حکمران حق خطا ندارد/ زیان خروج نخبگان ۳ برابر درآمد نفتی کشور است
حکمران حق خطا ندارد/ زیان خروج نخبگان ۳ برابر درآمد نفتی کشور است

اطلاعات نوشت:  رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس  با بیان اینکه تصمیم اشتباه حکمران، ممکن است تأثیری بگذارد که عوارض آن قابل جبران نباشد، گفت: ضرر خروج نخبگان، ۳برابر درآمد نفتی کشور است  ازاین رو  باید مانع از خروج نخبگان شویم و ملزومات برگشت نخبگان را فراهم کنیم. ما باید برای برگشت نخبگان فرش قرمز پهن کنیم. […]

- حکمران حق خطا ندارد/ زیان خروج نخبگان ۳ برابر درآمد نفتی کشور است

اطلاعات نوشت:  رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس  با بیان اینکه تصمیم اشتباه حکمران، ممکن است تأثیری بگذارد که عوارض آن قابل جبران نباشد، گفت: ضرر خروج نخبگان، ۳برابر درآمد نفتی کشور است  ازاین رو  باید مانع از خروج نخبگان شویم و ملزومات برگشت نخبگان را فراهم کنیم. ما باید برای برگشت نخبگان فرش قرمز پهن کنیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز، دکتر بابک نگاهداری در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی با موضوع «نقش نهادهای پشتیبان در مرجعیت علمی» با بیان اینکه  اکنون ثروت کشورها از فروش دانش و مالکیت فکری است، گفت: دنیا به این سمت جهت‌گیری کرده است و گزارش‌های جهانی متفق‌القول هستند تا سال ۲۰۵۰پیشران همه فعالیت‌ها، علم و فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به مرجعیت علمی برای ایران مهم‌تر است و باید به سمت مرجعیت علمی   حرکت کنیم اظهارداشت: اگر نظام غربی جامعه را به کارخانه و بنگاه تبدیل می‌کند، در نظام اسلامی ما، جامعه باید به مدرسه تبدیل شود؛ این‌گونه دانش عمومی جامعه بالا می‌رود و استعدادها شکوفا می‌شود.

وی در مورد دستاوردها و وضع موجود کشور، گفت: در این سال‌ها زیست بوم دانش‌بنیان تقویت شده است و  رشد قابل توجهی پیدا کرده ام و جزو ۲۰کشور دنیا در تولید علم هستیم. ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، ولی ۱.۹۶درصد از علم جهان را تولید می‌کند و این جای افتخار دارد.

نگاهداری با بیان این که در شاخص‌هایی که به نهاد علم برمی‌گردد، نخبگان ما افتخارآفرینی می‌کنند، ولی براثربخشی تولیدات علمی راه نرفته زیادی داریم ، افزود: مردم باید تأثیر پیشرفت‌های علمی را بر سر سفره خود ببینند.وی با بیان اینکه   دردرصد همکاری‌های علمی و صنعتی، رتبه ۴۰و در ثبت اختراع رتبه ۳۲جهان را داریم، گفت: باید شاخص‌های همکاری علمی و صنعتی و ثبت اختراع را تقویت کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره  چالش‌ها و موانع پیش رو، نقطه ضعف کشوررا بوروکرات‌های سنتی دانست و ادامه داد: برخی افرادی که در لایه‌های میانی قرار دارند، به نظام دانش‌بنیان اعتقاد ندارند و باید این نوع نگاه را در طبقه بوروکرات اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه نخبگان، نیروی پیشران کشورها هستند، گفت: عطشی که در کشورهای دنیا برای جذب نخبگان   به وجودامده و جریان مهاجرت نخبگان شکل گرفته، خطرناک است. سرمایه اصلی پیشرفت در دنیای دانایی‌محور، نیروی نخبه است.وی ادامه داد:   باید نخبگان را در چرخه پیشرفت کشور تعریف کنیم و سعی کنیم با اقداماتی سبب رنجش آنان نشویم.

نگاهداری به تفاوت‌های حکمران و استاد دانشگاه اشاره کرد و گفت: استاد دانشگاه می‌تواند هزاران بار اشتباه کند، ولی حکمران حق خطا ندارد. تصمیم اشتباه حکمران ممکن است تأثیری بگذارد که عوارض آن قابل جبران نباشد. 

منبع: اطلاعات انلاین