آمریکا روی فروش نفت و گاز ایران چشم بسته است؟
آمریکا روی فروش نفت و گاز ایران چشم بسته است؟

تجارت نیوز نوشت: روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی درباره توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای یادشده از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رئیس‌ جمهوری روسیه با توجه به اختلاف‌های عمیق با اروپا، از ایران […]

- آمریکا روی فروش نفت و گاز ایران چشم بسته است؟

تجارت نیوز نوشت: روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی درباره توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای یادشده از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رئیس‌ جمهوری روسیه با توجه به اختلاف‌های عمیق با اروپا، از ایران به‌عنوان یکی از بازارهای جدید گاز روسیه نام برد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم برای انتقال و فروش گاز روسیه از طریق ایران اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این اقدام نیازمند هماهنگی با کشورهایی است که در مسیر این سوآپ قرار دارند و همه آنها نیز در نشست پیش روی نخست‌وزیران شانگهای حاضر هستند و این در حالی است که خط لوله این مسیر از روسیه به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران موجود است. برگزاری بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درباره ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی است.

البته این درحالی است که دو دهه بعد از سیاست‌گذاری برای ایجاد کریدور گازی-‌نفتی از شمال-جنوب  علاوه براینکه هنوز نقشه انرژی کشور روشن نیست، بلکه سرعت همسایه‌ها برای تغییر مسیر تجارت انرژی باعث شده تا ایران از این مسیر دور بماند و ادامه این شرایط برای ایران که دارنده دومین منابع ذخایر انرژی دنیاست موضوعی نگران‌کننده است.

ورای این موضوع که تا چه اندازه می‌توان به نقش کریدوری ایران در فروش گاز روسیه به عنوان دستاورد نگاه کرد، موضوع مهم این است که ایران و روسیه هردو تحریم هستند و باید دید که تا چه اندازه دو کشور تحریمی می‌توانند به اهداف این نقش کریدوری دست پیدا کنند.

آمریکا روی فروش نفت و گاز ایران چشم بسته است؟

مهدی‌ پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در رابطه با نقاط مثبت و منفی ایجاد کریدور گازی برای روسیه توسط ایران گفت: ایران در مناطق شمالی با کمبود گاز مواجه است و در گذشته از ترکمنستان گاز می‌خرید تا در خراسان شمالی، گلستان و مازندران استفاده کند، اما مسئله همکاری‌های ایران و روسیه به دلیل تحریم‌ها کمی متزلزل است.

وی افزود: ایران و روسیه قصد همکاری دارند چون هردو تحریم هستند ومی‌خواهند به شکلی غیر رسمی صادرات انجام دهند.

پورقاضی تاکید کرد: ایران در دور زدن تحریم‌ها قطعا از روسیه موفق‌تر عمل خواهد کرد چراکه سال‌های طولانی تحریم بوده اما روسیه به تازگی باپدیده تحریم مواجه شده است، از این رو ممکن است ایرانیان بتوانند در تبدیل گاز به مایع و در صادرات این محصول برای روسیه کار کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نباید صادرات گاز روسیه از طریق ایران را دستاورد بدانیم؛ افزود: شرایط تحریمی به ایران اجازه قدم‌های بزرگتر نمی‌دهد اما آمریکا همانطور که چشم روی فروش نفت ایران بسته روی گاز هم خواهد بست.

وی در پایان گفت: این اقدام بد نیست اما نباید روی آن حسابی ویژه باز کنیم، شیب شرایط تحریمی در ایران کمی آهسته شده و برهمین اساس هم این برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌پذیرد.

منبع: اطلاعات انلاین