روزانه از این استان ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود!
روزانه از این استان ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود!

اطلاعات نوشت:  قاچاق سوخت، معضلی است که سالهاست منابع کشورمان را هدر می دهد و تاکنون به رغم اقدامات به عمل آمده  ،توفیق مناسبی عاید نشده و فقط منجر به کشفیات شده است. سیستان و بلوچستان و هرمزگان از جمله استان هایی هستند که به لحاظ مجاورت با مرز های آبی یا خاکی، مستعد قاچاق […]

- روزانه از این استان ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود!

اطلاعات نوشت:  قاچاق سوخت، معضلی است که سالهاست منابع کشورمان را هدر می دهد و تاکنون به رغم اقدامات به عمل آمده  ،توفیق مناسبی عاید نشده و فقط منجر به کشفیات شده است.

سیستان و بلوچستان و هرمزگان از جمله استان هایی هستند که به لحاظ مجاورت با مرز های آبی یا خاکی، مستعد قاچاق سوخت هستند که متاسفانه آمار قاچاق در آنها بیانگر واقعیت های تلخی است.

وضعیت قاچاق سوخت در هرمزگان

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به استخراج بیش از ۴ ترابایت اطلاعات مربوط به تردد و سوختگیری قاچاقچیان سوخت در این استان گفت: حجم قاچاق سوخت در هرمزگان، روزانه ۲ تا ۵ میلیون لیتر است که ارزش آن حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 مجتبی قهرمانی در خصوص جزئیات جدیدی از انهدام بزرگترین باند قاچاق فرآورده‌های نفتی در جنوب کشور افزود: در نتیجه اجرای طرح کنترل و نظارت بر توزیع سوخت در استان هرمزگان از ۱۰ روز پیش تاکنون، تیم‌های پایش با حضور ۱۶ نفر از قضات به همراه ۱۶ نفر از کارمندان و کارشناسان فناوری اطلاعات در جایگاه‌های استان مستقر شده‌اند و با تشدید نظارت‌ها گریزگاه‌های قاچاقچیان برای تاراج سرمایه‌های ملی را مسدود کرده‌اند، که در نتیجه این اقدامات، کارشناسان مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی استان هرمزگان موفق شده‌اند با استخراج بیش از ۴ ترابایت اطلاعات مربوط به تردد و سوختگیری‌های غیرمجاز صدها خودرو و کامیون متعلق به بیش از ۲ هزار نفر را که در زمینه قاچاق فرآورده‌های نفتی فعالیت داشته‌اند، شناسایی کنند.

 قهرمانی اظهارداشت: در نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از کارت‌های سوخت، دوربین‌های نظارتی و خوانش پلاک‌ها توسط مقامات قضایی و کارشناسان فناوری اطلاعات، پرونده‌های زیادی در خصوص قاچاقچیان سوخت و سرباندهایشان تشکیل شده و توقیف خودروهای متخلف نیز از دوم آبان‌ماه آغاز شده است.

 وی تاکیدکرد: با بررسی این اطلاعات مشخص شد که مثلاً یک خودروی متعلق به قاچاقچیان، ده‌ها بار فقط از یک جایگاه پمپ‌بنزین سوختگیری کرده  است و بر این اساس مجازات‌های سنگینی نیز برای جایگاه داران سوخت متخلف به جرم مشارکت در قاچاق سوخت درنظر گرفته خواهد شد.

قهرمانی افزود: حجم قاچاق سوخت در استان هرمزگان، روزانه ۲ تا۵ میلیون لیتر است که حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و راننده یک کامیون متخلف حدود یک میلیارد ریال از این طریق، درآمد نامشروع کسب می‌کند.

 وی یادآورشد: یک قاچاقچی که با وانت نیسان گازوییل جابه جا می‌کند، در هر سرویس ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال درآمد دارد که در هر روز فقط با ۲ سرویس قاچاق، بیش از ۵۰۰ میلیون ریال به دست می‌آورد که بیشتر از حقوق ماهیانه مدیرعامل پالایشگاه نفت است.لنج‌های متخلف نیز روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد ریال از قاچاق سوخت درآمد دارند.

دستگیری ۷سر شبکه اصلی قاچاق سوخت

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به انهدام بزرگترین تشکیلات و شبکه مافیای قاچاق سوخت کشور دراین استان، اظهارداشت: در نتیجه اجرای طرح ضربتی دادگستری استان هرمزگان و با اشراف اطلاعاتی ضابطین، ۷ نفر از سرکردگان و سر شبکه های اصلی قاچاق سوخت و رابطین، عوامل و شبکه تحت امر آن‌ها در جنوب کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند و تحقیقات برای دستگیری دیگر همدستان شان ادامه دارد.

قهرمانی با اشاره به شناسایی تشکیلات قاچاقچیان در اطراف بندرعباس گفت: گروهی از قاچاقچیان در پوشش کسب و کار و مشاغل آزاد، تاسیسات گسترده‌ای را برای تخلیه و توزیع سوخت قاچاق در یکی از محورهای مواصلاتی مرکز استان، ساخته بودند که با کشف این مجموعه توسط ماموران، ضمن تخریب مستحدثات غیرمجاز، این مرکز قاچاق سوخت نیز پلمب شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه سخنانش درباره مبارزه جدی با قاچاق سوخت، افزود: در خصوص قاچاق سوخت زیاد صحبت شده است و مسئولان استان به‌خصوص استاندار با دیدگاه منطقی، قانونی و مقتدرانه برای مقابله با قاچاق سوخت پای‌کار آمده‌اند و در کنار دستگاه قضایی پیگیر حل این معضل هستند.

قهرمانی با تاکید بر این که قرارگاه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت در استان هرمزگان باید با جدیت ماموریت‌های محوله و از جمله برخورد شدید و قاطع با سرشبکه‌ها، مبارزه با پولشویی و مقابله با قاچاقچیان در دریا و خشکی را دنبال کند، گفت: همانطور که مسئولان بارها تأکید کرده اند، امسال سال سختی برای قاچاقچیان است.

 وی همچنین با اعلام این که تشدید نظارت‌ها از سوی متولیان تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی به جلوگیری از قاچاق سوخت منجر خواهد شد، تاکیدکرد: چرخه توزیع سوخت باید قانونی، عادلانه و توام با مسئولیت٬پذیری باشد و نبود نظارت بر روند عرضه فرآورده‌های نفتی، مسئولیت مدنی و کیفری متخلفان را به همراه خواهد داشت.

قهرمانی با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق سوخت از اولویت‌های مهم و مورد پیگیری مستمر دستگاه قضایی برای حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است، اظهارداشت: استان هرمزگان و سواحل خلیج فارس و دریای عمان به هیچ وجه جای امنی برای فعالیت سودجویان و قاچاقچیان سوخت نخواهد بود.

منبع: اطلاعات انلاین