داشته ایم، ادامه می‌دهد: هدف ما این است که تا این طرح را به اهلش بسپاریم تا به طور فنی و اصولی این تصفیه خانه ساخته و راه اندازی شود. وی می‌افزاید: در سایت انجیلسی علاوه بر زباله شهر بابل، ۶شهر اقماری دیگر اعم از امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب هم زباله هایشان را به این سایت انتقال می‌دهند که مصمم هستیم با راه اندازی تصفیه خانه شیرابه سایت انجیلسی و طرح‌های تکمیلی دیگر، این سایت زباله را ساماندهی کنیم.

شهرستان ۵۴۰هزار نفری بابل دارای ۷ شهر و ۶بخش بوده که بخش بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی متصل به جنگل‌های هیرکانی است. سایت زباله انجیلسی از ۲۴سال قبل میزبان زباله هفت شهر است که در قلب جنگل‌های هیرکانی در بابلکنار قرار دارد و این بخش با جنگل‌های بندپی شرقی بابل هم متصل است.

عبور رودخانه خروشان بابلرود از دل جنگل‌های هیرکانی در مسیر سوادکوه، بابلکنار، بابل و بابلسر و نفوذ این شیرابه‌ها در این رودخانه‌ها هم از جمله آسیب‌های زیست محیطی مضاعفی است که مردم منطقه را آزار خواهد داد.

منبع: اطلاعات انلاین