زیرنویس، گروه استان‌ها: اتصال استان بوشهر به خط راه‌آهن سراسری یکی از مطالبات دیرینه مردم استان بوشهر است که در دو دهه اخیر امیدهایی در دل مردم برای تحقق این مهم ایجاد شد ولی خیلی زود هم امیدها از بین رفت. حدود ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر – شیراز می‌گذرد و در […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: اتصال استان بوشهر به خط راه‌آهن سراسری یکی از مطالبات دیرینه مردم استان بوشهر است که در دو دهه اخیر امیدهایی در دل مردم برای تحقق این مهم ایجاد شد ولی خیلی زود هم امیدها از بین رفت.

حدود ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر – شیراز می‌گذرد و در شرایطی که انتظار می‌رفت سال‌ها پیش صدای سوت قطار بوشهر شنیده شود ولی این پروژه در مجموع کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

مسئولان در جایگاه‌های مختلفی آمدند و رفتند و از این پروژه بازدید کردند و دولت‌های مختلفی از تکمیل این پروژه و تسریع در اجرای روند آن حرف زدند، ولی هنوز این حرف‌ها به عمل تبدیل نشده است.

گاهی فاینانس خارجی به عنوان راهکار تأمین مالی این پروژه محسوب می‌شود و گاهی هم می‌گویند که قطار بوشهر – شیراز از مسیر تهاتر نفتی می‌گذرد و اعتبارات پروژه را باید در این مسیر دنبال کرد.

دولت سیزدهم نیز وعده‌هایی را برای تکمیل این پروژه عظیم و بزرگ به مردم استان بوشهر و استان فارس داده است و اعتباراتی نیز برای این منظور مصوب شده است ولی این پروژه همچنان در انتظار رسیدن پول و تخصیص اعتبار است.

انتظار مردم استان بوشهر از مسئولان این است که بیش از آن و پیش از آنکه وعده‌ای را برای تکمیل این پروژه بدهند، برای عملی کردن وعده‌ها تلاش کنند تا این مطالبه مهم رنگ واقعیت به خود بگیرد.

راه‌آهن مطالبه جدی مردم است

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از گذشته‌ها تاکنون تکمیل راه‌آهن به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر مطرح بوده و مردم همچنان پیگیر تحقق این مطالبه و خواسته دیرینه هستند.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به اینکه دولت سیزدهم عزمی جدی و راسخ برای تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز دارد تصریح کرد: آقای قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی راهکارهای بسیار خوبی برای تکمیل این پروژه داشتند که متأسفانه عمر ایشان به دنیا نبود و نتوانستند این کار بزرگ را تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای تکمیل این پروژه به صورت جدی ادامه دارد تصریح کرد: در سفرهای رییس جمهور به استان بوشهر این موضوع مطرح و مطالبه مردم پیگیری شد و رییس جمهور نیز وعده دادند که این موضوع محقق می‌شود.

استاندار بوشهر تهاتر نفت را راهکار دولت برای تأمین مالی این پروژه عنوان کرد و افزود: تهاتر نفت در مراحل نهایی خود قرار گرفته است و امید داریم که شاهد سرعت‌گرفتن روند تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز باشیم.

پیشرفت ۱۰ درصدی راه‌آهن بوشهر طی ۱۵ سال/ تهاتر در مراحل نهایی است

آخرین وضعیت اجرای پروژه راه‌آهن

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز گفت: پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات «۸- ب» الی ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده و یکی از مهمترین مطالبات مردم است.

سید محمود دستغیبی در خصوص قطعات «۱۰ الف» و «ب» پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه اظهار کرد: طول قطعه ۱۰ الف این پروژه ۷.۵ کیلومتر و طول قطعه «۱۰ ب» ۱۸ کیلومتر است.

برای تأمین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد دستغیبی با اشاره به اینکه تأمین مالی برای اجرای پروژه از مهمترین موضوعات است خاطرنشان کرد: برای تأمین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد.

وی افزود: حدود ۱۳۳ کیلومتر این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.

دستغیبی بیان کرد: راه‌آهن یکی از مهمترین زیرساخت‌های ارتباطی است که تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌تواند نقش مهمی در جابه‌جایی بار و مسافر داشته باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه این قطعات از سال ۹۷ شروع شده است، اظهار کرد: طول قطعه «۱۰ الف» ۷.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد و قطعه «۱۰ ب» ۱۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد در حال انجام است.

دستغیبی ادامه داد: قطعه «۱۰ الف» دارای ۱۱ دستگاه پل خاص به طول هزار و ۵۱۵ متر که سه دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۲۶ درصد و ۹ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۳۵۰ متر که چهار دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصد است.

پیشرفت ۱۰ درصدی راه‌آهن بوشهر طی ۱۵ سال/ تهاتر در مراحل نهایی است

وی گفت: همچنین قطعه «۱۰ ب» دارای ۱۰ دستگاه پل خاص به طول ۲ هزار و ۴۴۰ متر است که عملیات اجرایی ۲ دستگاه آغاز شده ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ۲ دستگاه تونل به طول ۲۷۶ متر آغاز شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: ۲ دستگاه گالری به طول ۳۸۶ متر که یک دستگاه عملیات اجرایی آن آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد است.

لزوم تسریع در اجرای راه‌آهن بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی در عرصه‌های مختلف است و انتظار می‌رود که زیرساخت‌های این استان تقویت شود.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری راه‌آهن را یکی از مطالبات مهم استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: انتظار از مسئولان این است که زمینه تسریع در تکمیل این پروژه مهم و زیرساختی را فراهم سازند.

وی با اشاره به پیگیری برای هموار کردن مسیر تهاتر نفت به منظور تأمین اعتبار پروژه خط ریلی بوشهر – شیراز افزود: تکمیل این پروژه برای کل کشور مفید است و باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود.

تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز به عنوان خواسته دیرینه مردم از دولتی به دولتی دیگر منتقل شده است و امید است که در دولت سیزدهم گام‌های اساسی برای تکمیل آن برداشته شود.

منبع: مـهر