با این راهکار‌ها به جنگ خواب آلودگی فرزندتان بروید
با این راهکار‌ها به جنگ خواب آلودگی فرزندتان بروید

شیرین توانا، روانشناس کودک از راهکار‌های مناسب برای سحرخیزی دانش‌آموزان می‌گوید. نخستین راهکار این است که دانش‌آموز، شب‌ها زود بخوابد. پیش‌نیاز‌های ضروری این راهکار کلیدی هم این است که او به موقع تکالیف منزلش را انجام دهد و بعد از کمی استراحت و تفریح نیز زود شام بخورد. فراموش نکنید که وسط هفته، زمان خوبی […]

- با این راهکار‌ها به جنگ خواب آلودگی فرزندتان بروید

شیرین توانا، روانشناس کودک از راهکار‌های مناسب برای سحرخیزی دانش‌آموزان می‌گوید.

نخستین راهکار این است که دانش‌آموز، شب‌ها زود بخوابد. پیش‌نیاز‌های ضروری این راهکار کلیدی هم این است که او به موقع تکالیف منزلش را انجام دهد و بعد از کمی استراحت و تفریح نیز زود شام بخورد. فراموش نکنید که وسط هفته، زمان خوبی برای مهمانی رفتن نیست.

کودکان از ۵ تا ۱۲ سالگی، حداقل به ۱۱-۱۰ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگرخواب شبانه کودک شما کمتر از این میزان است پس بهتر است کمی بعد از صرف ناهار به مدت ۱ تا ۲ ساعت بخوابد.

برای اینکه کودک شما خواب عمیقی را تجربه کند، بهتر است یک ساعت قبل از خواب، مخلوط یک لیوان شیر گرم و بادام خام آسیاب شده را بنوشد. این نوشیدنی باعث افزایش ترشح سروتونین و ایجاد آرامش روانی در آن‌ها خواهد شد.

اگر اتاق کودک سرد باشد، او دوست دارد بیشتر در رختخواب بماند و اگر دمای اتاقش گرم باشد، او دچار خواب آلودگی و کسلی می‌شود؛ بنابراین دمای اتاق او را تنظیم و معتدل کنید.

با نزدیک شدن به ساعات خواب، نور اتاق‌ها را کم کنید. صبح نیز کودک را در معرض نور و روشنایی قرار دهید. این تغییر نور کمک می‌کند تا مغز کودک راحت‌تر به چرخه منظم خواب و بیداری عادت کند.

بیدار کردن کودک در ساعت‌های نخست روز آن هم با شتاب و سر و صدا، خلق و خوی آن‌ها را برهم می‌ریزد. بهتر است پروسه بیدار کردن کودکان با آرامش و محبت همراه باشد.

خوردن یک صبحانه سالم به سرحال بودن او در کلاس‌های درس کمک فراوان می‌کند. از عطر نان تازه و چای دارچینی کمک بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین

+