قیمت دلار ۶ آبان ۱۴۰۲ / آتش جنگ و تحریم، مسیر رشد دلار را هموار کرد؟
قیمت دلار ۶ آبان ۱۴۰۲ / آتش جنگ و تحریم، مسیر رشد دلار را هموار کرد؟

شب گذشته با افزایش حملات مرگبار اسرائیل به فلسطین، آتش جنگ در غزه دوباره شعله‌‌ور شد؛ در همین حال، دیروز علی‌رغم پایان قانونی برخی تحریم‌های تسلیحاتی، آمریکا در اقدامی جدید به بهانه دخالت ایران در جنگ خاورمیانه دور جدیدی از تحریم‌ها را وضع کرد. آیا این دو متغیر قوی، محرک جهش دلار خواهند شد؟

به گزارش زیرنویس، قیمت دلار هفته گذشته را با روند کاهشی آغاز کرد و با افزایش و پیشروی در کریدور ۵۰ هزار تومانی هفته نخست آبان را به پایان رساند. این اسکناس در آخرین معامله هفته گذشته با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان معامله شد. برای نخستین بار در سال جدید در هفته گذشته بازدهی این اسکناس بدون تغییر و خنثی بود.

هفته گذشته موضوع تنش میان حماس و اسرائیل همچنان در صدر توجه معامله‌گران قرار داشت. اما آنچه باعث رشد قیمت دلار و صعود به کانال ۵۱ هزار تومانی شد آماری بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کسری ۳۷ درصدی بودجه و تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی داد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این موضوع به چاپ پول و رشد پایه پولی ختم خواهد شد.

سوخت صعود دلار فراهم شد؟

روز گذشته و در حالی که بازارهای مالی در تعطیلات پایانی هفته قرار داشتند، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌‌های جدیدی را در ارتباط با حماس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت خزانه‌داری یک مقام حماس در ایران، (برخی از) اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) و همچنین یک نهاد مستقر در غزه را که به‌عنوان مجرای کمک‌های مالی غیرقانونی ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) عمل کرده است، هدف قرار می‌دهد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریم‌ها در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داده، اهرم شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. با این حال آنها می‌گویند هر تحریم‌ جدیدی اثر مقطعی در بازارهای مالی دارد و به بازارها به ویژه قیمت دلار روند نمی‌دهد.

در همین حال، از شب گذشته آتش جنگ در غزه داغ‌تر شده و ریسک‌های اقتصادی را افزایش داده است؛ شب گذشته تمامی بازارها در واکنش به حمله اسرائیل به غزه، ملتهب شدند و در ایران نیز معاملات پشت خطی، میدان تلاش‌ افزایشی‌های بازار بود.

گفتنی است روز پنجشنبه هم قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش داشت. در بازار هرات دلار با افزایش ۳۰۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه هم ۱۵۰ تومان افزایش داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز پنجشنبه ۴ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۵۳ تومان عرضه شد. دلار حواله با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز پنجشنبه اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۳۶۹ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز(ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۶۶۳ تومان تعیین شد. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۶۹۴ تومان قیمت‌گذاری شد.

روز پنجشنبه درهم امارات با رشد ۱۷۰ تومانی به کانال ۱۴ هزار اومانی ورود کرد و با قیمت ۱۴ هزار و ۷۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۱ تومان و  اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۲ تومان درج شد و رشد یک تومانی داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

+